Under fredagens D11: All Things Digital-konferanse understreket Sony-sjef Kaz Hirai at de først og fremst fokuserer på spill når de skyver ut PlayStation 4.
– Det viktigste, i hvert fall i starten, er at vi alle er enige om at PlayStation 4 er en super spillkonsoll som appellerer til spillere. Om vi bommer på det målet tror jeg ikke vi klarer å få et skikkelig fotfeste i begynnelsen. Dette er en formel som har virket for oss med alle våre konsoller, fortalte Hirai til GamesIndustry.biz.
Mye har skjedd på spillkonsollfronten siden PlayStation 3 og Xbox 360 kom ut for syv år siden. Boksene under tv-en har dratt mer og mer i retning mediebokser siden lanseringen, og mange har spekulert i hvordan fokusfordelingen mellom spill og mediaegenskaper er.
Microsoft har fokus på spill under E3
Diskusjonen har blusset opp etter at Microsoft avduket sin kommende konsoll, Xbox One sist uke. Der fokuserte de mye på mediaegenskaper og tv, mens spillene havnet i baksetet. Grunnen skal være at de sparer litt på kruttet til neste ukes store spillsirkus.
– Det Microsoft presenterte nylig var bare deler av nyhetene i Xbox One. På E3, som er en ren spillmesse, vil fokuset være på spill, forteller PR-representant for Xbox i Norge, Erik Kleven til Gamer.no
Microsofts markedsføringssjef, Craig Davidson går enda litt hardere ut.
– Vi skal ta rotta Sony under E3, har PR-mannen utalt til IGN Spain.
Hva de to konkurrentene har planer om å vise får vi se om ikke så alt for lenge. Gamer.no sender i år tre journalister over til Los Angeles for å dekke E3-messen, og skal snappe opp det som skjer med de to kommende konsollene i løpet av den travle uken.
Les også: Microsoft har øremerket 6 millarder til eksklusive spill Les også: Fans trygler Sony om å ikke ha nettkrav og bruktspillsperre