Microsoft og Sonys rivaleri tilspisset seg denne konsollgenerasjonen. Xbox 360 og PlayStation 3 har vært langt jevnere enn Xbox og PlayStation 2 noen gang var. Det ser ut til at de to storselskapene stadig veksler på å ha overtaket.
For øyeblikket leder Sony på spillsalg, samtidig som Microsoft selger langt flere konsoller. Det hevder Rob Dyer, som er Sonys amerikanske utgiversjef. Han har snakket med Industry Gamers om situasjonen for øyeblikket.
– Om du har valget mellom en PlayStation 3- og en Xbox 360-versjon av Mortal Kombat, hvilken velger du? Du kjøper førstnevnte, fordi du kan spille som Kratos. Selv om Microsoft selger 60 prosent flere konsoller enn oss, solgte vi flere Mortal Kombat-spill enn dem, skryter Dyer.
Sony har investert mye penger i eksklusivt innhold til sine versjoner av multiplattformspill. L.A. Noire kom med en eksklusiv utvidelse, Medal of Honor med en 3D-oppusset versjon av Medal of Honor: Frontline og en betainvitasjon til Battlefield 3. Samtidig fikk Mortal Kombat-spillere på PlayStation 3 altså Kratos fra God of War som spillbar figur.
Ikke absolutt
Dette er bare ett eksempel på et spill som selger bedre til Sonys seneste stuekonsoll. Xbox 360-versjonen av spillene selger gjerne flere spill totalt, men proporsjonsmessig selger spill som L.A. Noire, Dante's Inferno, Medal of Honor og NBA 2K11 angivelig bedre til PlayStation 3. Han illustrerer dette med en statistikk kalt indeksrate. Denne illustrerer antallet solgte PlayStation 3-spill eller -konsoller i forhold til Xbox 360.
Portal 2 har for eksempel en indeksrate på 1,6. Siden det selges 1,6 Xbox-er per PlayStation 3, vil det si at spillet selger i samme tempo per konsoll .
En serie Microsoft har hatt jerngrep på er Call of Duty. Her har de blant annet sikret en måneds eksklusivtet på alt nedlastbart innhold. Skal vi tro Sony-sjefen selger det likevel ikke mer enn hva antallet solgte konsoller tilsier.
– De kommer til å ha kartpakkene sine, og de kommer til å være eksklusive i en måned, men de selger ikke bedre enn indeksraten. Den er 1,6 blank. Til tross for at Microsoft har brukt millioner på forholdet med Activision så foretrekker ikke folk deres versjon over vår.