Under PlayStation 4-avdukingen i februar bet mange seg merke i hvordan Sony-topp Mark Cerny ordla seg. PlayStation 4-designeren fokuserte mye på hvordan Sony ville gjøre det lettere for utviklere å programmere for den nye konsollen, og kastet dermed PlayStation 3 indirekte under bussen som en konsoll med vanskelige utviklingskår.
Denne helgen utbroderte spillverenens alt-mulig-mann ytterligere skillet mellom PlayStation 4- og PlayStation 3-utviklingen, under Gamelab-konferansen i Barcelona (via Polygon).
Ifølge Cerny var det flere faktorer som sørget for at PlayStation 3 ikke ble alt den burde ha vært. Blant annet skal Sony i utviklingsfasen ha vært preget av intern kjekling om å samorganisere de ulike grupperingene i selskapet. Sony skal også ha innsett at spillutviklere behøvde tilgang til internverktøy for å programmere spill til den kronglete Cell-prosessoren alt for sent.
Opptur på tampen
Oppturen skal ha skjedd mellom 2005 og 2007, da Sony greide å samarbeide internt på godt, åpent og effektivt vis.
– Samtaler som ville ha vært umulige i 2004 ble helt hverdagslige innen PlayStation 3-lanseringen, forteller Cerny i foredraget.
Like etter lanseringen begynte Sony å analysere hva som gikk godt og dårlig med PlayStation 3-situasjonen.
– Dette var med andre ord PlayStation 4-utviklingens spede begynnelse. Og for første gang i Sony Computer Entertainments historie var prosessen preget av samarbeid og et inkluderende miljø.
PlayStation 3 hadde svært lenge et rykte på seg for å være en vanskelig konsoll å programmere for. Særlig i konsollgenerasjonens begynnelse slet tredjepartsutviklere med å utnytte maskinvarekraften på en god måte, på grunn av et kronglete maskinvaresystem. Konkurrent Xbox 360, skal ha vært en mer behagelig plattform å utvikle for. På kommende Xbox One og PlayStation 4 virker situasjonen å være mer jevn.
Les også: Sony dro nytte av Xbox One-responsen Les også: – PlayStation 4 får 20 eksklusive titler det første året