MotorStorm
Etter vill action og skyting av romvesen i et alternativhistories England var det derfor klart for det vi håpet skulle bli et gjørmete adrenalinrush – vi snakker selvsagt om off road-racing og spillet MotorStorm. Her kjemper røffbygde to- og firehjulinger om kampen om kontroll på skitne baner, og om hvem som har mest ørkenkred. Spillet skryter ikke bare av sine realistiske grafiske triks, men også av fysisk funksjonell gjørme, som blir formet under løpet av hvordan bilistene og motorsyklistene kjører. Resultatet er at hva som er den beste ruten, endrer seg fra runde til runde.
Kan det bli annet enn suveren moro av slikt? Førsteinntrykket av spillet får vi i full 1920x1080-oppløsning, og det er ikke pent: Bilderaten ligger og durer rundt tyve bilder i sekundet. Kent William hadde håpet på mer:
– Jeg er skuffet over at spillet ikke har kommet lenger siden vi så det på E3. Fartsfølelsen er fortsatt laber, konstanterer han
Øystein er vrien å begeistre når det gjelder bilspill, men Kent William, som er langt over gjennomsnittet glad i bilaction, er likevel positiv til MotorStorm.
– MotorStorm har potensiale til å bli interessant, ikke minst på grunn av mulighetene som ligger i et dynamisk banegrunnlag. Det har dessuten mange smakfulle grafiske effekter og et uhyre realistisk visuelt uttrykk, selv om alt ser mye mer ut som et spill hvis man stopper opp og ser etter. Når du er i fart gnis alt mye mer ut, og effekten er flott realisme. Lyssettingen er også forbilledlig, forteller han.
Men han er ikke helt fornøyd med hva MotorStorm foreløpig har lagt for dagen.
– Jeg tror kanskje utviklerne har vært flinkere til å simulere biloppførsel enn de har vært til å designe spillet sitt. For øyeblikket sitter jeg med inntrykk av at den relativt realistiske fysikkmotoren nærmest hindrer spillet i å bli så moro som det kunne vært, mener Kent William.
MotorStorm var det eneste spillet vi prøvde som hadde støtte for å svinge ved å vippe på selve kontrolleren. Hvordan fungerte dette, i følge testkaninene? Kent William har troa:
– Hele spillet blir to hakk artigere når du skrur på vippestyring. Jeg tror det kommer av at slik styring ikke er noe vi kjenner så godt fra før – det er noe nytt.
Øystein hadde større problemer med å mestre vippestyringen.
– Jeg tror vippingen er en tilvenningsak, men MotorStorm ga meg ikke følelsen av at slik styring er et bedre alternativ enn ristefunksjonen vi er vant med fra PS2. Men det er selvsagt vanskelig å si noe om hvor vellykket dette blir basert på ett enkelt spill. For alt jeg vet, kan denne funksjonen bli ypperlig etter hvert, sier han.
Men makkeren er litt usikker, og mener at PS3 har problemer med å gjennomføre tiltstyring fordi maskinen ikke har noen måte å gi spilleren feedback på, utover det visuelle.
– En styrestikke har en naturlig fjæringsmotstand, mens på Wii kan man potensielt bruke ristefunksjonen for å fortelle deg hvor mye du svinger. På PS3 er det kun det visuelle som kan fortelle deg hvor kraftig du svinger, og i et spill som MotorStorm, hvor fysikken sørger for at svingene dine sjelden er helt umiddelbare, fører det til usikkerhet og gjør det hele vanskelig å venne seg til. Dette er for så vidt en problematikk Wii til dels deler.
Så, tror vårt testpanel MotorStorm blir et bra spill?
– Jeg tror at det kan bli det. For øyeblikket er det mer imponerende teknisk enn spillmekanisk, men det er noe umiskjennelig interessant under panseret her. Utfordringen for utviklerne blir å gjøre de vesentlige endringene i banene synlige på en måte spilleren kan reagere korrekt på, så det hele ikke bare blir tilfeldigheter, mener Kent William
Som en fotnote kan vi nevne at bilderaten i spillet tok seg betraktelig opp da vi satte ned oppløsningen, først til 1280x720 og dernest til 720x576 (vanlig progressivt PAL-signal). Ettersom det vi fikk prøve var uferdig kode, ser vi heller ikke bort fra at bilderateproblemene vil bli løst før lansering.
Genji: Days of the Blade
Siste tittel ut er Genji: Days of the Blade, et hakk-og-hugg-spill i beste Onimusha-stil. Dette spillet kjører i oppløsningen 1280x720. Virker det spennende? Våre erfaringer er ganske labre, men her må vi nok få ta et stort forbehold. Genji virker mye mindre ferdig enn de to andre spillene, og minner dessuten grafisk mer om noe man ville forvente av Wii, enn av PS3.
– Hallo, PlayStation 2. Eller rettere sagt Xbox. Her var det mye "light bloom"-effekter i hvert fall, konstanterer Kent William
– Dette ser ikke akkurat ut som "neste generasjon", sier en enig Øystein.
Mens vi spiller støter vi borti flere tegn på at denne koden ikke akkurat er lanseringsklar. For eksempel kan vi lite annet enn å le når det kommer folk ut av en solid vegg, klare for å gi deg juling. Spørsmålet er likevel om Genji mest av alt virker som et antiklimaks fordi vi spiller det på den mektige PS3-en.
– Vel, det er egentlig ganske smakfullt når man ser bort fra at det ikke er særlig teknisk imponerende. Uansett er det ikke grafikken som er Genjis største problem i den koden vi prøver her, men at alt rundt svikter. Kameraet virker ikke, spillet hakker, fiendene står og ser på deg, og så videre. Dette er rett og slett ikke ferdig nok til å vises fram, mener Kent William.
– Det hadde kanskje vært artig om jeg faktisk kunne se noe, kameravinklene er jo håpløse, ler Øystein.
– Det har faktisk en viss underholdningsverdi å se hvor klønete spillet er, smiler Kent William.
Igjen må vi poengtere at det vi prøvde var uferdig kode. Presseansvarlig hos Nordisk Film Interactive var ikke sikker på hvor gammel den var, men mente at den daterte såpass langt tilbake som Tokyo Game Show i september. Fiender som står så godt som stille og venter på deg hører ikke hjemme i et spill som dette, og vi tar det for gitt at denne slags opplagte problemer vil bli løst til lansering.
Avsluttende kommentarer
Ganske snart er vår audiens ute, og vi må børste våre jakker og bevege oss igjen. Hva slags inntrykk sitter vi igjen med? Vel, kanskje mest av alt at PS3-en trenger systemselgere, og at det skal mye jobb til før de spillene vi har prøvd blir noe slikt.
Det er imidlertid masse pent å si om selve maskinvaren.
– Disse to timene ga meg veldig lite. Maskinen var veldig stille og pen å se på, og det er vel i grunn det beste jeg kan si om PS3 akkurat nå. Jeg tror den vil gli godt inn ved siden av en ny TV. Hvis du har et hvitt TV-bord fra IKEA hjemme er det på tide å kjøpe noe nytt om du skal ha PS3.
Kontrolleren falt imidlertid ikke helt i smak hos Øystein.
– Kontrollen er en DualShock, bare lettere. Litt for lett, synes jeg. Dessuten savner jeg vibrasjonsfunksjonen. Tilting kan bli stilig det, men jeg vet ikke helt om det rettferdiggjør at ristingen er borte.
Kent William er spent på hvordan PS3 kommer til å gjøre det, men har troa på salget i Norge, spesielt når man får ned prisen litt. Han mener at merkevaren står godt, og nordmenn generelt har god råd. Likevel er han usikker på om PS3 vil imponere de som har spilt en del Xbox 360.
– Vi har tross alt blitt vant med neste generasjon og høy oppløsning – slik var det ikke da Xbox 360 kom ut. Det er som alltid spillene som definerer maskinen, både grafisk og spillbarhetsmessig, og det første vi har sett av PS3-en deler mye med det første vi så av Xbox 360: Det tar ikke akkurat pusten fra oss. Det vi imidlertid skal huske, er at PS3-lanseringen i Europa først finner sted om flere måneder til, og at disse titlene kun utgjør en liten del av den skokken med spill som vil være tilgjengelig. Jeg er ikke så veldig bekymret.
Tre uferdige spill konsumert i en sesjon på to timer er selvsagt ikke nok til å tegne noe fullverdig bilde av titlene det gjelder, og det er tross alt noen uker til de ferdige versjonene kommer ut. Det ble påpekt at spillene ikke var helt ferdige. Vi velger å la tvilen komme Sony til gode, men i sin nåværende stand selger ikke disse spillene en PS3 til oss.