Playerunknown's Battlegrounds tok tirsdag steget ut på en ny plattform, med Game Preview-lansering på Xbox One. Ifølge tall fra skytespillets ledertavler har pågangen på konsoll tilsynelatende vært stor, men opplevelsen har vist seg å være noe skrantende.
I en fersk analysevideo – som du kan se til høyre – satt de tekniske guruene i Digital Foundry konsollversjonen under lupen, og resultatene vil nok skuffe de som har ventet på å oppleve årets spillfenomen på Xbox One.
Svært ujevn ytelse
Ifølge Digital Foundry preges de første minuttene i hver kamp – fra startøya, opp i flyet og ut i fallskjerm – av en voldsomt ujevn bildefrekvens. Xbox One-versjonen sikter i utgangspunktet på 30 bilder i sekundet, men ligger i stedet mellom 15 og 20 i denne delen av spillet.
Også på den langt kraftigere Xbox One X-konsollen sliter PUBG med å levere god flyt, og først en stund etter man har landet sniker bildefrekvensen seg opp mot 30. Spillet klarer riktignok ikke å holde seg der, og synker til stadighet når man skyter, åpner dører eller samhandler med spillverdenen på noen annen måte.
På det jevne leverer PUBG på Xbox One X riktignok mellom fem og ti bilder per sekund mer enn på den opprinnelige Xbox One. Det visuelle får også et løft på den oppgraderte maskinen, med 4K-oppløsning og langt skarpere teksturer.
Som Digital Foundry-gjengen påpeker er dette selvfølgelig bare en tidlig versjon av spillet, og utvikler Bluehole har lovet en rekke forbedringer og oppgraderinger i månedene som kommer. Samtidig er det verdt å huske på at heller ikke PC-versjonen er kjent for å levere stabil ytelse, og videreutviklingen av spillet på begge plattformer vil trolig fortsette i lang tid fremover.
Playerunknown's Battlegrounds er snart klart for offisiell PC-lansering.
Skytespillets fullversjon slippes 20. desember »