Nesten syv år etter den opprinnelige lanseringen av Vanquish, puster Sega nytt liv i Platinum Games' populære skytespill. I en pressemelding forteller utgiveren at spillet nå kommer til PC, og lanseringsdatoen er satt til 25. mai.
Nyheten har blitt møtt med stor jubel blant fans, og selv om Vanquish foreløpig kun er tilgjengelig som forhåndsbestilling ligger det i skrivende stund på en fjerdeplass på Steams bestselgerliste.
Alle som forhåndsbestiller via Steam får med en smakebit av spillets lydspor, en digital bok med konseptkunst og diverse annet digitalt ekstrainnhold. Spillere som eier PC-utgaven av Bayonetta får i tillegg 25% avslag på prisen.
Grafisk overhaling
Som så ofte med relanseringen av eldre spill, har Vanquish på PC fått seg en grafisk overhaling. Spillet skilter blant annet med 4K-oppløsning og ubegrenset bildefrekvens, og byr ellers på en drøss med innstillinger for å justere på den visuelle kvaliteten.
Den nyeste utgaven av spillet inneholder i tillegg alt tilleggsinnhold lansert for originalen, og tilbyr en rekke Steam-tjenester som skylagring og «achievements». Sega forteller også at Vanquish på PC kan spilles med enten kontroller eller mus og tastatur.
Se flere bilder fra PC-versjonen i karusellen nederst i artikkelen.
Spennende sci-fi-skyter
I Vanquish går turen til en nær fremtid, der verdensmaktene konkurrerer om jordas få gjenværende ressurser. Når en ekstremistgruppe tar kontroll over Russland og truer USA med total ødeleggelse, er det kun spesialsoldat og protagonist Sam Gideon som kan redde dagen.
Iført en robotdrakt som ikke bare lar Gideon manøvrere enkelt fra sted til sted, men som også kan produsere kopier av ethvert våpen han støter på, må spillere meie ned det som er av motstand på veien til seier.
Lanseringen av Vanquish på PlayStation 3 og Xbox 360 i 2010 ble godt mottatt her på bruket, og var hakket unna full pott på karakterskalaen:
– Var Vanquish alt jeg ønsket meg, var det perfekt? Nei. Setter det en ny standard for tredjepersonsskytere? På noen områder. Er det bedre enn Gears of War? Med forbehold, ja. Det er ikke den destilleringen av en sjanger man så med Bayonetta, der alle elementene tiår med spillutvikling har lært oss klikker sammen og produktet står fullendt tilbake. Men det er forbanna nært, skrev Tonny Albrigtsen.
Platinum Games har slitt litt i nyere tid.
Utviklerens storsatsing, Scalebound, ble kansellert tidligere i år »