Sertifiserte soldater
Når det gjelder PlanetSides rollespillfaktor, er den ikke spesielt høy. Likevel har du en viss følelse av å utvikle figuren din, noe som skjer gjennom sertifiseringer og såkalte "battle ranks". For hver base du er med på å ta (det holder å være i basen i det hackingen er utført) og for hver soldat du dreper, får du erfaringspoeng. Etter hvert går du altså opp i rang, som er PlanetSides svar på typiske rollespillnivåer. For hver rang du oppnår, får du ett sertifiseringspoeng, og det gjelder å akkumulere en del før du går til en sertifiseringsmaskin, da de fleste sertifiseringer krever tre-fire poeng. Det finnes en rekke av disse å investere i, og alle er fordelt på tre kategorier. Fritt forklart er det infanterist-kategorien, pilot-kategorien og støtte-kategorien. Infanterister kan sertifisere seg i forskjellig våpenbruk, innenfor felt slik som tunge våpen, anti-kjøretøy-våpen og snikskyting. Hver sertifisering åpner for å kunne ta i bruk bedre og røffere våpenkraft. Piloter kan sertifisere seg i forskjellige kjøretøy, og PlanetSide har slettes ikke få av dem. Du finner alt fra små landbaserte, sykkellignende doninger, til høy-teknologiske stridsvogner og transportbiler. Du finner også en rekke fly slik som det jager-aktige Reaver, til spionflyet Mosquito og transportflyet Galaxy. Når det gjelder kjøretøy, både biler og fly, har de fleste passasjerplasser og våpenplasser som spillere kan bemanne mens andre kjører. Å kjøre både fly og bil i PlanetSide er lett som kake, og simulator-følelsen er byttet vekk til fordel for enkel og grenseløs moro. Støtte-kategorien inneholder felt slik som hacking og medisin, hvor førstnevnte gjør det slik at du kan hacke baser lettere, mens sistnevnte gir deg mulighet til å lappe sammen medsoldater. I tillegg til disse tre hovedkategoriene, har du også mulighet til å sertifisere deg i bruken av forskjellige beskyttende uniformer.
Utover varierende beskyttelse, gir alle uniformene deg et forholdsvis unikt utseende, og de ser også mer eller mindre forskjellige ut hos alle de tre sidene i konflikten. Grafikken generelt i PlanetSide har fått mye kritikk, og selv om det slettes ikke har blitt dømt å være et stygt spill, mener jeg mye av kritikken har vært uberettiget. Når det gjelder landskap skinner PlanetSide like mye som mange andre spill. Trærne og vegitasjonen er på mange måter helt nydelig, og gir spillet en svært realistisk følelse. Stort sett hvert kontinent har sin egen stil, med snødekte fjell, dampende sumper og tørre ørkener. Trær gir en ordentlig beskyttelse for deg, og kan raskt vise seg å bli dine aller viktigste støttespillere på slagmarken. Det er med andre ord lurt å holde seg litt inne i skogen når du nærmer deg fiendtlige installasjoner, og reservere veiene til spillets mange doninger. Også figurene og kjøretøyene i spillet er flotte. De har kanskje ikke de detaljene vi kommer til å se i Half-Life 2 og andre superspill som ligger og dveler i horisonten, men tidvis kan det føles som spillet sitter på toppen av det du finner på markedet i dag. Eksplosjonene kan måle seg med det vi har sett i spill slik som Battlefield 1942, og når du først befinner deg i en het nærkamp sammen med hundrevis av andre spillere, føles det virkelig som du befinner deg i et krigsherjet område i det skuddene flyr over skulderen din og du ser kamerater bli blåst opp i luften. Lydmessig stiller spillet så og si like godt, med lydeffekter som skaper en solid atmosfære og en bakgrunnsmusikk som aldri virker gjentakende. Du har også muligheten til å kommunisere med de andre spillerne via mikrofon, og selv om det slettes ikke er en nødvendighet i spillet, er det med på å gi en særegen atmosfære i det gruppelederen beordrer alle inn i transportflyet for å evakuere området.
Konklusjon
PlanetSide er ganske enkelt Battlefield 1942 på høy-oktan. I motsetning til Battlefield 1942, som i og for seg er et suverent spill, gir PlanetSide deg et svært variert gameplay. En dag beskytter du kanskje spillere som transporterer energi mellom basene og portalene, og litt etterpå er du med i en storstilt kontinent-invasjon hvor hundrevis av spillere går mot hverandre i episk krigføring. Mange setter kanskje spørsmålstegn med hvordan forholdet mellom spillerens egne ferdigheter og hvor flink figuren din er fungerer. Svaret er tveegget. Det hjelper naturligvis å være en suveren toppkandidat i all verdens Quake-turneringer, men spillet legger likevel grenser for deg slik at det blir rettferdig for alle. Desto tyngre våpen du kan ta i bruk, noe som kommer etter hvert som du får nye sertifiseringer, desto mer kan du slå fra deg. En pistol gjør selvsagt ikke like mye skade som en varme-søkende rakett, noe som portretteres svært godt i PlanetSide. Noen vil dømme spillet på stående fot, og si at det hele er grusomt repetivt. Det er en viss sannhet i dette, men hvis en først forelsker seg i det gameplayet PlanetSide tilbyr, skal det mye til for å lande på jorden igjen. Det er unikt avhengighetsdannende, og til tross for tidvis nettproblemer (hvilket utviklerne jobber hardt med å eliminere), gir det vanligvis en balansert og rettferdig spillopplevelse. Og som alle onlinespill er det et naturlig faktum at spillet hele tiden vil bli bedre og større, noe som utvilsomt vil gi PlanetSide universell stjernestatus. I seg selv er kanskje PlanetSide som et ekte kjærlighetsforhold. Du har gode og dårlige dager, hvor de gode alltid vil veie opp for de dårlige. Og da regjerer det virkelig.