PlanetSide foregår på en avsidesliggende planet som har blitt avskåret fra resten menneskeheten. "The Terran Republic" (TR), organisasjonen som hersker over resten av det kjente universet er her bare en av 3 kjempende faksjoner. "The New Conglomerate" (NC) og "The Vanu Sovereignity" (VS) brøt ut når ormehullet som forbandt dem med resten av republikken forsvant. Førstnevnte ønsker et friere styre enn det the republikken representerer, og the Vanu Sovereignity ønsker full kontroll over gjenstander som er blitt funnet på planeten etter en fremmed rase. De tre faksjonene har kontroll over hver sin romplatform som kretser rundt planeten og en hovedbase nede på planeten. Kampene vil først og fremst stå om mindre installasjoner nede på planeten. De tre siders ideologi ser også ut til å gjenspeiles i de tilgjengelige arsenalene for hver faksjon. TR har de tyngre våpnene og kjøretøyene, komglomeratet har satset på de raskere og mer spesialiserte og VS har stråle- og energibaserte våpen. I tillegg har man en stor "common pool" som alle sidene har tilgang på, hvor man finner kjøretøyer og våpen som burde kunne dekke grunnleggende behov.
Kamp mellom spillere
Selve gameplayet i spillet dreier seg om "PvP" (Player vs. Player), altså spiller mot spiller, og skal altså foregå i førstepersonsperspektiv. Spillerne skal forme små grupper, velge forskjellige roller og forsøke å ta ett område som forsvares av en fiendtlig gruppe spillere. Rollene som kan velges kan være snipere, sjafører/piloter, antiarmour, hackere, fotsoldater mm., og avgjøres ut i fra hva den enkelte spiller har spesialisert seg i og hvilke utstyr som tas med på det gjeldende oppdrag. Mulighetene til å fylle forskjellige roller gjør også at spillere som ikke har like gode FPS-ferdigheter (førsteperson-skyter) kan hjelpe laget sitt vesentlig, noe som burde være med på å øke spillergleden for alle. Kjøretøyene som til nå har blitt vist fra spillet varierer mye.
Man har store dropships, tanks, lette speiderfly og terrengbiler. Alle kjøretøyene ser ut til å skulle kunne delta i kamper, noe som åpner for spennende situasjoner. Å angripe fiendtlige dropships mens de lander, og dermed ta hele det fiendtlige laget på en gang ville definitivt være morsomt, men det gjenstår å se hvor mye frihet spillerne vil stå igjen med når spillet slippes. Kampene dreier seg som sagt om å vinne områder på bakken, og utviklerne lover at resultatet av disse kampene skal få konsekvenser i sanntid, slik at grensene mellom de tre faksjonene alltid vil være i forandring. Områdene vil også gi fordeler for faksjonen som kontrollerer dem, men hva disse fordelene vil være har ikke utviklerne spesifisert noe nærmere.
Utviklingen til spillerne skal foregå på bakgrunn av kamperfaringspoeng (BEP) og "Command Experience" (CEP). Førstnevnte vil man få når man dreper motstandere, tar objektiver og utfører oppdrag. Du kan bruke dem på sertifikater eller til å få tilgang på kjøretøy og implantater som kan øke ytelsen for spilleren. CEP får du om du leder et lag som klarer et oppdrag. Fordelene disse gir vil orienteres mot ledelse av grupper, og status innenfor faksjonen.. Ut fra bildene Verant harfrigitt ser grafikken i PlanetSide ut til å bli nydelig. Tette jungellandskap, frodige gresssletter og installasjoner. Alt er like overbevisende gjennomført. Himmelen og skyene er fullt på høyde med hva vi etterhvert er blitt vant til, og gresset ser virkelig overbevisende ut. Polygonantallet er kanskje ikke like høyt som vi har sett fra en del andre kommende spill, men lyseffektene, den gode modelleringen og noen virkelig flotte teksturer gjør spillet er veldig behagelig å se på.
Konklusjon
PlanetSide ser svært lovende ut. Førsteperson-skytespill er en populær sjanger, og det å kombinere dette med en verden hvor du kan utvikle karakteren din kan bli spennende. For meg har det største problemet med de massive onlinerollespillene vært totalt fravær av spillbarhet, noe som gjør XP-sankingen (erfaringspoeng) kjedelig og gledesløs. Det at PlanetSide skal bli et førstepersonsskytespill burde i seg selv sikre en viss spillbarhet, men spillet lover langt mer enn det. Kombinasjonen av kjøretøy og lagbasert førsteperson-skyter har alltid vært en av mine favoritter. Sammen med kommandostrukturene og alt det andre utviklerne har ambisjoner om få til, kan dette virkelig bli en milepæl i spillhistorien. Vi får håpe at utviklerne ikke lar visjonene sine stoppes av tekniske begrensninger eller krav om balanse mellom spillerne.