Sniktitt

Pirates of the Caribbean

For ikke så altfor lenge siden ble det etterlengtede Sea Dogs 2 kansellert til fordel for Pirates of the Caribbean. Vel, det er ikke helt riktig å si det på den måten, i hvert fall ikke i følge Pete Hines, markedsjef i Bethesda Softworks. Det er det samme spillet, med de samme utviklerne.

De byttet ganske enkelt navnet, og tilpasset historien til filmen. Resultatet er, naturligvis, et lisensspill som kommer til å selge mye mer, men som dessverre vil gjøre kritikere og spillere mer kritiske til det. Lisensspill er ikke akkurat det mest populære på markedet. Vi fant Bethesda Softworks på E3, slo oss ned i sofaen, og hørte på den interessante presentasjonen fremført av Hines selv. Interessant sier jeg fordi dette er et av de spillene på E3 jeg ser mest frem til, rent personlig. Men også jeg er kritisk til at Sea Dogs 2 plutselig ble Pirates of the Caribbean.

Historien begynner i Oxbay. Året er 1630 og byen blir angrepet. Som en nybegynner-sjømann legger du ut i verden for å finne ut hvorfor dette skjedde. Banalt enkelt, men historien derfra lar deg gjøre hva du enn vil. Du er rett og slett en båtkaptein, og du kan selve velge side. Føler du spanjolene? Eller kanskje engelskmennene? Eller kanskje gir du blaffen i begge, heiser det sorte flagget og erklærer deg selv til å være en fryktinngytende pirat? Valget er ditt! Historien i spillet har absolutt ingenting å si med filmen Pirates of the Caribbean, med Johnny Depp og Orlando Bloom i hovedrollene. Det er settingen, følelsen og kanskje noen navn som er gjenkjennelig for film-elskere. Ellers handler det primært om å leve livet som sjømann, bygge et aldri så lite sjø-imperie, forbedre dine personlige egenskaper, samt fordype deg i spillets egen historie. Du styrer selv et skip, men kan i følge Hines legge flere andre skip under din kommando. Du kan selv verve kapteiner til å styre disse. Spillet er et rollespill på havet. Hovedpersonen din har et liv og en mening med det. Du har egenskaper som du forbedrer ved å kapre andre skip, samt utføre oppdrag. Egenskapene varierer mellom alt fra bording, hvor flink du er til å skyte med kanoner og våpen, seiling, handel og så videre.

I motsetning til det første Sea Dogs-spillet, kan du gå på land i Pirates of the Caribbean. Det vil si at du kan bevege deg utenfor bygrensene og inn i jungelen. Kanskje finner du grotter som skjuler edle skatter? Eller kanskje er alt du finner trøbbel og bråk? Det finnes et kampsystem på land, og ingen piratspill er komplett uten muligheten til å skyte og fekte. Sistnevnte kan du også gjøre på havet, eller rettere sagt når du har bordet fiendens skip. Da skal du kjempe mot kapteinen.

- Hvis dine menn dreper alle fiendens menn, vil de faktisk hjelpe deg i å beseire kapteinen, forklarer Hines.

Kommer du seirende ut av situasjonen, kan du enten velge å synke eller bytte skip. Var skipet større enn ditt, kan det være lurt å gjøre det. Du kan også ta alt som var ombord i skipet, slik som seil, ammunisjon, mat eller andre varer. Dette kan igjen bli solgt i byene, eller du kan bruke det selv. Seilene må du passe på, da disse blir ødelagt over tid. Disse må hele tiden repareres. Som den ekte kapteinen du er, har du også en liten kikkert. Kikkerter finnes i mange forskjellige typer. Du har de billige, de med en lite diskrè sprekk i glasset, og så har du de dyrere. Desto dyrere kikkertene er, desto mer informasjon om skipene du ser på får du opp på skjermen. Hvor mange menn er ombord? Vel, skal du finne det ut bør du spare til en ny kikkert. Hovedpersonen din kan bære forskjellige gjenstander, akkurat som i hvilket som helst annet rollespill. En av de fremmøtte spør Hines om Pirates of the Caribbean vil ha en slags editor slik som Bethesdas Morrowind hadde.

- Nei, og Morrowind og Pirates of the Caribbean er to forskjellige spill, svarer han med den største selvfølgelighet.

Kampene på havet, før bordingen, er kanskje spillets hovedelement. Da gjelder det naturligvis å synke fienden, eller såre ham så mye at det er lurt å gå ombord fordi dine menn er flertallige. Du kan selv sikte med kanonene og fyre løs. Du kan se hele moroa fra dekket på skipet, og når du sikter med kanonene får du opp et lite sikte. Du sikter ikke rett på skipene, naturligvis. Du må regne med vindstyrke og kanonkulens bane. Spillet hjelper deg treffe, om du ønsker det. Du kan også hyre offiserer til å være med deg. En slags gjeng, om du vil. Disse er med deg på land, og kan være med på bråk og spetakkel. Når du er i byene kan du besøke mange forskjellige lokasjoner. Guvernøren kan være lurt å knytte bånd med, og på den lokale tavernaen finner du seilere om du trenger det. Stikk en tur innom handelsmannen for å kjøpe eller selge varer. Når du seiler på havet vil du se alt fra et kart oven i fra. Dette ser svært pent ut, i ekte Pirates-stil (for dem som kjenner til Sid Meiers klassiker) og du styrer selv skipet ditt rundt. Når du går inn i kamp, eller seiler inn i en havn bytter perspektivet slik at du ser skipet i tredjeperson. Det ser helt fantastisk nydelig ut, og bølgene oser av realisme. Da jeg spør Hines om en kan kjøre fra øy til øy i dette perspektivet, skuffer han oss litte grann.

- På grunn av tekniske årsaker, er ikke det mulig. Motoren kan ikke laste inn hele verdenen i 3D. Du kan seile mot en øy i det perspektivet, men for å se øya må du først ut i kart-modus når du seiler inn, avslutter Hines.

Pirates of the Caribbean lanseres i følge planen, og til min personlige store glede, neste måned. Overgangen til Pirates of the Caribbean-settingen kan stikke kjepper i hjulene, men vi får bare krysse fingrene og håpe.

Siste fra forsiden