Jordskjelvspillet I Am Alive har vært i utviklingslimbo i noen år, og dukket plutselig opp i nyhetsstrømmen igen i høst – da som et nedlastbart voksenspill til Xbox 360 og PlayStation 3.
Katastrofespillet skulle også komme til PC da en butikkversjon var planlagt, men den utgaven blir sannsynligvis sløyfet. Utvikler Ubisoft Shanghai har liten tro på at ekstrajobben for å konvertere spillet til Windows lønner seg økonomisk. Det må blant annet piratkopiering ta skylda for, ifølge CVG.
– Vi har klart og tydelig hørt PC-spillere sutre om at de ikke får en versjon, men lager de støy kun fordi de ikke får en versjon, eller ønsker de faktisk å spille det? Hadde de kjøpt spillet om vi laget det?, spør studioets Stanislas Mettra IncGamers retorisk.
En betydelig kostnad
Den Kina-baserte utvikleren veier utgiftene møysommelig, og estimerer at selv om det kun tar dem tre måneder å lage en tredje versjon, så er det en betydelig kostnad. Hvis det kun selger 50 000 eksemplarer til PC er det ikke verdt det.
– Det er vanskelig, fordi det er så mye piratkopiering og så som betaler for PC-spill at vi må måle kostnadene nøye, sukker Mettra.
Derfor må nok de med mus og tastatur som preferanse se langt etter det kommende naturkraftdramaet, med mindre PC-spillere greier å gå sammen og overbevise Ubisoft om at dette er et spill de virkelig har lyst på.
I Am Alive har blitt klassifisert og gjort klart til utgivelse, men har fortsatt ingen konkret slippdato. Spillet loves å komme i løpet av året, til Xbox Live Arcade og PlayStation Network.