Nettbutikken Good Old Games (GOG) har en litt annerledes tilnærming til antipirat-tiltak enn enkelte andre. Ved å gjenopplive gamle spillklassikere og tilpasse dem til dagens operativsystem uten å samtidig sette begrensninger for bruken via kopisperrer, har de oppnådd en høy stjerne blant mange spillere. Tjenesten er i dag den nest mest populære digitale distribusjonsplattformen for spill.
I et intervju med MCV forklarer GOG hvorfor de har valgt nettopp denne løsningen.
– For å slå piratene må du tilby spillerne et produkt som både er givende og uten bry. Hvis du gjør helhetsopplevelsen mer trøblete enn det er å laste ned og spille en ulovlig kopi, så oppnår du bare at brukerne velger å gi piratkopiering et forsøk, forteller sjef for GOG, Gullaume Rambourg.
Og det er nettopp piratene GOG ser på som de største konkurrentene, ikke andre nedlastingsplattformer som for eksempel Valves Steam-tjeneste.
Rambourg forklarer at tekniske begrensninger på spill bare oppmuntrer til piratvirksomhet, og det er det GOG prøver å motvirke ved å tilby kopisperrefrie spill som har fått eventuelle tekniske problemer løst på forhånd.
Noe av suksessen til GOG mener Rambourg kommer fra det gode samarbeidet med spillutgiverne. Disse er på sin side fornøyde med å få snudd ”usynlige tap til synlig profitt”, ifølge GOG-sjefen.
GOG er ikke alene om å uglese kopisperrene. Heller ikke Valves Gabe Newell er særlig begeistret for slike løsninger.
Ubisoft på sin side mener derimot at kopisperren har vært en stor suksess.