Som mange andre har gjort i år ser Obsidian at de trenger ekstra tid for å fullføre utviklingen av spillet sitt. Det etterlengtede rollespillet Pillars of Eternity skulle egentlig komme på høsten nå, men utvikleren har innsett at det ikke blir mulig å levere helt ennå.
– For å lempe inn så mye av tilbakemeldingnee som mulig, polere hver krik og krok i spillet, og være sikker på at vi ikke slipper et «buggy» spill, har Obsidian bestemt seg for å slippe spillet tidlig neste år, forklarer utvikleren i et foruminnlegg på sine fora.
Obsidians rulleblad
Obsidian-sjef Feargus Urquhart utdypte utsettelsen videre i foruminnlegget. Der forklarer han at de er nære å være tilfredse med spillet, men ikke riktig ennå. Nylig satte studioet igang en testfase for spillet, og det er denne som skal ha overbevist studioet om at spillet ikke er helt klart ennå.
– Tilbakemeldingene vi har fått gjennom spilltestingen har vært uvurderlig. Vi nærmer oss slutten, men skyver det litt nå for å sikre at vi oppfyller lovnadene vi gjorde opprinnelig. Takk for tålmodigheten og støtten, det vil være verdt ventetiden, skriver han.
At Obsidian nå utsetter spillet lover egentlig godt for de som har fulgt studioet en stund. Siden oppstarten på starten av 2000-tallet har rollespillutvikleren opparbeidet seg et rykte for å gi ut spill med en del tekniske problemer, som riktignok rettes i ettertid. Star Wars: Knights of the Old Republic, Fallout: New Vegas og Neverwinter Nights 2 hadde alle et rykte på seg for å ha en god del «bugs».
Vi tok en titt på Pillars of Eternity for en måneds tid siden, og vår tester følte at alt pektet i riktig retning. Men også han stilte spørsmål ved de tekniske problemene spillselskapet er kjent for å fostre.
– Akkurat nå er det største potensielle faremomentet mengden feil som spillet kan ha. Om det er fortjent eller ikke kan nok diskuteres, men Obsidian har opparbeidet seg et rykte for å ha mange feil i spillene sine. Den tidlige beta-utgaven av Pillars of Eternity har definitivt mange feil og mangler, men det må man nesten forvente fra en tidlig utgave. Klarer de å rydde ordentlig opp i disse, og samtidig levere en god historie, kan de kanskje klare å komme ut av dette prestisjeprosjektet med æren i behold, skrev vi den gang.
Dersom ventetiden blir lang kan du imellomtiden prøve deg på Divinity: Original Sin som fikk skamros av vår anmelder, eller du kan lese et intervju vi gjorde før sommeren med Obsidian-utvikler Josh Sawyer.