Ifølge Polygon (som ser ut til å ha vært litt raske på avtrekkeren) og Niche Gamer (som ser ut til å ha reagert på Polygons premature publisering) har Obsidian Entertainment offisielt avduket Pillars of Eternity 2: Deadfire. Verken plattformer eller slippdato er annonsert ennå.
Obsidian har de siste timene selv lokket med en nedtelling på sin Twitter-side. Mest sannsynlig var planen å annonsere Pillars of Eternity 2: Deadfire klokken 19:00 torsdag kveld.
Selv om spillet teknisk sett ble annonsert allerede i fjor, er dette første gang vi får noe mer enn et lite grynt fra Obsidian om hva spillet faktisk er. Deadfire blir en direkte oppfølger til det isometriske rollespillet fra 2015, og dreier seg denne gangen om statuen av Caed Nua.
– Eothas … guden av lys og gjenoppstandelse var antatt død, men nå har han tatt bolig i steintitanen som var begravd under din festning, Caed Nua, for tusener av år. Når han river seg ut av bakken, ødelegger han festningen og lar deg nesten dø. For å redde sjelen din, må du spore opp den forsvunne guden og kreve svar – svar som kan kaste dødelige og guder inn i kaos, står det i pressemeldingen ifølge de to nettstendene.
Kan overføre lagringsfiler
Spillere skal kunne reise både på land og på hav, og møte nye kulturer og områder. Du vil få et gjensyn med noen av de gamle kumpanene fra forgjengeren, og vil til og med kunne overføre lagringsfilen din fra det forrige spillet om du vil.
Pillars of Eternity ble folkefinansiert gjennom Kickstarter. Denne gangen ønsker Obsidian Entertainment å bruke Fig – en lignende tjeneste, men som har noen betydelige særegenheter. I tillegg til at man kan folkefinansiere på vanlig vis, vil det være mulig for investorer å spytte inn en del penger og få et utbytte basert på prosjektets suksess. Da Psychonatus 2 ble finansiert på samme måte, måtte man ut med minst 1000 dollar for å kunne investere, men vi vet ikke om Obsidian vil ha de samme kårene. Det vi vet er at de spør om 1,1 millioner dollar – noe som tilsvarer om lag 9,3 milioner norske kroner.
Arven fra Baldur's Gate
Pillars of Eternity begynte som et Kickstarter-prosjekt i 2012, da under kodenavnet Project Eternity, der utviklingsstudioet fikk skvist om lag 6,2 millioner kroner fra doneringsvillige fans. Målet var å lage et isometrisk rollespill i stil med spill som Baldur's Gate og Planescape: Torment.
Vår anmelder storkoste seg med Pillars of Eternity da han pløyde gjennom det, og hadde nesten bare skryt å komme med.
– Med sitt isometriske perspektiv, sanntidskampsystemet og det store fokuset på sideoppdrag og rollespilling er Pillars of Eternity en spillbar nostalgibombe. Men du trenger ikke ha spilt Baldur's Gate eller Icewind Dale for å få noe ut av denne perlen. Spillet passer like godt for både veteraner og nybegynnere, konkluderte Jens Erik Vaaler i sin anmeldelse.
Pillars of Eternity finnes til Windows, Mac og Linux.
Obsidians nyeste spill fikk skryt av oss, men ikke ubetinget.
Tyranny er en helt unik fortelling som for ofte avbrytes av lite engasjerende kamper »