Felix Kjellberg, best kjent som PewDiePie, driver den desidert mest populære spillrelaterte YouTube-kanalen – og den nest mest populære kanalen uansett sjanger. Nå har svensken nådd en ny, vanvittig milepæl, melder blant andre Eurogamer.
Forleden tikket nemlig abonnent nummer 100 millioner inn for Kjellberg, en begivenhet såpass bemerkelsesverdig at YouTube selv så seg nødt til å markere den.
Laget video
Videotjenesten la på lørdag ut en Twitter-melding med en video som gir oss en kortfattet kavalkade over PewDiePies vei til berømmelse, fra en «let's play»-video av Minecraft i 2010 – et spill han tilfeldigvis har gått tilbake til i sine seneste videoer.
PewDiePie er den første YouTube-kanalen drevet av en enkeltperson til å nå 100 millioner abonnenter. Den indiske, musikkrelaterte kanalen T-series, ligger et hestehode foran med 109 millioner abonnenter, men denne drives altså av flere.
Kjellberg, som har tjent gode penger på YouTube-berømmelsen sin, har tross populariteten også opplevd en dose kontroverser gjennom årene. Han har blant annet blitt beskyldt for upassende jødevitser, som gjorde at Disney trakk seg fra et samarbeid med svensken, og han har også blitt beskyldt for rasistiske skjellsord.
Kjellberg selv har delvis forsvart seg mot kritikken ved å hevde at mediene har kjørt en bevisst kampanje mot ham, med den begrunnelse at tradisjonelle medier er redde for den nye bølgen av innflytelsesrike Internett-kjendiser
Les også: Minecraft skulle få bedre grafikk – nå er «Super Duper Graphics»-pakken avlyst »