Westwood-veteranene i Petroglyph måtte nylig si opp flere ansatte etter at utviklingen av det kommende MMO-strategispillet End of Nations ble flyttet til utgiver Trion Worlds interne utviklerteam. Nå har Petroglyph tatt turen til Kickstarter for å forsøke å folkefinansiere sitt neste spill.
Det nye prosjektet heter Victory, og blir et strategi/MOBA-spill satt til kamphandlingene i Nord-Afrika under Andre verdenskrig. Her møtes to lag i nettbaserte kamper, som skal vare cirka 15-20 minutter hver. Spillet har ingen basebygging eller ressursinnsamling, men har i stedet et rent fokus på krigføring. Målet er å ta kontroll over viktige lokasjoner på kartet.
Fokus på taktikk
I motsetning til typiske MOBA-spill legger Victory stor vekt på taktikk. Du styrer styrkene dine som i et vanlig sanntidsstrategispill, og må blant annet prøve å flanke fienden og ta kontroll over høyder for å få fordeler. Dessuten kan du kun se det enhetene dine kan se, så det blir blant annet mulig å overraske motstanderen med et velplanlagt bakholdsangrep.
Som i andre slike spill får styrkene dine erfaring for hver kamp du spiller, og du vinner også «penger» som du kan bruke til å oppgradere dem mellom kampene. Merk at Petroglyph planlegger mikrotransaksjoner som lar deg kjøpe ting i spillet for ekte penger. Spillet vil likevel ikke være «free to play» ved lansering.
Petroglyph håper å sikre seg 700 000 amerikanske dollar, eller like i overkant av fire millioner norske kroner, gjennom folkefinansieringskampanjen. Den varer i 31 dager, og med 40 backere i skrivende stund kan den ikke sies å ha tatt helt av. Hvis du synes spillet virker interessant kan du se produsent Oksana Kubushyna og lydsjef Frank Klepacki forsøke å overbevise deg om å støtte prosjektet deres i Kickstarter-videoen under artikkelen.
Les også: Intervju: – Kickstarter har forandret hele spillbransjen
Les også: Kickstarter-spillet Takedown får utgiver