VANCOUVER (Gamer.no): Da Gamer.no besøkte EA Sports i mai fikk vi også et møte med en av spillindustriens aller mektigste menn. Peter Moore har tidligere vært sjef for både Sega og Microsofts konsollsatsing. Nå er briten og Liverpool-supporteren ansvarlig for gigantiske EA Sports. Hans erfaring og visjoner skal sikre fortsatt fremgang for sportsdivisjonen i Electronic Arts, og dette er en mann som mener mye om så mangt – uten å legge det vanlige PR-tullet i mellom som en buffer. Under følger intervjuet jeg og et knippe andre journalister gjennomførte med Moore i Vancouver.
– Hvordan ser du på balansen mellom å utvikle etablerte spillserier og det å prøve seg på nye jaktmarker?
– MMA er et godt eksempel på at vi forsøker oss på noe nytt. For et par år siden tok vi en kikk på hva slags nye arenaer vi kunne komme oss inn på og da var MMA (Mixed Martial Arts) ganske åpenbart. Det er allerede en markedsleder der ute i THQs UFC-spill, et spill vi liker veldig godt. Samtidig så føler vi at EA Sports har det som skal til for å lage et godt og autentisk spill i denne sjangeren. MMA kommer i år, men det er en langtidsinvestering for oss. Det er bra for sporten med to aktører på dette markedet. Det er fortsatt en kontroversiell idrett, men med EA Sports på laget gis det hele mer autentisitet.
– Med MMA er det første gangen på lenge dere slår nedenfra og ned. Hvordan skal dere kjempe mot en etablert merkevare som UFC?
– Det er et godt spørsmål, men vi gjorde vel noe av det samme med EA Sports Active kontra Wii Fit. Da kom vi med en annerledes innfallsvinkel enn den i utgangspunktet dominerende parten på plattformen. Vi er ikke redd for en utfordring, spesielt i en sport som ikke er helt moden ennå. Vi er alle store tilhengere av MMA, og vi tror vi kan bidra til en verdihevning av produktet med vårt spill. Med konkurranse tvinges også begge parter til å hele tiden være på tå hev, og vi vil fortsette med det i flere år fremover.
– I hvor stor grad er Online Pass et angrep på salget av bruktspill?
– Det er ikke et slikt angrep i det hele tatt. Det handler mer om å åpne opp enda mer digitalt innhold til forbrukerne på nett. Det er spesielt aktuelt i sportsspill, der det skjer konstante endringer i virkeligheten som kan føres inn i spillene på en dynamisk måte. Vi gjorde blant annet det med dynamisk DNA i NBA-spillene. Det er ikke lenge siden at utviklerteamet var helt ferdig med et spill når det var levert, og dro rett på stranda for å slappe av. Slik er det ikke i dag, nå er det team som er «på» hele tiden og team som lager ytterligere innhold til spillet i etterkant. De frisker hele tiden opp spillopplevelsen, og det er nøkkelårsaken til at Online Pass kommer. Vi skal ha flere folk til å jobbe med denne delen av spillopplevelsen, ikke færre.
– Hvor mye har utgiftene deres vokst når det gjelder å skape slikt nettinnhold de siste årene?
– Helt enormt. Hvis vi går tilbake til sportsspillene som kom i 2004 og 2005 hadde de en nettdel, men de kan ikke sammenlignes med det vi gir spillere i dag. Vi er verter for 5 millioner spilløkter hvert døgn verden over på våre servere. Det er klart slikt koster! Maskinvaremengden er massiv og båndbreddekostnadene enorme – for ikke å snakke om alle som må passe på at alt flyter som det skal. Likevel elsker vi denne måten å kommunisere med våre forbrukere på. Med Online Pass må vi gjøre forbrukere vant til å laste ned innhold, slik at de aksepterer det som en del av fremtidens spillindustri.
– Hva er dine tanker om de nye teknologiene som Kinect og PlayStation Move for EA Sports' del?
– Jeg har fått muligheten til å prøve begge to ganske nylig, og det er veldig intuitive kontrollmuligheter. Nøkkelen for begge er at de kan forlenge konsoll-levetiden for både Xbox 360 og PlayStation 3. Jeg testet Tiger Woods-spillet med Move i går, og det var en veldig fin spillopplevelse – ganske lik den vi har på Wii med MotionPlus. Disse tilbehørene demokratiserer på en måte spillopplevelsen, først og fremst siden autentiske sportsbevegelser blir en fordel.
– Kinect skiller seg selvagt fra Move, og jeg tror nøkkelen for Microsoft er å kunne levere unike spillopplevelser. Hvis man kan levere innbydende, og nye, spillopplevelser basert på systemet tror jeg mye er gjort.
– I hvor stor grad må for eksempel Kintect bevise hva systemet er godt for før dere investerer tungt i å utvikle Kinect-spill?
– Vi vil alltid være der for å se hvordan dette utvikler seg, men det er alltid en stor kostnad forbundet med nye «plattformer». Men vi må vurdere og eventuelt gamble på at dette blir en suksess. Spillene må imidlertid føles riktig for sitt format, de må være utviklet spesielt for Kinect. Vi vet imidlertid ikke så mye mer enn dere. Hva blir for eksempel prisen? Den må være fornuftig om Kinect skal selge stort.
– Nå som det er VM-år, hvor viktig er FIFA 11 for dere som selskap?
– Dette er mitt første VM-år i EA Sports. Det jeg først og fremst lurte på var hva det offisielle VM-spillet ville gjøre med salget til FIFA 11. Spiser det opp noe fra en tittel som kommer senere på høsten? Vi har imidlertid funnet ut at brukermassen øker, for VM-spillet får flere involvert som normalt ikke kjøper et standard FIFA-spill. Salget for VM-spillet har vært veldig bra, og vi har allerede solgt over to millioner kopier. Det som vanligvis skjer når laget ditt slår ut eller VM er over, er at man ikke orker å plukke opp spillet igjen – dette må vi være veldig bevisste på. I sum blir faktisk VM-spillet en viktig mellomplattform for oss i overgangen fra FIFA 10 til FIFA 11.
– Hva er planene deres for FIFA på PC?
– Vi er fortsatt veldig på ballen når det gjelder FIFA på PC, det gjelder egentlig alle plattformer når det kommer til våre fotballspill. Vi må være overalt der våre forbrukere er.
– Som engelskmann må vi spørre deg, kan England vinne VM?
– Så lenge vi ikke må spille straffekonkurranse, kanskje? Vi har i hvert fall den beste muligheten til å klare det på lenge. Vi har et modent lag med spillere som John Terry, Steven Gerrard, Frank Lampard og Wayne Rooney. Lagets ryggrad er veldig solid. Dessuten er det vinter der nede under VM og det bør passe nord-europeiske lag bra. Videre har de en fantastisk trener i Fabio Capello, men hvem vet? Jeg kan så vidt huske 1966, men etter det har det vært 44 år med smerte.
– Du har vært hos EA Sports en stund nå, og din lederstil farger vel selskapet. Hvordan har du endret EA Sports?
– Jeg liker å tro at jeg og de fantastiske ansatte har flyttet fokuset veldig raskt til en enda mer digital verden, og vi har kommet mye nærmere kundene. For tre-fire år siden ble vi kanskje sett på som arrogante og introverte, vi hørte ikke på samfunnet rundt spillene. Det gjør vi nå, åpenheten er mye større. Merkevaren EA Sports handler om toveiskommunikasjon. Da jeg dro fra Microsoft til EA spøkte jeg med at jeg forlot et ondt imperium for et annet. Akkurat det var en spøk, men det var nok en kjerne av sannhet der – og vi har en mye bedre posisjon hos spillere i dag.
– Er det en grense for hvor lenge dere kan selge årlige sportsspill slik dere gjør i dag, og er det mulig at man i fremtiden kun kommer med oppdateringer til spillene over nett?
– Akkurat det er i forbrukernes hender. For noen måneder siden var det mange som spurte seg hvorfor 2010 FIFA World Cup ikke bare var en digital oppdatering til FIFA 10, likevel har over to millioner kjøpt spillet allerede. Før eller siden blir denne bransjen heldigital, men det ligger litt utenfor vårt kontrollområde. Det krever blant annet at Sony og Microsoft tenker litt annerledes når det gjelder fullnedlasting av nye spill. Per i dag mener vi at spillopplevelsen bør starte med det fysiske spillet du kjøper, den skal ikke stoppe der – slik det var tidligere. Når du kjøper våre spill er jobben vår å gi deg flere gode opplevelser gjennom blant annet oppdateringer.
– Hvis du skal se fem-seks år frem i tid, hva blir det viktigste satsingsområde for EA Sports da?
– Vel, nettspilling blir stadig viktigere for oss, som vi har vært inne på. Mer og mer av spillene blir stadig mer fokusert på nettbasert spilling, samt at de holdes friske ved at vi hele tiden leverer nye oppdateringer. Vi har så vidt startet med dette i Live Season i FIFA, men vi skal bli enda mer sofistikerte. Historiedrevne sportsspill er kanskje veien å gå. Enkelte har forsøkt seg på sportsrollespill, med begrenset suksess. Vi må finne ut hvordan vi kombinerer historie med et autentisk sportsspill. Noe vi ikke har klart å gjøre bra er å få til et drama også utenfor banen.