I Perimeter har du ansvar for flere gigantiske romskip, som hvert inneholder en enorm by som huser restene av en mektig sivilisasjon. Disse romskipene reiser fra planet til planet på leting etter steder hvor det er mulig å bosette seg. Problemet er bare at alle planetene de kommer over ser ut til å være bebodd av noen marerittaktige vesener som går til angrep med det samme kolonistene lander skipene sine.
Det er din jobb å beskytte kolonistene mot disse monstrene (og eventuelle andre fiender), og for å gjøre dette kan du sette opp massive kraftfelt som fungerer som usårbare murer, men disse vil kun være operative så lenge du har nok energi til å forsyne dem. Det å sikre nok energi til kraftfeltene dine (og alle andre bygninger og enheter) blir dermed en viktig del av gameplayet.
En annen spennende detalj er at spillet tilbyr stor frihet i forhold til design av militærenheter. Spillet starter med tre grunnenheter, og hver av disse kan kombineres med andre enheter slik at du kan skape sofistikerte og spesialiserte enheter. Spillet inneholder mulighet for å lage 28 forskjellige typer enheter.
Landskapene i Perimeter er dynamiske, og kan formes etter dine behov. For å bygge noe på landskapet må det være fullstendig flatt, og dermed blir flatt land en viktig ressurs i spillet. I tillegg finnes det mange måter å ødelegge de flate slettene på, og det blir en viktig strategi når du kjemper mot intelligente motstandere.
Den nye flerspillerdemoen inneholder et øvingsoppdrag, samt et flerspillerkart som heter "Fish". Opp til fire spillere kan spille på dette kartet, enten over LAN eller nettet. Demoen er på 157 MB og kan lastes ned herfra: