Førsteinntrykk

Red Dead Online

Perfekt for de som liker å plage andre spillere

Red Dead Online viser stort potensiale, men har fortsatt en lang vei å gå.

Espen Jansen/Gamer.no

Med tanke på hvor mye Rockstar Games har tjent (og fortsetter å tjene) på flerspillermodusen i Grand Theft Auto V, kom det liksom ikke som noen overraskelse at Red Dead Redemption 2 også kom til å få en helt egen flerspillerverden.

Etter en drøy måned med spillets fantastiske enspillerdel, har vi nå fått utforske Red Dead Online over helgen. Resultatet er skuffende blandet – på en side er dette en meget artig videreføring av systemene og universet fra hovedspillet, men samtidig er det mange irriterende feil og mangler som påvirker opplevelsen i stor grad.

Ute på prøve.
Espen Jansen/Gamer.no

Create-a-cowboy

Det første man gjør Red Dead Online er å lage seg en egen figur. Her spiller man nemlig ikke som hverken Arthur Morgan eller originalspillets John Marston, men i stedet som en råtass som har havnet på kant med loven. Vedkommende er på vei i kasjotten idet vi blir kjent med vedkommende, og det er her spilleren kommer inn i bildet for å lage sin helt egen cowboy.

Figurmakeriet er relativt robust og sånn passe spennende, og det lar deg endre alt fra nesestørrelse til plystrelyd. Selv klarte jeg å koke ihop en ganske så stilig cowboy med hvalrossbart og blank isse, før jeg prompte måtte lage en ny figur idet serveren jeg var i ferd med å logge med inn på krasjet.

Ja, det er fortsatt en beta det er snakk om, og da må man regne med litt rusk her og der.

Det andre forsøket lyktes jeg bedre med, og etter litt fram og tilbake – med alt fra fengselsbrekk og hesterov, til møter med hevngjerrige enkefruer og litt attåt – bar det ut i den åpne verdenen.

Figurene jeg lagde i Red Dead Online-betaen – Odysseus ble dessverre offer for en ubarmhjertig serverkrasj. Dra i streken for å sammenligne de to. Vis mer

Spennende løsninger

Og når man først har kommet seg hit, står man fritt til å gjøre stort sett hva man vil. Den massive åpne verdenen fra enspillerdelen lever i beste velgående her, og mange av de tingene som er gjeldende når man spiller som Arthur Morgan fungerer også her.

Kjernen bak flerspillermoroa er en løssluppen hevnfortelling som kaster deg inn rollen som en leiesoldat som må spore opp og hamle opp med en håndfull kjeltringer som har begått ugjerninger mot din nye oppdragsgiver, Jessica LeClerk. Det er et helt greit plott, men det når ikke hovedspillet til storetåa – til det er oppdragene for usammenhengende, og det faktum at figuren din heller ikke sier et kløyva ord hjelper ikke på mitt engasjement.

Her gikk det litt galt.
Espen Jansen/Gamer.no

Å utføre oppdragene Rockstar har kokt ihop er likevel fortsatt svært gøyalt. Man gjør mye av det samme som tidligere – enten man rir på hest, skyter fiender eller tar dekning – men flerspillerelementene klarer effektivt å sprite opp opplevelsen. For eksempel oppfordrer mange utflukter til ulike former for samarbeid: I ett tilfelle må banden din skille lag for å jakte ned to forskjellige kjeltringer, før dere møtes litt lenger borti lia og tar ferden mot neste sjekkpunkt; mens man andre ganger må enes om hvorvidt man skal være godhjertet eller ondskapsfull i møte med moralske avgjørelser.

I tillegg kan ulike bander påvirke hverandres oppdrag når de er ute på tokt. I ett tilfelle skulle jeg og en kumpan frakte to hestekjerrer fra den lokale togstasjonen og ned til Blackwater, og underveis dukket det plutselig opp en bøling med andre spillere som forsøkte å skyte oss av førersetet og stikke av med varene vi transporterte.

Dette er en ekstremt spennende vri på tradisjonelle samarbeidsoppdrag, og jeg merket øyeblikkelig at dette er et system jeg gjerne vil se mer av. Når jeg da senere fikk muligheten til å gjøre det samme mot en annen bande, nølte jeg ikke det grann – å si at jeg lyktes med landeveisrøveriet mitt er antagelig tidenes overdrivelse, men det var i hvert fall morsomt.

Et spennende oppdrag.
Espen Jansen/Gamer.no

Best med venner

På samme måte er det også veldig morsomt å leve seg inn i dette vakre spilluniverset, og det får man stort sett lov til. Red Dead Online har et mye større fokus på overlevelse og rollespill enn enspillerdelen, slik at man for eksempel må legge inn en betydelig innsats for å holde seg i live, skaffe penger og ta vare på hesten sin.

Å bestille og hente mat nede på stasjonen, plukke opp kuler og krutt fra fiender man dreper, spore opp skatter og sørge for at gampen din alltid har det bra, blir da svært viktige deler av spillet, og for meg er dette gjøremål som ikke er å forakte – i det minste når jeg har noen å spille med.

Red Dead Online lar deg riktignok utforske og leke deg i den samme massive verdenen man får servert i enspillerdelen, men det øyeblikket du kaster deg ut i villmarken på egenhånd (altså uten en håndfull venner på slep), mister universet litt av gløden den vanligvis har.

Man kan fortsatt utføre oppdrag, gjøre strøjobber for fremmede, jakte dyr og plukke bær, men dette har jeg allerede brukt 60-70 timer på i enspillerdelen – å begynne på nytt her, uten kumpaner å dele opplevelsen med og en mer forseggjort historie i bunn, ser jeg derfor på som veldig lite fristende. I skrivende stund har jeg heldigvis to sammensvorne jeg kan dele moroa med – uten dem tror jeg Red Dead Online kunne blitt kjedelig ganske fort.

Hvor lenge disse fortsetter å spille er imidlertid ikke sikkert. Én av dem har allerede – helt korrekt – påpekt et av flerspilleruniversets største problem: Man dør for mye. Ikke bare preges opplevelsen av det faktum at alle våpen er ekstremt kraftige – slik at man ofte dør på ett-to skudd – men i tillegg er det, som forventet, mange usle spillere som lusker rundt omkring i den virtuelle vesten.

Slik går det når man snur ryggen til kompiser.
Espen Jansen/Gamer.no

Selv klukket og lo jeg godt den første halvtimen jeg spilte med venner – vi blåste hodet av hverandre, stjal hverandres hester, kneblet hverandre, kastet hverandre i elver og sloss om å stikke av med et bjørneskinn vi hadde anskaffet oss – men når det er fremmede som gjør dette om og om igjen ute i den åpne verdenen, kan det bli litt slitsomt hvis man ønsker å være i fred.

Det finnes løsninger på dette, slik som muligheten til å heise et hvitt flagg i leiren sin for å unngå å bli skutt i det spesifikke området, samt en «parley»-egenskap som kan innføre våpenhvile når du har blitt drept av den samme spilleren mange nok ganger, men ofte er dette langt fra nok. En egen og valgfri pasifist-modus kunne kanskje vært en god løsning for de mer konfliktskye blant oss.

En pil-og-bue-konkurranse – hvor man også kan skyte hverandre.
Espen Jansen/Gamer.no
Vis mer

Ikke pok(k)er

Utover dette er det også flere andre irritasjonsmomenter å spore, og mange av disse er knyttet til beta-problemer og manglende informasjon fra Rockstars side. Jeg lurer for eksempel stadig på hva greia med leiren min egentlig er (spesielt fordi den stadig har flyttet på seg når jeg havner på en annen server); jeg venter stadig på å låse opp muligheten til å fiske; at man ikke kan rane butikker og datastyrte figurer går på tvers av alt Red Dead Redemption 2 står for; og det faktum at man ikke kan spille poker på nettet er nesten for en personlig fornærmelse å regne.

Jeg har også fortsatt til gode å forstå meg på spillets radar: Av og til virker det som om man kan se alt som foregår i området rundt seg; andre ganger virker som om man bare ser fiender når de skyter; mens det enda noen ganger føles som om man kun ser fiender når de løper i nærheten av deg.

Det er likevel tilfredsstillende å komme seirende ut av flerspillerduellene.

Man må selvfølgelig forvente en del grums når Rockstar er åpne på at dette er en typisk beta og ikke et endelig produkt, men jeg skulle likevel gjerne blitt forklart litt mer gjennom spillets gang. Forhåpentligvis kan mye av dette bli forbedret i overgangen til et mer eller mindre ferdig produkt.

Vill pistolrunde

Red Dead Online kommer også med en håndfull tradisjonelle flerspillermoduser: «Shootout» og «Team Shootout» er typiske drapskonkurranser hvor spilleren eller laget som knerter flest motstandere vinner; «Most Wanted» er en spennende variant hvor dyktige spillere blir verdt mer og mer poeng for hver fiende de dreper; mens «Make It Count» er en interessant avart av de populære Battle Royale-spillene.

Ingen av modusene er spesielt unike – jeg skulle gjerne sett at Rockstar tok enda flere sjanser her – men takket være flere solide ideer, en god del variasjon og spillets sedvanlig lekre utseende, er det likevel artig å kaste seg ut i flerspillerdueller med andre spillere over nettet.

De konkurransebaserte modusene er ganske artige.
Espen Jansen/Gamer.no

Også her preges opplevelsen av at man dør grassat fort, men det er vel nesten ikke til å unngå hvis man skal gjengi følelsen av den ville vesten på en noenlunde autentisk måte.

Selve skytingen fungerer uansett godt her. Joda, man merker av og til at systemet ikke nødvendigvis er lagd for skuddvekslinger mellom to intelligente og uforutsigbare parter, men det er likevel svært tilfredsstillende å komme seirende ut av flerspillerduellene.

Foreløpig konklusjon

Red Dead Online bærer preg av mange spennende ideer, solide samarbeidsmuligheter og den samme interessante verdenen man fikk servert i enspillerdelen, men holdes samtidig tilbake av en rekke irriterende feil og mangler.

Mye av dette er det all grunn til å tro at Rockstar klarer å endre på og rette opp i tiden framover – en pasifistisk modus, mer informasjon og poker er elementer det er all grunn til å forvente å få se når det drar seg mot utgave 1.0 – mens andre ting er litt mer usikre. Hvordan de skal løse frustrasjonen knyttet til ekstremt raske dødsfall og den relativt påtrengende ensomheten man føler når man ikke har noen å spille med, er jeg rett og slett ikke sikker på.

Her må både Rockstar og spillerne ta tiden til hjelp. Det er masse potensiale å spore her, men foreløpig er Red Dead Online en flerspilleropplevelse som har litt for mye rusk for sitt eget beste.

Red Dead Online er flerspillermodusen som følger gratis med når man eier Red Dead Redemption 2 – spillet er ute på Xbox One og PlayStation 4 (testet). For andre engasjerende flerspilleropplevelser, er det bare å se nærmere på Overwatch og Call of Duty: Black Ops 4.

Kommentarer (26)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gunfreak
6 år siden

Laget ene og alene for å få penger ut av folk, er snakk om å bruke over 100 timer bare på å låse opp fast travle.

G
6 år siden

Nå har jeg ikke spillet det hele gårsdagen. Men at det har vært serverkrasj, ja helt klart. Men det var betydelig mindre mengde serverkrasj i tidlig beta før hordene av ordinære kunder slapp til. Det var et og annet serverkrasj.

 

Den dagen det ble sluppet til de som ikke hadde kjøpt Ultimate, så var det ekstreme mengder serverkrasj på min tilkobling i hvertfall. Døgnet etterpå så var det ikke et eneste serverkrasj for min del.

 

Så du kan ha truffet på det feil døgnet der skribenten :wee:

 

Sitat fra artikkel:

.. til det er oppdragene for usammenhengende, og det faktum at figuren din heller ikke sier et kløyva ord hjelper ikke på mitt engasjement.

 

 

Ja, det er en side av online-delen. Men her kan det også tenkes en bieffekt, at folk vil begynne å bruke faktisk sin egen stemmekommunikasjon, da online-delen stort sett går på å samarbeide og slåss i mot andre. Det vil også kunne være forstyrrende for ordentlig kommunikasjon dersom noen hadde trykket ørten ganger på at spillkarakteren skulle si noe forhåndsinnspillet.

 

 

Hvor lenge disse fortsetter å spille er imidlertid ikke sikkert. Én av dem har allerede – helt korrekt – påpekt et av flerspilleruniversets største problem: Man dør for mye. Ikke bare preges opplevelsen av det faktum at alle våpen er ekstremt kraftige – slik at man ofte dør på ett-to skudd – men i tillegg er det, som forventet, mange usle spillere som lusker rundt omkring i den virtuelle vesten.

 

 

Voks nå opp! Ja det er litt frustrerende å dø litt, men det gir en liten ekstra nøtt å knekke, hvordan bli god på å finte ut de hissige. Fokuser på å utvikle rask hest, rask løping gå bak dekke av noe, etterhvert får du kanskje også råd til de mest awesome tingene i spillet. Og da er det plutselig du som er overlord. Dessuten så må du aldri la "radaren" det lille runde kartet av øynene. Fienden er innpå deg før du vet ordet av det om du har et dødt øyeblikk der du inspiserer noe for mange sekunder. Synes dette også er en fascinerende del av spillet, som gjør at du alltid må være årvåken.

 

 

 

Det finnes løsninger på dette, slik som muligheten til å heise et hvitt flagg i leiren sin for å unngå å bli skutt i det spesifikke området, samt en «parley»-egenskap som kan innføre våpenhvile når du har blitt drept av den samme spilleren mange nok ganger, men ofte er dette langt fra nok. En egen og valgfri pasifist-modus kunne kanskje vært en god løsning for de mer konfliktskye blant oss.

 

Men da burde du ikke ha lov til å grinde i pasifistmodusen. Jeg har havnet ufrivillig i en del tomme kart modus. Lurer på om det er en bug, eller om det er en del av det å ha deltatt i et mission så du skal få noe fred og ro av og til?

 

 

Jeg lurer for eksempel stadig på hva greia med leiren min egentlig er (spesielt fordi den stadig har flyttet på seg når jeg havner på en annen server);

 

Du er klar over at du enkelte ganger får ledig tidsluke til å plassere leiren nøyaktig hvor du vil på kartet?

 

Jeg synes flytting av leiren er både et friskt pust, samt det at det ikke skal få lov til å få etablert seg alt for permanente klaner av spillere i et designert område de velger seg ut. Tvang her er bare sunt, det lover jeg deg at Rockstar nok har tenkt nøye igjennom. Det gir deg dessuten mulighet til å oppdage nye dyr og terreng. Du flyttes dessuten sjelden ut av regionen du har valgt deg.

 

Med unntak av at du ikke har noen leir sånn innimellom (at leiren røskes opp av AI), men da har du snart anledning til etablere den på ny - og kanskje du velger deg et mer egnet område for utforskning..

 

 

 

jeg venter stadig på å låse opp muligheten til å fiske;

 

Dette oppfattes på grensen til syting. Bare å grinde i vei, du ser selv hvilket ranknivå fiskestang løses opp på til en hver tid.

 

Men jeg forstår jo at du også skriver en gaming-artikkel, så det har kanskje noe informasjonsverdi.

 

 

 

Mye av dette er det all grunn til å tro at Rockstar klarer å endre på og rette opp i tiden framover

 

Jeg har GTA5, så her er jeg optimistisk ift. RDR2. Jeg ser stadig nye ting bli gitt ut til GTA5, så.. Det er jo Rockstar. De kommer neppe til å legge sin nye baby på hylla.

 

Jeg har selv tilgode å spille GTA5 online nå mange år etterpå. Mest fordi jeg har vært en gnien jævel som ikke ville abonnere på PSN. Men nå kommer jeg til dedikere min tid til å bli en uslåelig RDR2 online jævel.

 

 

 

Mye av dette er det all grunn til å tro at Rockstar klarer å endre på og rette opp i tiden framover – en pasifistisk modus, mer informasjon og poker er elementer det er all grunn til å forvente å få se når det drar seg mot utgave 1.0 – mens andre ting er litt mer usikre. Hvordan de skal løse frustrasjonen knyttet til ekstremt raske dødsfall og den relativt påtrengende ensomheten man føler når man ikke har noen å spille med, er jeg rett og slett ikke sikker på.

 

Å spille poker er jo kjedelig uansett :p

Lås heller opp å spille domino og de andre småspillene. Rockstar gir kanskje ut noe annet snacks enn story-mode småspillene?

 

Nei nå må du gi deg. Påtrengende ensomheten. Det er jo drøssevis med onlinespillere å enten samarbeide med eller å knerte. Har fått invites til å joine Posse mange ganger. De fleste ganger har jeg ikke besvart fordi jeg grinder meg oppover, men har vært med en kar på Posse allerede.

 

Jeg dyttet han inn i en kaktus med vilje (beskytte han inn til siden av veien bak en fjellkurveformasjon) fordi det kom en hurtigridende kar bakfra, som jeg knertet ned med hagle før han kunne få gjort noe skade. Kanskje han var forbiridende kun, men det lærte han nok å lese radar og ikke å ri for nær folk :wee:

Kaktuser burde gi litt større skade enn de gjør :wee:

G
6 år siden

Laget ene og alene for å få penger ut av folk, er snakk om å bruke over 100 timer bare på å låse opp fast travle.

 

So what? Kan du kjøpe deg til å få den fortere enda da? Så hvor henger å tjene penger av folk på greip hen?

 

Jeg liker at det tar lang tid å låse ting opp. Det gir nybegynnere en faktisk sjanse å bekjempe veteranene som ikke har fått låst opp alt enda de første dagene.

 

En modus jeg ikke er like begeistret for er at tilgang til paint head black eller hva ekstrakortet heter er tilgjengelig alt for tidlig i spillutviklingen. Det betyr regelrett at man vil se mye likvideringer også tidlig i spillet, der en nesten forsvarsløs motstander er sjanseløs.

 

En bieffekt vil naturligvis være at folk ikke tør å flokke like tett sammen. Så når du ser masse rosa prikker på kartet i en by, så tenker du kanskje at det er en klan der inne som har som formål å etablere et territorie.

RamGuy
6 år siden

Er vel egentlig akkurat som forventet, dette er jo helt i tråd med GTA: Online og folk forventet vel aldri noe annet her? Perfekt for de som liker GTA: Online og ønsker en multiplayer opplevelse satt rundt verdenen og innholdet til Red Dead Redemption 2.

 

At økonomien er skakkjørt er vel også temmelig likt med GTA: Online men de har jo spesielle events osv støtt og stadig hvor du kan håve inn penger så blir vel fort mye av det samme her. Hele modellen bak RDR2: Online er som med GTA: Online at det skal generere et temmelig absurd inntektsgrunnlag for Rockstar/Take-Two ved kjøp av currency og den beste måten å gjøre denne ekstra "verdifull" og øke sannsynligheten for at folk pøser inn med penger er jo ved å gjøre økonomien skakkjørt så eneste reelle måten å få tak i attraktive ting på er ved å bruke ekte penger.

 

Kan vel virke som balansen er noe ekstrem her og at Rockstart har planer om å re-balansere det en smule. Er vel nettopp derfor dette foreløpig er merket som et BETA fordi de ikke er helt 100% sikre på hvor de skal legge balansen her helt enda så spillere må være forberedt på endel forandringer her som kan føre til at mye av tiden du investerer per dags dato fort kan føles litt bortkastet om du to dager senere får 3x så mye igjen for de timene du allerede har grindet så langt osv...

Gunfreak
6 år siden

So what? Kan du kjøpe deg til å få den fortere enda da? Så hvor henger å tjene penger av folk på greip hen?

 

Jeg liker at det tar lang tid å låse ting opp. Det gir nybegynnere en faktisk sjanse å bekjempe veteranene som ikke har fått låst opp alt enda de første dagene.

 

En modus jeg ikke er like begeistret for er at tilgang til paint head black eller hva ekstrakortet heter er tilgjengelig alt for tidlig i spillutviklingen. Det betyr regelrett at man vil se mye likvideringer også tidlig i spillet, der en nesten forsvarsløs motstander er sjanseløs.

 

En bieffekt vil naturligvis være at folk ikke tør å flokke like tett sammen. Så når du ser masse rosa prikker på kartet i en by, så tenker du kanskje at det er en klan der inne som har som formål å etablere et territorie.

 

 

Spillet er laget tregit, så folk skal bli irriterte og desperate så du kjøper ting med ekte penger.

Så ene og alene laget for å dra penger ut av lommeboka til folk.

Spillet er beskrevet som rett og slett treigt og kjipt pga hvor treigt du du låser opp ting. 

Det er som at man skulle innføre 20km farts grense på E18 med mindre du betalter 10 000kr i månden da kan du få kjøre i 110.

Siste fra forsiden