Crytek har stått for noen av de mest teknisk imponerende spillene på markedet de siste årene, og må kunne sies å være en av de dyktigste utviklerne når det kommer til å skyve grenser for grafisk ytelse. I senere tid har de også jobbet med en konsollutgivelse for første gang med multiplattformspillet Crysis 2.
Selskapets sjef Cervat Yerli er likevel ikke udelt positiv til konsollspill, skal vi tro et intervju han har gjort med spillbladet Edge, videreformidlet av nettstedet CVG. Han mener at denne generasjonens konsoller holder den tekniske og kreative spillutviklingen tilbake.
– Så lenge denne konsollgenerasjonen eksisterer, og så lenge vi samtidig skyver PC-en til det ytterste, jo vanskeligere vil det bli å virkelig utnytte begge to. PC-en er utvilsomt en generasjon foran konsollene nå. Så lenge Xbox 360 og PlayStation 3 er på markedet så tror jeg kvaliteten på spill utover Crysis 2 og andre CryEngine-spill vil være begrenset til det kreative uttrykket og innholdet. Du greier ikke å klemme mer saft ut av disse steinene, sier Yerli til spillbladet Edge.
Det er i all hovedsak den grafiske utviklingen som uroer studiosjefen, ettersom begrensningene til denne generasjonens konsoller begynner å nås. Tidligere har han uttalt at vi ikke får se bedre grafikk før i 2012, samtidig uttalte Kaz Yamauchi, sjefen for Gran Turismo-utvikleren Polyphony Digital, nylig at PlayStation 3 ikke er sterk nok til å virkelig realisere Gran Turismo 5.
Yerli mener likevel ikke at denne stagnasjonen bare er konsollenes skyld, han tror også at utviklerne blir for bekvemme:
– Jeg tror fortsatt at dette i all hovedsak skyldes utviklernes mentalitet. Mange av disse ser ikke lenger på salget av PC-spill som en bekymring, fordi de har skrudd ned forventningene sånn i forhold til for konsollspill. Vi får ikke se en større satsning på PC-spill før markedet for disse spillene tjener nok penger.
Crysis 2 kommer ut 25. mars til PC, PlayStation 3 og Xbox 360.
Lurer du på hvilke andre spill som kommer? Ta en titt i Spillkalenderen!