Magna Mundi ble annonsert som et storstrategispill for PC, hvor du fikk lede en av 400 nasjoner gjennom 400 år med ekte historie. Spillet skulle omfatte krigføring, diplomati, økonomi, forskning, intern politikk, kultur, religion, spionasje og mye mer, og mange av tilhengerne av storstrategispillene til Paradox gledet seg til utgivelsen.
Nå har imidlertid spillet blitt kansellert, og utgiver Paradox legger all skyld på de portugisiske utviklerne, Universo Virtual.
I en uvanlig åpen forumpost trekker Paradox-produsent Mattias Lilja frem tre årsaker til kanselleringen.
Den første årsaken er skuffelse over manglende fremgang, og de hevder at gamle og velkjente problemer aldri blir fikset mens det uferdige spillet får flere nye problemer i hver nye utgave. Den andre årsaken er at de ikke lenger stoler på utviklerne:
– Ledelsen hos Universo Virtual har gitt oss solskinnsversjonen av prosjektet, og reagert med irritasjon og sinne hver gang vi har påpekt åpenbare problemer med koden de har levert. Det har kommet til et punkt hvor de hevder spillet er ferdig og klart for utgivelse, på tross av at vi har funnet og rapportert mange kritiske problemer, sier Lilja.
Den siste årsaken skal være intern uro i Magna Mundi-teamet, og Lilja sier flere medlemmer av teamet har gitt dem informasjon om at prosjektet mangler lederskap, men at de blir fortiet av ledelsen i Universo Virtual.
De portugisiske utviklerne stiller seg på sin side uforståelige til kanselleringen, og i en post på deres forum skriver «ubik» fra Universo Virtual følgende:
– Universo Virtual og jeg vil svare gjennom rettslige kanaler på denne merkelige «kanselleringen» av spillet. Jeg ønsker å gjøre det kjent at «kanselleringen» bare er en av detaljene som vil bli avgjort der.
Mens partene krangler kan du besøke spillets offisielle nettsted for å se hva vi går glipp av.
Les ogs: Vindusshopping hos nærmeste nabo
Les også: Anmeldelse: Warlock: Master of the Arcane