Svenske Paradox Interactive har sikret seg lisensen til White Wolf Publishing, et rollespillforlag som er kjent for sine rollespillunivers, World of Darkness og Vampire: The Masquerade. Dette melder selskapet i en pressemelding.
Paradox kjøpte lisensen fra CCP Games som har hatt den siden 2006. CCP kansellerte for øvrig nettrollespillvarianten av World of Darkness i fjor, etter en lang utviklingsprosess.
Kjøpet omfatter altså alt av materiale og rettigheter til pen-og-papir-universet, og alle videospill som er utviklet under lisensen, inkludert alt som ble lagt inn i det kansellerte World of Darkness-rollespillet til CCP.
For de fleste er det nok rollespillet Vampire: The Masquerade - Bloodlines fra Troika Games som er det mest kjente som har kommet ut av lisensen i dataspillform. Det sagnomsuste rollespillet ble spillet skarpt kritisert for dets mange problemer, noe som var et resultat av en problematisk utviklingsperiode hos utvikler Troika Games. I ettertid har fansen gjort mye for å pusse ned de gjenværende problemene i spillet etter at Troika ble lagt ned kort tid etter utgivelse.
– Vi har vært store fans av White Wolf-merkevaren lenge, særlig World of Darkness/Vampire. Det skal bli godt å gi den litt ferskt blod, fortalte Paradox Interacives Shams Jorjani på Twitter.
I en pressemelding forteller Paradox videre at White Wolf Publishing skal jobbe adskilt fra resten av studioet i et eget team.
Obsidian med lokkemelding
Akkurat hva Paradox ønsker å gjøre med lisensens er det ingen som vet helt ennå. Med tanke på at utgiverhuset tidligere har jobbet med rollespillutvikleren Obsidian Entertainment – senest med Pillars of Eternity – er det antageligvis mange som har en våt drøm om et slikt samarbeid mellom de to med World of Darkness.
Obsidian er i hvert fall var muligheten selv. Ikke lenge etter at nyheten ble kjent la de ut en melding på Twitter som hintet sterkt om at de er interesserte.
– Så, det ser ut som om Paradox kjøpte noe, og at folk ønsker at vi skal se om vi kan lage et spill? Hmm...., lyder beskjeden.
Noen fans ville gjenskape et av spillene.
Fansen jobbet med en Vampire: The Masquerade-nyversjon, men lisenseieren drepte prosjektet »