Vrooooom vrooooom!
For de virkelige bilfrelste der ute så er tastatur og håndkontroller en uting når det kommer til bilspill. Det som må til er det gamle, gode rattet! Og for de som ønsker dra det enda litt lengre så kjøper de gjerne pedaler, girspak og en bilseteformet lenestol i samme slengen.
De første rattene for hjemmemarkedet dukket opp på midten av 90-tallet til N64, Playstation og PC, etter å ha gjort stor suksess i arkadehallene. Konseptet har ikke forandret seg stort siden de først dukket opp, bortsett fra hos Nintendo, som gjorde sin egen vri på rattet til Wii. Dette er et løst ratt man legger wiimoten inn i, holder opp i lufta foran seg, og vrir på når man skal svinge.
For de som syns at de tradisjonelle rattene blir for kjedelig, så har man alltids mulighet til å kjøpe Logitechs cockpitmodeller, som er blitt solgt sammen med Gran Turismo-serien.
Et annet alternativ for de med litt dypere lommebok har man i ”Home Racing Simulator Pro”, som blant annet leveres med en 42 tommers plasmaskjerm, 5.1 surroundlyd og force feedback i rattet, setet og pedalene.
Skulle selv dette være for kjedelig, så har man alltids Force Dynamics beist, som har en 51 tommers bakprosjektorskjerm, også 5.1 surround, og hele saken beveger på seg når du kommer til bakker, humper og kollisjoner. For flyentusiaster der ute, så kan det nevnes at de to siste også kan brukes som flysimulatorer.
Ikke akkurat ratt, men vi snakker fremdeles for styringssystemer for et fremkomstmiddel: For alle togentusiaster finnes det også egne kontrollbokser for togsimulatorer. Kanskje ikke overraskende så har disse spillene en ganske stor fanbase i Japan.
Neste uke kikker vi nærmere på musikalske spillkontroller. Hvor kom dansematten fra? Når kom det første gitarspillet? Heng med neste uke, så får du svar.