Mye å gjøre
Du starter spillet i ganske beskjedne omgivelser og får raskt tradisjonelle oppdrag ved å ta deg av plagsomme dyr, sanke inne stjålne gjenstander eller frakte ting til utvalgte personer. Fra nivå en til ni går utviklingen ganske raskt og spillet gir en god innledning til mange av dets systemer og muligheter.
Du har hele tiden to typer oppdrag å forholde deg til. Den ene gruppen er de vanlige oppdragene som har som funksjon å gi deg erfaring, penger og utstyr. Den andre er oppdrag som er knyttet til spillets historie. Alle disse historieoppdragene må gjøres for at du kan ta deg til nye områder og for fullt utvikle din karakter.
Gjennom å spille en fortelling får du greie på at du ikke kun er et vanlig menneske som må slite nede på bakken, men at du i stedet har vært en stor Daeva-leder. Du har lidd et hukommelsestap etter en kamp i The Abyss og må nå forsøke å gjenvinne dine glemte egenskaper gjennom å tilegne deg erfaring.
Ved erfaringsnivå 10 velger du både en ny klasse, får dra til den svevende byen Sanctum, får tre inn i rekkene av Daeva og får tilbake dine tapte vinger. Det er mange steder i Aions verden det av en eller annen grunn ikke går an å fly, men når du først får muligheten til å ta til vingene er den en herlig opplevelse.
Du kan ikke fly veldig lenge i starten, men du kan fly raskt og stige høyt. Du kan også kjempe i lufta og det er spesielt morsomt å flykte fra fiender hvis du plutselig havner i en knipe, mens de bare kan holde seg på bakken.
Gjennom å utføre historieoppdragne får du også se små filmer av kommende utfordringer, eller gjenoppleve tapte minner. Det er stort sett mange oppdrag å velge mellom og det er alltid masse å ta seg til. De fleste oppdragene er likevel av den velkjente sorten, som drep X antall fiender av type Y og saml inn gjenstand Z.
I starten av spillet finnes det ikke særlig mye utstyr å velge mellom, men du merker i hvert fall raskt at utstyr spiller en viktig rolle. Det finnes mange måter å forbedre utstyr på og utforme det etter egne valg. Dette skjer ikke bare gjennom utstyrslaging, men også gjennom muligheten til å sette edelstener inn i våpen og rustninger, eller å omdanne dem til magiske steiner som du kan bruke til å styrke annet utstyr.
Spektakulære omgivelser
Det er umulig å ikke legge merke til at Aion har en svært vakker verden. Strålende farger, tonnevis av detaljer og blendende utsikter kan du bade deg i. Alle karakterene er også veldig detaljerte og våpnene ser utrolige ut. Spillet bærer likevel litt preg av sitt asiatiske opphav når det gjelder grafikken, noe som er spesielt lett å se på noen av dets merkelige dyr og hvordan de fleste mannlige karakterene ser ganske feminine ut og de kvinnelige svært unge.
Karakterenes bevegelser og animasjoner er på ingen måte realistiske, men de er utvilsomt spektakulære. Spesielt i kamp er det kjempegøy å se dem sprette rundt om kring og utføre utrolige angrep. Mange av fiendene ser også veldig kule ut og finnes i alle tenkelige slag.
Aions musikk er for det meste nydelig selv om den noen ganger kan bli litt repeterende. Alle områdene har sin egen tilpassede musikk og dette fungerer godt. Man kan ikke unngå å legge merke til hvor nøye polert visse områder er til de virkelig skinner som diamanter. Spesielt i Elyos’ svevende by Sanctum er dette merkbart, med flygende skip, mektige tårn, kolossale bruer, vakre karakterer og melodiøs musikk.
Spillerne kan teleportere seg mellom de forskjellige områdene i spillverdenen og de kan bruke en spesiell flygende transport inne i områdene. Ved å fly automatisk slik får du se masse fint og interessant fra lufta, noe som hjelper spillerne til å se akkurat hvor imponerende Aions verden er.
Det er mange steder det verken går an å fly selv eller automatisk, så spillerne må ofte ta beina fatt. Du har likevel alltid gode kart å forholde deg til, og du kan til og med få et gjennomsiktig kart til å holde seg opp på skjermen slik at du har gode navigasjonsmuligheter mens du reiser.
Spillets journal viser også alle dine oppdrag, hvor du kan finne forskjellige personer og hvor du kan finne de fleste typer monstre og gjenstander. Noen oppdrag er likevel vage og her kan det være smart å spørre medspillere om hjelp. I betaen var det fortsatt en del av spillet som ikke var implementert, som forskjellige chat-kanaler og lignende, men det meste var likevel svært godt presentert og tilpasset.
Konklusjon
Aion bød i helga på en underholdende, blankpolert, utfordrende og vakker spillopplevelse. Det hadde mye innhold og viste seg frem fra en fin side. Jeg skulle gjerne ønske at Aion hadde satset noe mer på å videreutvikle det massive onlinespillkonseptet, spesielt med tanke på spillets svært så konvensjonelle oppdragstyper og tradisjonelle karaktervalg, men jeg tviler ikke på at disse velprøvde elementene kommer til å fungere bra for Aion.
Jeg etterlyser likevel mer dybde, frihet og spillerom når det gjelder spillernes muligheter til å utvikle sine karakterer, men Stigma-systemet vil kanskje veie opp noe for denne svakheten. Mye av spillets planlagte dybde vil komme fra spiller-mot-spiller-kampen i the Abyss mellom Elyos og Asmodian, og den fikk vi ikke muligheten til å prøve i det hele tatt i betaen, men vi fikk se masse godbiter av spillets historie, dets verden og dets muligheter. Det var rett og slett skikkelig gøy å spille Aion og sjansene er store for at spillet kun blir enda morsommere i tiden som kommer.