Lethe beskrives som et førstepersons grøsserspill der du må benytte deg av psykokinese for å overleve. Det betyr at du kan manipulere objekter ved hjelp av tankekraft, takket være en realistisk fysikkmotor.
Da utviklerne først begynte å arbeide på Lethe var det nettopp den realistiske fysikken som sto i sentrum.
Hovedmannen bak spillet, John Koukorakis, forklarer hvordan han opplevde at realistisk fysikk ble et interessant spillelement i midten av forrige tiår – hvem husker ikke hvordan vi for eksempel løste nøtter ved å stable ting i Half-Life 2 – før det nesten forsvant helt.
I Lethe kan du manipulere objekter på en realistisk måte, i alle fall om vi ser bort fra at du gjør det med tankekraft, og du kan blant annet lyse opp omgivelsene dine ved å sette fyr på ting.
Løp, ikke slåss
I likhet med den svenske grøssersuksessen Amnesia er Lethe et spill der du i praksis ikke kan slåss. Du kan forsinke eventuelle forfølgere, men den tryggeste måten å overleve på er å ikke bli sett i utgangspunktet.
Handlingen er satt til en øde øy der et farmasøytisk selskap hadde et laboratorium tidlig på nittenhundretallet. Så skjedde det noe som førte til at fasilitetene ble stengt, men det er ikke kjent nøyaktig hva.
Spillet skal være episodebasert, og den første episoden dukker opp tidlig neste år. Utviklerne håpet i utgangspunktet å bli ferdig før, men siden de ikke har noen utgiver med på laget og derfor har begrensede midler, må mye av jobben skje på fritiden.
Lethe kommer til Windows og Mac OS. Fokus på realistisk fysikk får meg forresten til å tenke på Penumbra-spillene.