Trange kår i spillbransjen

Over 9000 jobber kuttet i spillbransjen så langt i år

Nedbemanninger hos spillselskapene toppet seg i september.

Fortnite-skaper Epic Games kuttet 830 stillinger i september.
Epic Games
Vis mer

Oppdatering 6. desember: Tallet på antall oppsigelser i spillbransjen for 2023 har nå nådd 9000. Det ifølge oversikten til Farhan Noor.

Den drastiske økningen skyldes i stor grad et kutt på rundt 1000 ansatte hos kinesiske Nuverse, spillavdelingen til TikTok-eier ByteDance.

Opprinnelig sak følger.

2023 har vært et tøft år for de som jobber med spill. Stadig flere selskaper har sett seg nødt til å kutte stillinger, og antall utviklere som har blitt avskjediget hittil i år har nådd over 6000.

Det er Farhan Noor, en spillutvikler hos Riot Games, som har snekret sammen en oversikt over alle nedbemanningene som har skjedd i år. Ifølge Noor har minst 6261 jobber gått tapt, og ettersom ikke alle detaljene fra de 109 rundene med nedbemanninger er kjent er tallet trolig langt høyere.

Bioware, Embracer Group, Xbox, Bethesda og 343 Industries er blant de som har sett seg nødt til å gjøre kutt siden nyttår, på bakgrunn av trange økonomiske tider og omstruktureringer.

Av alle selskapene i oversikten er det Unity som har gjort de største kuttene. Totalt kvittet spillmotormakeren seg med 900 ansatte, 300 i januar og 600 i februar. Epic sitter også høyt på lista, etter at 830 ansatte måtte forlate Fortnite-skaperen i september.

Forrige måned ble den hittil tyngste for bransjen i 2023, med nedbemanninger hos hele 17 ulike selskaper. I tillegg til Epic var Blizzard, Roblox, Crystal Dynamics og Telltale Games på lista med bekreftede nedskjæringer i september.

LES OGSÅ: 2023 har vært et brutalt år for spillbransjen »

Kommentarer (17)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Ping7
2 år siden

Synes det er litt rart dette. Er det noen som kjenner til årsaken til nedbemanningen, utover trauste resultater? Min oppfatning er at spill er mer utbredt nå enn for noen år siden.

Har de overvurdert markedet og bemannet opp mer enn forsvarlig, eller henger det sammen med noe annet? Føler mange AAA spill nå for tiden har både dårligere polish og mer fokus på økt inntjening i form av DLC og mikrotransaksjoner enn for 5-6 år siden.

Gargantua
2 år siden

Det er mange woke surrehuer i spillbransjen som egentlig ikke er utviklere, men bruker tida si på å få "The Message" inn i alle spill. Hun skal ha blått hår, han skal være en hen, hen skal være svart, pronouns osv. Mye politikk, "current-day-ing" og dilldall i spilling nå som ikke var der for 10 år siden. Disse box-tickerne er de første som får sparken når markedet blir vanskelig. 

 

Gunfreak
2 år siden
49 minutes ago, Ping7 said:

Synes det er litt rart dette. Er det noen som kjenner til årsaken til nedbemanningen, utover trauste resultater? Min oppfatning er at spill er mer utbredt nå enn for noen år siden.

Har de overvurdert markedet og bemannet opp mer enn forsvarlig, eller henger det sammen med noe annet? Føler mange AAA spill nå for tiden har både dårligere polish og mer fokus på økt inntjening i form av DLC og mikrotransaksjoner enn for 5-6 år siden.

Grådighet.

God gammaldags grådighet.

De kunne senket lønningene till lederne. Eller hatt mer realistiske mål og planer

Men mye lettere å sparke vanlige mennesker og la det sosiale systemene(om landene de jobber i har slikt) ta over byrden.

Maximise the profits, socialize losses

Arodem
2 år siden
Gargantua skrev (1 time siden):

Det er mange woke surrehuer i spillbransjen som egentlig ikke er utviklere, men bruker tida si på å få "The Message" inn i alle spill. Hun skal ha blått hår, han skal være en hen, hen skal være svart, pronouns osv. Mye politikk, "current-day-ing" og dilldall i spilling nå som ikke var der for 10 år siden. Disse box-tickerne er de første som får sparken når markedet blir vanskelig. 

 

Har du noe som helst belegg for påstanden om at personer som oppfyller denne konstruerte stereotypen som du ikke liker er særlig rammet av nedbemanningene i bransjen?

Mr. Pants
2 år siden
Arodem skrev (16 minutter siden):

Har du noe som helst belegg for påstanden om at personer som oppfyller denne konstruerte stereotypen som du ikke liker er særlig rammet av nedbemanningene i bransjen?

Påstanden er basert på følelser. "Woke" er den store stygge ulven og må selvfølgelig presses inn i alle mulige diskusjoner og sammenhenger. 

At spillbransjen har opplevd nedgangstider, masseoppsigelser, kutt, o.l. mange ganger tidligere (og lenge før "woke" var noe helst annet enn et engelsk verb) er visst ikke så viktig. At mange av kuttene i denne runden kommer som følge av avtaler som gikk skeis (Embracer og Saudi-Arabia) eller en slags motreaksjon på den enorme mengden nyansettelser de siste ti årene er også uvesentlig. Microsoft gikk fra 120K ansatte i 2017 til 220K ansatte i 2022, for å ta et eksempel der.... 

Siste fra forsiden