Anmeldelse

Outlaw Golf

Har du noen gang irritert deg over de profesjonelle golfspillernes tilsynelatende endeløse besindighet? Eller at det hovedsakelig er snobber som spiller golf? Det ser i hvert fall ut til at noen i Hypnotix tenkte slik, da de startet på utviklingen av Outlaw Golf.

Side 1
Side 2

Glem Tiger Woods og hans pripne kolleger. Her er det eksforbrytere og strippere som gjelder. Spillet skilter med en type golf du neppe har sett før. Det er ingen tvil om at det er en original idé utviklerne har kommet med. Markedet blir mer og mer overfylt av den samme typen golfspill. Utviklingen innen genren har vært stor når det gjelder antall utgivelser, men selve spillbarheten har utviklet seg i liten grad. Man slår stort sett ballen langs de gresskledde banene. Ofte med et hopetall av mer eller mindre kjente golfstjerner. Og for all del, det er jo slik sporten er. Men alle spillsjangere trenger et friskt pust av originalitet. Outlaw Golf er en slik type spill. Det er ikke dermed sagt at spillet er godt nok gjennomført.

Spillet inneholder totalt 10 ferdiglagde karakterer man kan velge mellom. Størstedelen av disse må "vinnes" gjennom konkurranser. Dette gjelder også det store utvalget av diverse golfrekvisitter, slik som baller og køller. Dette er med på å gi spilleren en økt "gå-på-vilje" til å spille de samme turneringene flere ganger. For det er ikke store valgmuligheter innen baner. Det er faktisk bare tre forskjellige, med 18 eksklusive hull på hver. Dette kan fort karakteriseres som "ingenting" i forhold til konkurrenter av spillet, som for eksempel Tiger Woods PGA Tour 2004.

Realistisk eller ikke?
Spillet er, i motsetning til de fleste andre spill i sjangeren, ikke ment for å fremstille golf slik virkeligheten er for verdensstjernene. Her er det rettet mot en gjengivelse av hvordan middelmådige spillere opplever golf. Det er ikke bare å slå ballen strake veien til hullet. Det vet de fleste som noen gang har prøvd spillet i virkeligheten. Frustrasjon, sinne og oppgitthet er følelser som til stadighet dukker opp under spillets gang. For å gjenskape denne virkeligheten inneholder Outlaw Golf et artig aspekt, som fungerer veldig godt. For akkurat som når venner er ute og spiller, går spillet ditt fort elendig når man først har kommet inn i en dårlig trend.

Utviklerne har derfor implementert en "fatningsmåler", som vurderer hvordan spillet går. Slår du baller ut på "roughen" eller i vannet, blir fatningen til karakteren verre og måleren synker, mens den stiger når man eventuelt plasserer ballen godt på "greenen". Har du lav status på måleren blir det vanskeligere å slå et godt slag neste gang og motsatt. Men det behøver ikke å bety at du blir liggende i gjørmen når du først er der. For da er muligheten der til å denge løs på caddien din. Dette gjør at spilleren får ut aggresjon og "fatningsmåleren" stiger, til ellevill jubel fra de fremmøtte tilskuerne. Dessverre er "slåsskampene" rimelig begrensede. De fleste som har sett videoen til spillet, kommer nok til å blir skuffet. En trykker simpelthen på x-knappen idet et markert område passeres på en måler for å gi caddien din et velplassert slag eller spark. Det tar med andre ord ikke lang tid før dette aspektet legges dødt.

Ellers skal det også nevnes at kontrollene i spillet er rimelig standardiserte sett i sammenheng med resten av sjangeren. Det ser ut til at genren har lagt seg på en styringsmåte som de fleste er rimelig tilfreds med. Da mener jeg selvsagt at man bruker den venstre analogspaken til å velge plasseringssted samt slår med. Jeg har vanskeligheter med å se noen bedre måter å sette opp kontrollstyringen på. Eneste forskjellen i dette spillet er nøyaktighet. For drar man spaken litt for mye til høyre eller venstre blir slaget utført deretter, noe som igjen er gjort for å gjøre spillet så realistisk som mulig.

Flerspillerdelen
Noe av det som imponerer mest med Outlaw Golf er antall forskjellige modus man kan spille i flerspillerfunksjonen. For mens det bare er tilgjengelig 3 forskjellige baner på "Tour"-moduset i enspiller, varter spillet opp med hele 8 forskjellige flerspillermodus. Alt fra vanlig 18-hulls poengtelling til "Casino"-moduset, hvor man vedder en dollar per slag og vinneren av hullet tar hele potten. Lagbaserte og tidsbaserte spillmoduser er andre eksempler på den store valgfriheten man har i flerspillerdelen. Dette øker varigheten betraktelig og er garantert noe som andre spill innen sjangeren bør ta lærdom av. Det vil garantert ta noen timer før du går lei av samtlige modus og flerspillermuligheten er noe av det som er mest positivt med spillet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden