Intervju

League of Legends / LCS

Origen-spilleren «Mithy» deler sin oppskrift på suksess

– Spilleren som ligger under må aldri slutte å prøve.

Alfonso «Mithy» Aguirre Rodriguez har lært mye om hvordan organisasjoner, spillere og lag fungere.
Benedichte Breistøl/Riot/Gamer.no

STOCKHOLM (Gamer.no): Origens spanske support-spiller Alfonso «Mithy» Aguirre Rodriguez er bare tjue år, men han har allerede kommet på andreplass i League of Legends Championship Series (LCS) to ganger og vært til verdensmesterskapet – til tross for at han ble utestengt fra spillet i seks måneder.

I sesong tre gjorde Mithy braksuksess med nykommerlaget Lemondogs. De kom på en andreplass i sin første LCS-runde i sesong 3 og kvalifiserte seg til verdensmesterskapet hvor de gjorde en god innsats. Men til tross for at lagets spillere gjorde det bra, var ikke organisasjonen de hadde i ryggen forberedt på denne suksessen. Dermed ble organisasjonen mer et problem enn til støtte for de nyopprykkede spillerne.

Et av de største problemene var knyttet til at organisasjonen aldri anskaffet et spillhus, og spillerne måtte derfor bo ut av en koffert på ulike hotell gjennom hele sesongen.

Mithy og lagkamerat Erlend «Nukeduck» Våtevik Holm byttet derfor over til Ninjas In Pynjamas før sesong 4. På dette tidspunktet hadde NiP nok anerkjente spillere til å få stempelet «superlag», og både andre lag og fans hadde store forhåpninger til lagoppstillingen. Planen var at NiP skulle kjøpe LCS-plassen til Lemondogs slik at de ikke mistet muligheten til å konkurrere på det høyeste nivået.

«Hype»-stemningen ble imidlertid kortvarig. Riot Games endret nemlig reglene slik at NiP ikke kunne kjøpe LCS-plassen til Lemondogs. Det betydde at laget måtte spille opprykkskamper. Spillerne tok dette med godt mot i utgangspunktet, men kampene var tydeligvis vanskeligere enn forventet. Superlaget tok nemlig et realt mageplask og så ut til å knekke under presset mens de tapte mot LCS' antatt dårligste lag. Dermed ble ikke LCS en mulighet den første sesongen.

Da de hadde innfunnet seg med at de måtte spille en sesong i Challenger Series, ble vondt gjort verre. Mithy og Nukeduck fikk nemlig beskjed om at de var utestengt fra LCS på grunn av ufin oppførsel i rangert spill. Det var heller ikke satt noen dato for når utestengelsen utløp.

– Vi anser «shotcalling» som dumt

«xPeke», «Mithy», «Amazing», «Niels» og «Soaz» snakker om det nye Origen-laget i mars.

Med alt dette i bagasjen har Mithy lært mye om hvordan organisasjoner, spillere og lag fungerer. Og da han kom med på Origen sin lagoppstilling før sommerseongen i år, satt han og hans erfarne medspillere flere føring for hvordan de vil operere.

– Når vi startet laget bestemte vi oss for at vi ikke skal ha én «shotcaller». Vi anser shotcalling som dumt fordi vi ikke ønsker en diktator på laget som forteller alle hva de skal gjøre. Det betyr at alle spillerne blindt følger etter i stedet for å tenke selv, forklarer Mithy som understreker at «TeamSpeak» derfor aldri er stille hos dem fordi alle snakker, sier han til Gamer.no.

I stedet for å ha en «shotcaller» legger laget en kampplan sammen. Denne planen inkluderer hvordan de skal «team fighte», hva som er viktigst for dem tidlig, midt i og sent i spillet, samt en generell idé om hvordan de skal rotere på kartet i ulike spillfaser. Når det kommer til mer konkrete tilfeller, som for eksempel nøytrale jungel monstre, diskuterer de disse underveis i kampen.

– Dersom jeg spør «ønsker vi å slåss for drage?» og de andre er enige i det, så sier jeg hvor lenge det er til dragen er oppe og så bestemmer hver enkelt hva slags forberedelser de må gjøre.

– For «sOAZ» kan det bety at han bør gå top, hvis han har teleport, mens hvis han ikke har det så spør han «Amazing» om å hjelpe han med å tømme lanen.

– Hvis en på laget har gått 0-10 i lane er det en grunn til det og det er gjerne noe vi som lag kunne gjort annerledes, sier Mithy.
Les også
Skjebnekamp i Telenorligaen på søndag

– Snakker bare om strategien bak tap

Profesjonell League of Legends har endret seg mye siden sist gang Mithy satt på en stor scene og spilte om en andreplass i LCS. Den største endringen er knyttet til hvor viktig strategi og lagspill er i forhold til individuelle ferdigheter. Nå er nemlig alle spillerne i LCS på et veldig høyt individuelt nivå, så det som skiller lagene fra hverandre er hvordan de manøvrer på kartet, om de bruker sine komposisjoner og «power spikes» riktig, samt deres forståelse av motstanderens styrker og svakheter.

– Spillet har utviklet seg så mye siden jeg var i LemonDogs. Før kunne du være best ved å ha fem individuelt gode spillere som vant hver for seg. Det holder ikke lengre, forklarer han.

– Når vi taper med Origen, spør vi oss selv hvilke strategiske feil vi gjorde. Og vi snakker bare om strategien bak tap, ikke om individuelle feil.

Mye av Origen sin strategi er utviklet gjennom utallige treningskamper mot Fnatic. Mithy mener Fnatic er Europas smarteste lag og at det som skiller dem fra resten er deres strategiske ferdigheter. Det tok lang tid før de knakk koden mot dem, men gradvis klarte Origen å vokse seg smartere på sine tap mot LCS-vinneren.

– Jeg tror vi har lært mye av hverandre, men jeg tror nok vi har hatt større utbytte av treningskampene enn de har, sier han.

– De slo oss gjennom hele sesongen, og de slo oss hardt. Så vi fortsatte å spørre oss selv «hva er det de gjør riktig?» Og det gjorde at vi gradvis ble bedre og bedre.

De slo oss gjennom hele sesongen, og de slo oss hardt. Så vi fortsatte å spørre oss selv «hva er det de gjør riktig?»

Alfonso «Mithy» Aguirre Rodriguez, Origen

Overgikk sine egne forventninger i år

Denne tilnærmingen til trening og fokuset på å lære av sine tap, gjorde at Origen ble det første laget som slo Fnatic i år i Europa. Og til tross for at de ikke gikk seirende ut av den jevne kampserien til slutt, var Mithy relativt fornøyd med 2-3.

– Jeg er veldig fornøyd med laget mitt. Jeg forventet mye mindre da vi startet sesongen. Vi satte oss topp seks som mål, men klarte topp to i stedet. Jeg er stolt over hvor mye vi har klart på en sesong og jeg tror bare vi kan gjøre det bedre herfra og ut, sier han.

Å tape mye kan være frustrerende for de fleste. Det er nok derfor en av reglene Origen har innført er knyttet til hvordan de taper: Rettere sagt, hva de skal fokusere på og hva de skal snakke om. For mens mange spillere har en tendens til å skulle fortelle lagkamerater at de gjør feil, mener Mithy at det er en uting. Han synes kun det er greit å snakke om en spillers individuelle prestasjoner dersom han presterer dårlig over lengre tid.

– Hvis en på laget har gått 0-10 i lane er det en grunn til det og det er gjerne noe vi som lag kunne gjort annerledes, sier Mithy som også understreker at det er viktig at spillere som ligger under stoler på at lagkameratene kan vinne kampen for dem.

Den femte og avgjørende kampen mellom Origen og Fnatic under den europeiske LCS Summer Playoff.

– Spilleren som ligger under må aldri slutte å prøve. Det er viktig at han i alle fall forsøker å la de andre på laget «carrye» ham.

Mithys LCS-oppskrift

Blant norske lag og spillere er det nok mange som drømmer om å følge i Mithy sine fotspor. Dersom du er en av dem, og vil følge hans oppskrift på suksess, er det bare å sette seg ned i godstolen foran datamaskinen. For det kommer til å kreve mangfoldig timer med solo queue. I følge Mithy er det nemlig nesten bare en vei inn i profesjonelt spill, men han synes ikke den er spesielt vanskelig.

– Det er umulig for fem Diamond 1-spillere å spille som et lag opp til Challenger Series. De må komme seg til Challenger i Solo Queue før de går inn på et lag. Men det er ikke spesielt vanskelig.

– Hvordan er den tankegangen forenelig med all vekten du legger på strategisk lagspill, med tanke på at Solo Queue er såpass ulikt rangert lagspill?

– Ja, solo queue er veldig ulikt fra lagspill rent strategisk, men dersom du ikke har de individuelle ferdighetene vil du falle for langt bak i lane til å kunne vinne på strategien sammen med laget.

– Når du er god nok individuelt lærer du først og fremst av å gjøre feil og å ha et åpent sinn. Du kan lære mye strategi av å se på hva andre lag gjør mens du prøver å forstå hvorfor de spiller på den måten.

Kan komme til sitt andre verdensmesterskap

Søndag 30. august skal Mithy og Origen ut i ilden igjen. Tredje seed fra Europa avgjøres nemlig i en miniturnering denne helgen. Da må de slå vinneren av kampen mellom Roccat og Giants, for deretter å slå Unicorns of Love. Mithy selv tror de kommer til å møte Roccat i søndagens best-av-fem og møtet med sin tidligere lagkamerat «Nukeduck» uroer han litt.

ORIGENS LAGOPPSTILLING:

Vis mer

Paul « sOAZ» Boyer
Maurice «Amazing» Stückenschneider
Enrique «xPeke» Cedeño Martínez
Jesper «Niels» Svenningsen
Alfonso «Mithy» Aguirre Rodriguez

– Jeg tror vi har en god sjanse til å vinne, men jeg er litt urolig for kampen mot Roccat. Det er nok de som har størst mulighet til å slå oss, forteller Mithy og legger til:

– Jeg og Nukeduck er gode venner og det er ekstra kjipt å tape mot han fordi da kan han bruke det mot meg. På en annen side er det sykt morsomt å slå han fordi da kan jeg terge han med det!

Dersom Mithy og Origen står igjen som vinnere av regionalkvalifikasjonen i helgen, og han kommer til verdensmesterskapet for andre gang, har han et stort ønske om å lære mye gjennom treningskamper mot andre lag enn dem han møter ukentlig i Europa. Han tror han kan få mye utbytte av det, selv om han ikke har troen på at de vinner hele turneringen.

– Jeg ble knust i treningskamper sist gang jeg var i verdensmesterskapet og det motiverte meg til å bli en bedre spiller. Jeg ønsker å gjøre det samme denne gangen. Jeg tror jeg kan få mye igjen for det.

– Med tanke på at vi i bestefall kan få tredje seed, så er det nok ikke realistisk at vi kommer på førsteplass. Men jeg ønsker å ta med meg det jeg kan mentalt, individuelt og strategisk.

Siste fra forsiden