Ibelinprisen

Oppretter Ibelinprisen for å fremme inkludering i spill

Medietilsynet og kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery dro denne uka sløret av Ibelinprisen. Målet er å fremme trygghet og positivitet i blant barn og unge i spill, med første utdeling satt til høsten 2025.

I en pressemelding forteller Medietilsynet at prisen, som er oppkalt etter Mats «Ibelin» Steen, vil gå til en «god rollemodell for en inkluderende, trygg og tilgjengelig dataspillkultur».

– Dette var grunnleggende verdier som lå til grunn for avataren Ibelin som vår sønn Mats spilte med i World of Warcraft, sa Robert Sten i en uttalelse.

Les vår anmeldelse av dokumentarfilmen Ibelin »

Nominasjonsprosessen for Ibelinprisen dras i gang allerede 1. februar.

– De som kan nomineres er unge i alderen 9-18 år som er tilknyttet en klubb som driver dataspillaktivitet, forklarer Medietilsynet.

Vinneren mottar en statuett, mens 50 000 kroner går til klubben som vinneren er tilknyttet til. Prisen skal deles ut årlig.

Steen blir juryleder for Ibelinprisen. For den første utdelingen vil juryen ellers bestå av Beate Våje fra Medietilsynet, Erlend Tønnesten fra Stikkontakten gamingsenter, Frank Haugseth fra KRED Nord og Karianne Hjallen fra Eivind Astrups Allmennyttige Stiftelse.

Les kommentar: Kan man snart skrive om spillkultur uten å dra inn bekymring? »

Kommentarer (8)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
deac
5 måneder siden
Fantastisk initiativ som jeg håper bidrar til å fremme spillkultur i ekte Ibelin ånd.
Tuftis
5 måneder siden

Kem som skal betale for dette?

Krig og fred
5 måneder siden
23 minutes ago, Tuftis said:

Kem som skal betale for dette?

Er det virkelig det første du tenker på?

Tuftis
5 måneder siden
Krig og fred skrev (5 minutter siden):

Er det virkelig det første du tenker på?

Ja. Det er ikke gratis og eg er lei av å betale for andre! 

TST
5 måneder siden
18 minutes ago, Tuftis said:

Ja. Det er ikke gratis og eg er lei av å betale for andre! 

Okei, la oss snu på det. Ibelinprisen kan på flere måter redusere kostader i samfunnet ved å fremme en trygg og inkluderende spillkultur blant barn og unge. Her er noen eksempler på positive effekter i et langtidsperspektiv:

  • Lavere kostnader for psykisk helse: Digital mobbing og utenforskap kan føre til psykiske problemer som angst og depresjon hos unge, som igjen øker behovet for helsehjelp. En tryggere spillkultur kan redusere slik negativ atferd og dermed minske behovet for psykisk helsehjelp
  • Forebygging av skole- og sosiale problemer: Barn og unge som blir mobbet eller ekskludert på nett kan få problemer på skolen og sosialt. Dette kan føre til læringsvansker og frafall, som koster samfunnet. Ved å fremme positive rollemodeller i spillmiljøet, kan Ibelinprisen bidra til et bedre miljø som forebygger disse problemene
  • Støtte til ungdomsklubber reduserer utenforskap: De frivillig drevne klubbene gir ungdom et trygt sosialt miljø. Utenforskap kan føre til økt behov for hjelp fra sosiale tjenester. Med støtte fra denne prisen kan klubbene styrkes, noe som gir ungdom sosial tilhørighet og reduserer behovet for kostbare tiltak
  • Gevinster gjennom bedre digitale ferdigheter: En positiv spillkultur styrker unges digitale ferdigheter og sosiale kompetanse, som er viktige i dagens arbeidsmarked. Å fremheve gode rollemodeller bidrar til å forberede dem på arbeidslivet, noe som kan øke sysselsettingen og redusere kostnader knyttet til arbeidsledighet
  • Redusert risiko for kriminalitet: Ungdom som føler seg utenfor eller har dårlig psykisk helse, har større risiko for å utvikle antisosial atferd eller kriminalitet. En positiv og inkluderende spillkultur kan gi dem en trygg arena der de kan utvikle gode verdier, noe som forebygger kriminalitet og sparer samfunnet for politi- og rettsutgifter

Siste fra forsiden