2004 - Dekadense i Los Angeles
Man må bruke penger for å tjene penger, heter det. Og i årene før finanskrisa hadde spillbransjen ingen problemer med å kaste penger ut av vinduet for å feire og promotere produktene sine. E3 i 2004 var en oppvisning i dekadense, arroganse og overflod.
Kjendiser strømmet til, Muhammed Ali og Donald Trump frontet Xbox på scenen til Microsoft. Konkurrenter ble parodiert i tullevideoer på scenen. Microsofts Peter Moore tatoverte lanseringsdatoen til Halo 2 på overarmen. Shigeru Miyamoto kom på scenen med skjold og lekesverd. E3 i 2004 var en lekeplass for selskaper med alt for mye penger.
Online var i fokus hos både Microsoft og Sony, med et åpenbart forsprang til Microsoft takket være integrerte og stabile betalingstjenester. Men årets virkelige onlinesensasjon, World of Warcraft, snek seg under radaren hos de fleste som besøkte messa.
Både Sony og Nintendo demonstrerte sine nye håndholdte konsoller, Sony med den umåtelig lekre PlayStation Portable mens Nintendo viste frem den langt mer bisarre Nintendo DS. Det skulle vise seg at Nintendos kunnskaper om hva som egner seg i en håndholdt konsoll skulle ta rotta på Sonys teknisk overlegne PSP, men det klarte få å spå å årets E3. De fleste falt for den vanvittig lekre PSP-skjermen mens de klødde seg i hodet over de to skjermene til Nintendo DS.
E3 i 2004 var også en oppvisning i kvalitetsspill til konsoller på toppen av sin karriere. En enorm mengde kvalitetsspill fylte messegulvet dette året, en maktdemonstrasjon fra en bransje som tjente gode penger. Neste år skulle en ny generasjon komme bankende på døren, men det var det ingen som tenkte på midt i den dekadente 2004-festen.
Spillhøydepunkt: Metroid Prime 2, Zelda: The Minish Cap, Mario vs Donkey Kong, Starfox, Advance Wars, Resident Evil 4, Donkey Konga, The Legend of Zelda: Twilight Princess, Donkey Kong: Jungle Beat, Halo 2, Chronicles of Riddick, Conker: Live & Reloaded, Kameo, Forza Motorsport, Jade Empire, Metal Gear Solid 3, Devil May Cry 3, Gran Turismo 4, Final Fantasy XII, Killzone, Grand Theft Auto: San Andreas, God of War, Jak 3, Monster Hunter, Sly 2, Mercenaries, Star Wars: Battlefront, Rome: Total War, Battlefield 2, F.E.A.R., The Movies, Dragon Age, The Witcher og World of Warcraft.
2005 - Stormannsgalskap
Det er moro å lene seg tilbake og forsøke å se de store linjene i konsollkrigen. Hvordan popularitet og dominans svinger i sykluser som varer i omtrent ti år. Fra 1985 til 1995 var Nintendo den dominerende aktøren når det gjaldt hjemmekonsoller. Fra 1995 var det Sonys PlayStation som var kongen på haugen. Men ting begynte å glippe for Sonys dominans på 2000-tallet, og det største tegnet på at maktbalansen var i ferd med å endre seg fikk vi i 2005.
I ettertid kan vi se dette. Under E3 i 2005 var Sony og PlayStation 3 det alle snakket om. Sonys pressekonferanse var innhyllet i mystikk. Ingen ante hva de konkret hadde tenkt å vise. Og de som var invitert - jeg måtte gi plassen min til min kollega i magasinet jeg jobbet i da - reiste med spenning til Sonys filmstudio i Los Angeles for en eksklusiv presentasjon.
Jeg husker min kollega Jacob og hans danske venn da de kom tilbake fra presentasjonen med stjerner i øynene. Som to nyfrelste kristne erklærte de E3 for over. Xbox 360 var død og begravet. Sony hadde feid absolutt alle av banen med PlayStation 3. Via en rekke teknologidemoer og filmklipp fra kommende spill hadde alle i salen blitt lamslått av forbauselse. Noe så realistisk hadde de aldri opplevd før. Dette var virkelig neste generasjon.
I ettertid vet vi at Sonys pressekonferanse var full av nødløsninger og trylletriks. De to mest imponerende trailerne - Motorstorm og Killzone - var forhåndslagde dataanimerte filmer som ikke hadde noe med Cell-prosessorene i PlayStation 3 å gjøre. Det som ble vist på scenen var i stor grad juks.
2005 var året da Sony begynte å miste grepet om spillmarkedet. PlayStation 3 ble presentert som en oppblåst multimediemaskin. Microsoft, som hadde festet grepet om onlinespilling med Xbox og Xbox Live fortsatte å utvikle onlinesystemet med Xbox 360. Sony var mer opptatt av å koble til minnekort og kameraer og USB-enheter for å spille av musikk og se på fotografier og film. PlayStation 3 ble presentert som en fremtidsrettet underholdningsmaskin, maskinvaren var sær og vanskelig å programmere spill for, og konsollen ble ikke spesielt godt mottatt blant tredjepartsutviklere som måtte tilpasse seg ny og sær maskinvare.
Men ingenting av dette kom frem under E3, Sony hadde blendet årets messe med stormannsgale visjoner som det skulle vise seg ble vanskelig å innfri de neste årene.
Microsoft, som startet E3 ekstra tidlig med MTV-produserte filmer om Xbox 360 hadde en mer edruelig og jordnær tilnærming til neste generasjon. Lanseringsspillene imponerte få, men operativsystemet var robust og spesielt amerikanerne begynte i stadig større grad å omfavne Microsofts konsoll.
Så må vi heller ikke glemme at Nintendo avduket sin kommende konsoll på E3 i 2005. Nintendo Revolution, som den fortsatt blir kalt på E3, er en liten svart boks som ifølge Nintendo skal kunne spille alle Nintendo-spill fra alle Nintendo-konsoller. Lite annet ble vist frem og Nintendo var veldig opptatt av å holde håndkontrolleren hemmelig. Det var først noen måneder senere, under Tokyo Game Show, at Nintendo avslørte den store hemmeligheten rundt Revolution, nemlig bevegelseskontrollerne.
I 2005 kunne vi for alvor oppleve hvordan en fantasi alltid slår virkeligheten. Mens Microsoft var de eneste som presenterte en konkret og spillbar nestegenerasjonskonsoll på E3 dette året (selv om alle demoer kjørte på utviklingsverktøy i G5-datamaskiner) var folk flest mest opptatt av å fantasere om PlayStation 3 og Wii U som ingen hadde sett i levende live ennå.
Spillhøydepunkt: Perfect Dark Zero, Dead Rising, Ghost Recon 3, Saint’s Row, Shadow of the Colossus, Okami, Onimusha, Guitar Hero, Zelda: Twilight Princess, Chibi Robo, New Super Mario Bros., Animal Crossing DS, Mario Kart DS, Phoenix Wright: Ace Attorney, Prey, Company of Heroes, Civilization IV, Spore, Age of Conan, Condemned, King Kong, Elder Scrolls IV: Oblivion og Black.
2006 - Revolusjon
Om E3 i 2005 var en bekymringsmelding om at Sony var i ferd med å miste bakkekontakten ble E3 i 2006 mer eller mindre en bekreftelse på at spillgiganten var i ferd med å ramle. 2006 ble den mest fatale E3-presentasjonen for Sony. Du vet, den med RIIIIIDGE RACER og Giant Enemy Crab og en haug med andre memer som spredde seg som ild i tørt gress på nettet.
Etter å ha lagt lista høyt med ambisiøse løfter i fjor var det så og si umulig for Sony å innfri løftene i år. Spillene, ledet an av Warhawk, Resistance: Fall of Man, Metal Gear Solid 4 og Heavenly Sword, så helt greie ut. Verre var det med konsollen. Funksjoner annonsert i fjor var fjernet og endret og da prisen ble annonsert – 499 dollar med liten harddisk og 599 dollar med større harddisk – gispet salen i sjokk.
Sonys multimediakonsoll forvirret publikum. Prisen skremte kundene. Arkitekturen skremte utviklerne. Sony som hadde dominert spillbransjen de siste ti årene hadde mistet grepet.
Både Nintendo og Microsoft stod klare for å plukke opp stafettpinnen Sony hadde sluppet. Microsoft havnet i skyggen av Sonys fantasikonsoll på fjorårets E3, men i 2006 - med katta ute av Sony-sekken og spillbare PS3-konsoller på messegulvet - ble det klart at forskjellen på de to konsollene var ikke så stor som mange antok i fjor. Multiformat-titler så omtrent identiske ut på de to konsollene og dermed meldte mange overgang fra den langt mer kostbare PS3 til Xbox 360. Ikke minst fordi Microsoft hadde med seg en rekke fristende spill til årets E3, deriblant Gears of War og den første traileren til Halo 3.
Det var likevel Nintendo som trakk det lengste strået på årets E3 med å revolusjonere måten vi spiller på. Nintendo Wii ble vist frem i all sin prakt og folk fikk for første gang føle hvordan det var å spille med Wii-kontrolleren. Mottakelsen ble en stor suksess. For første gang ble bilder av mennesker som spiller mer viktig enn bilder av datagrafikk på en skjerm under E3. Nintendo-fansen var bekymret for at det japanske selskapet var i ferd med å vende de ryggen og lage en familiemaskin med overfladiske spill, men Nintendos satsing skulle vise seg å bli større enn noen kunne ane.
Spillhøydepunkt: Army of Twi, Assassin’s Creed, Bioshock, Command & Conquer 3, Crackdown, Crysis, Gears of War, Heavenly Sword, Grand Theft Auto IV, Lost Planet, Mass Effect, Motorstorm, Resistance, Saint’s Row, Spore, Stalker, Super Mario Galaxy, Supreme Commander, The Darkness, Too Human, Virtua Fighter 5, Warhawk, Wii Sports, World in Conflict og Yakuza.
2007 - Katastrofal omorganisering
Etter å ha blitt større, mer spektakulær og mer bråkete år etter år bestemte arrangørene av E3 seg for noen drastiske tiltak i 2007 for å gjøre messa mer seriøs og business-vennlig. Bloggere og butikkansatte skulle stenges ute, strengere godkjenningskrav for å få lov til å delta ble innført, og hele sulamitten ble flyttet fra sentrum av Los Angeles til Santa Monica ved kysten.
Tanken var å lage en mer seriøs spillmesse, men tiltaket fungerte ikke. I stedet for å samle alle aktører under to tak i to messesaler måtte man nå reise fra hotell til hotell og finne riktig møterom og konferansesaler for å se på nye spill og møte utviklere og utgivere. Borte var konsollkrig-ånden, kaoset og de voldsomme sanseinntrykkene. E3 var plutselig ikke gøy lenger.
Presentasjonene var fortsatt imponerende. Microsoft, nå med en solid ledelse på Sony i salg, pøste på med spillannonseringer og eksklusivitetsavtaler - deriblant eksklusive utvidelsespakker til Grand Theft Auto IV. Microsoft etablerte for alvor Xbox 360 som de seriøse gamernes førstevalg i 2007.
Sony, på sin side, hadde lært av de foregående årenes tabber og hadde en langt mer ydmyk demonstrasjon på sin scene der de blant annet viste frem ekte gameplay fra Killzone 2 og brukte mye tid på nettjenesten PlayStation Home. For de fremmøtte var det dog ingen tvil om at Sony for alvor lå bak Microsoft når det gjaldt digitale tjenester og støtte hos spillutviklerne.
Nintendo gikk all-in med satsingen på bredere titler. I stedet for å bruke tid på kjernetitler som Super Mario Galaxy og Mario Kart var det spill som Wii Fit som fikk scenetid hos den japanske utvikleren. Til fansens store fortvilelse. Salgstallene til Nintendo viste dog at taktikken fungerte. Wii solgte som varmt hvetebrød til helt nye kundegrupper takket være bevegelseskontrollen og satsingen på treningsspill og familieunderholdning, noe som skulle inspirere både Sony og Microsoft til å følge i Nintendos fotspor.
Selve messa ble et salig rot. En hangar var satt av til et messeområde, men med store restriksjoner på hvor mange spill hver utstiller fikk vise frem. Journalister måtte dermed kjøre taxi mellom hoteller og private visningssaler for å få fullt overblikk og den lavmælte og rolige messesalen vitnet mer om en bransje som var på vei mot konkurs enn den bugnende og vitale spillbransjen som skjulte seg bak den kjedelige fasaden.
Spillhøydepunkt: Assassin’s Creed, Call of Duty 4: Modern Warfare, Timeshift, Resident Evil 5, The Club, Super Mario Galaxy, Mario Kart Wii, Halo 3, Halo: Wars, Fallout 3, Wii Fit, Super Smash Bros. Brawl, Metroid Prime 3, Metal Gear Solid 4, Gran Turismo 5, Star Wars: The Force Unleashed, Killzone 2, Uncharted, Burnout Paradise.
2008 - Med ryggen mot gamerne
Mens 10 000 besøkte E3 etter omorganiseringen i 2007 var det bare 5000 som tok turen i 2008. Omorganiseringen frustrerte utgivere, utviklere og besøkende, og det var tydeligvis mange som ønsket seg E3 tilbake til sin gamle form med svære messeområder, utstillinger og det gode gamle kaoset.
Men de måtte holde ut et år til. Selv om messa nå flyttet tilbake til en av messehallene i sentrum var det fortsatt en oppstykket og lavmælt affære. Ikke en gang de årlige presentasjonene til Sony, Microsoft og Nintendo kunne skape spenning og gnist.
Microsoft, full av selvtillit, pøste på med gamertitler fra scenen og gikk også i halsen på Nintendo og Sony ved å annonsere egne avatarer (lik Mii-ene til Wii-konsollen) og en egen Singstar-utfordrer kalt Lips. De brukte også tid på å posisjonere Xbox 360 som en underholdningsmaskin i stedet for en ren spillmaskin med flere nettjenester (deriblant Netflix) og flere spill for bredere spillegrupper.
Nintendo fortsatte å dytte Wii mot bredere kundegrupper. Nintendo-fansen rev seg i håret over nok en presentasjon der Wii Fit, Wii Sports og andre lettbeinte spill fikk fokus på bekostning av nye Mario og Zelda-spill. Håpet ble tent mot slutten av presentasjonen da keiseren selv, Shigeru Miyamoto, inntok scenen. Men håpet ble til sorg da Miyamoto begynte å demonstrere Wii Music i stedet for et nytt spill for kjernefansen.
Sony slo til med den største pressekonferansen av alle rent teknisk. Gjennom to timer ble det snakk om PlayStation 2, PlayStation 3 og PlayStation Portable, med visninger av nye spill som Resistance 2, innovative spill som LittleBigPlanet og nye merkevarer som Infamous. Og som i fjor ble det brukt tid på nettjenesten PlayStation Home.
2008 ble året der gamerne for alvor begynte å føle seg tilsidesatt av de tre konsollprodusentene. All praten om nye tjenester, TV-avtaler, konsollen som underholdningmaskin og jakten på bredere kundegrupper gjorde at mange spillfans følte seg glemt. En følelse som skulle hvile over flere E3 i årene som følger.
2009 - Tilbake til galskapen
Eksperimentet med mindre og mer lukkede messer var over, i 2009 var alt tilbake til normalen igjen i Los Angeles med to store messehaller, bråk, støy og kaos. Takk og pris.
Noe var likevel annerledes på årets E3. Den dårlige følelsen til fansen som fulgte livesendinger fra konsollprodusentenes E3-presentasjoner i fjor vedvarte. Mer enn noen gang vendte konsollprodusentene ryggen til den trofaste fansen og jaktet på nye kundegrupper med ny teknologi og mer lettbeinte spill.
Microsoft stjal årets E3 med løfter og luftslott. Luftslottet het Project Natal og var en bevegelsessensor som skulle gjøre håndkontrolleren overflødig. Peter Molyneux demonstrerte futuristisk interaktivitet med en AI-gutt kalt Milo via Kinect og selveste Steven Spielberg inntok scenen for å omfavne produktet. Fansen forble dog skeptisk, men Microsoft hadde klokkertro på at dette var produktet som skulle sørge for at Xbox 360 vokste seg enda større. Tjenester som Facebook, Twitter, Last.fm og TV-tjenester skulle sørge for at Xbox 360 ble underholdningsmaskin nummer en.
Nintendo forsøkte å blidgjøre kjernepublikummet med titler som Super Mario Galaxy 2, The Conduit og Dead Space: Extraction, men fansen virket fortsatt fornærmet etter flere år med trenings- og familiespill i fokus. Annonseringen av en vitality sensor forvirret alle, og det virket som Nintendo, med all suksessen fra eksperimentelle bevegelsessensorer og balansebrett de siste årene, nå hadde gitt utviklingsavdelingen mer eller mindre frie tøyler med å eksperimentere.
Sony, på sin side, åpnet sitt show ydmykt. Jack Tretton takket de oppmøtte for at de hadde møtt opp og viste frem en håndfull spill som tilfredsstilte kjernespillerne, deriblant Uncharted 2, God of War 3 og The Last Guardian. Sony erkjenner også problemene de har med PlayStation Portable og annonserer billigere utviklingsverktøy og en ny PSP-variant kalt PSP Go.
Nintendos suksess med Wii har ikke gått upåaktet hen hos Sony som demonstrerer sin egen variant av Wii-kontrolleren kalt PlayStation Move.
Mer enn noe annet virret konsollprodusentene rundt som hodeløse høns på E3 i 2009. Samtlige jaktet på nye kundegrupper, nye samarbeidspartnere i underholdningsbransjen og nye måter å spille på. Problemet var bare at de ofret mye av det etablerte som hadde gjort merkevarene deres store og sterke i forsvaret. Spillkonsoller var ikke lenger rendyrkede spillmaskiner men noe nytt og udefinerbart som skulle nå mange flere enn gamerne.
Spillhøydepunkt: Crysis 2, Halo: Reach, New Super Mario Bros. Wii, Metal Gear Solid: Peace Walker, Wii Fit Plus, Super Mario Galaxy 2, Final Fantasy XIV, Modnation Racers, The Beatles Rock Band, Alan Wake, Uncharted 2, God of War 3.
2010 - 3D-året
Spillbransjen er en del av en større underholdningsbransje og er dermed ikke beskyttet fra å følge trender og moter som rammer andre bransjer. 2010 var det store 3D-året på E3. De fleste av oss har kanskje fortrengt det, men for fire-fem år siden var 3D gigantisk og mange mente at 3D-briller, 3D-TV-er og 3D-kino kom til å ta over for vanlige skjermer og filmer.
Det fikk konsekvenser inn i spillbransjen også. Sony var mest aggressive, deres spillavdeling var åpenbart pisket av TV-avdelingen, som i løpet av året skulle rulle ut millioner av 3DTV-er på markedet. Det krevde produkter som støttet E3, og under store deler av Sonys E3-show måtte publikum sitte med 3D-briller på. 3D og Move var i fokus på Sonys pressekonferanse, Move-kontrolleren skulle sørge for at Wii-kundene flokket til Sonys konsoll. Igjen følte kjernefansen seg forbigått.
Nintendo valgte som vanlig sin egen variant og fjernet brillene helt ved å lage en skjerm med innebygd 3D i sin nye konsoll 3DS. 3DS ble den store vinneren på årets E3, nok en gang presenterte Nintendo en konsoll der det var umulig å gjengi opplevelsen, man måtte prøve den selv for å se effekten i praksis. Køene for å få prøve 3DS på messa var kjempelange.
Microsoft valgte - klokelig nok sett med etterpåklokskapsbriller på - å holde seg unna 3D-kjøret. I stedet kjørte de alt fokus over på Kinect. Bevegelsessensoren var så revolusjonerende at Nintendo valgte å kjøre to E3-presentasjoner under årets E3, der den ene var et surrealistisk danseshow med Cirque de Soleil-dansere og journalister med lysende ponchoer i herlig forening i en diger idrettsarena. Kinect innfridde mange av forventningene fra fjoråret men samtidig ble det åpenbart at Kinect vanskelig kunne kombineres med mer tradisjonelle spill. En bra Wii-utfordrer, ja, men Xbox-fansen var avventende.
Følelsen av å se konsollprodusentene løpe rundt som hodeløse høns var større enn noen gang under E3 i 2010, men bak fasaden til de småkjedelige pressekonferansene skjulte det seg en rekke gode spill som pressen måtte oppsøke og finne selv på messegulvet i stedet for å få slengt i fjeset på presseshowene.
Spillhøydepunkt: The Legend of Zelda: Skyward Sword, Saint’s Row: The Third, Mafia 2, Civilization V, Xcom, Call of Duty: Black Ops, Fallout: New Vegas, Rage, Resident Evil Revelations, Epic Mickey, Fable 3, Gears of War 3, Kinect Adventures, Dance Central, Rock Band 3, Donkey Kong Country Returns, Kid Icarus: Uprising, Killzone 3, SOCOm 4, Twisted Metal, Homefront, Bulletstorm, Metal Gear Solid: Rising, Pilotwings 3DS, Star Fox 64 3DS, Star Wars: The Old Republic, Deus Ex: Human Revolution, Vanquish, Batman: Arkham City, Ghost Recon: Future Soldier.
2011 - Ett steg frem og ett tilbake
Mens Nintendo forstod at casual-markedet de hadde lokket til Wii var mettet og lei, fortsatte Sony og Microsoft jakten på de store kundemassene i 2011. Nintendo forsøkte å omstille seg med en oppfølger til Wii kalt Wii U.
Problemet til Nintendo var at ingen forstod helt hva Wii U var. En diger skjermbasert håndkontrollere og en ny stasjonær konsoll. De fleste som fulgte med på E3 trodde Wii U var en ny kontroller til Wii, og ikke en helt ny konsoll. Nok en gang skulle Nintendo innovere i hvordan man spiller, denne gangen via den trykksensitive skjermen på håndkontrolleren.
Sony annonserte også en ny konsoll dette året, nemlig PlayStation Vita. Etter å endelig ha fått suksess med PlayStation Portable i Japan de siste par årene var tiden moden for en mer moderne oppfølger. Samtidig var det åpenbart at Sony slet med å selge 3D-teknologien i alle TV-apparatene sine til folk, så nok en gang ble det et gedigent 3D-fokus på PS3 på Sonys pressevisning.
Problemet til både Sony og Nintendo var at begge hadde lagt merke til hvordan smarttelefoner og nettbrett var i ferd med å stjele kundene deres, men ingen hadde fullgode løsninger til hvordan de skulle lokke de tilbake.
Microsoft, derimot, skalerte ned Kinect-fokuset og sørget for å tilfredsstille kjernespillerne med en rekke forutsigbare spillvisninger innimellom Kinect-titlene. Igjen fikk man følelsen av at Kinect var noe verken utviklere eller spillere var særlig interessert i, men noe Microsoft hadde lagt ned svært mye prestisje i og derfor tvang gjennom i alle mulige spill. Forsøkene på å lage ordentlige spill med Kinect - som Fable The Journey og Kinect Star Wars- ble pinlig avkledd på E3.
Samtidig markerte årets E3 for alvor hvordan den japanske spillbransjen var begynt å sakke akterut. Der japanske spill var en dominerende faktor på E3 for ti år siden var deres nærvær de siste årene blitt mer og mer marginalt. Capcom red på ren nostalgi med tre Resident Evil-spill, Megaman og Street Fighter mens Square Enix og Sega hadde omtrent bare spill utviklet i vesten med seg til E3. Til og med Namco Bandai stilte med et finskutviklet Ridge Racer Unbounded på messa og Konami hadde endeløse mengder Metal Gear- og Silent Hill-samlinger i bagasjen. Den en gang så dominerende japanske spillbransjen var blitt en skygge seg selv på E3
Spillhøydepunkt: Mario Kart 3DS, Super Mario Land, Forza 4, Halo: Anniversary, Halo 4, Bastion, Binary Domain, The Darkness 2, Dead Rising 2, Metro: Last Light, Rayman Origins, Rocksmith, Ryse, The Elder Scrolls V: Skyrim, Street Fighter X Tekken.
2012: Tilbake mot normalen
Casual-spillerne spilte mobilspill. Jakten på Wii-spillerne var mer eller mindre død. Endelig. Kjernefansen kunne for første gang på mange år glede seg over et E3 der det var flere storslagne spillopplevelser og mindre gimmicker i fokus.
Microsoft fortsatte sin årlige maktdemonstrasjon ved å slenge det meste som kan krype og gå av storspill på scenen sin. Kinect fikk enda mindre plass enn i fjor, men Microsoft var åpenbart ikke klare for å pensjonere bevegelseskontrolleren ennå.
Sony var ikke helt villige til å avskrive PlayStation Move under sin pressekonferanse. De annonserte Wonderbook, en ny augmented reality-måte å spille på sammen med Move-kontrolleren, men brukte forøvrig mye tid på en rekke nye kjernetitler fra sine egne studioer samt lovende spill fra samarbeidpartnere. Å avslutte pressekonferansen med en ekstremt intens sekvens fra The Last of Us var et solid sjakktrekk fra Sony i 2012.
Nintendo, på sin side, måtte endelig bevise hva Wii U var god for. Spill som Pikmin 3, New Super Mario Bros. U, Nintendo Land og Wii Fit U overveldet ikke fansen, og den noe smålunkne tredjepartsstøtten til konsollen var foruroligende. Derimot hadde de en langt mer imponerende samling 3DS-spill på messegulvet sitt.
Mens Wii U var et slags halvveis steg mot en ny generasjon var det åpenbart på E3 i 2012 at PlayStation 3 og Xbox 360 var kommet til slutten av sine karrierer. Mange ble skuffet over at verken Sony eller Microsoft annonserte nye konsoller på messa, og det lå definitivt et behov for et snarlig generasjonsskifte i lufta på messegulvet. Selv om spill som The Last of Us og Halo 4 imponerte hadde PC-grafikken forlengst parkert spillkonsollene.
Samtidig begynte man å merke nok en ny trend på E3. Der selskaper tidligere etterstrebet å holde alt hemmelig helt til messa åpnet ble det nå mer og mer vanlig å annonsere nye spill, titler og maskinvare i ukene før E3. Årsaken er selvsagt at det er langt enklere å få medieoppmerksomhet rundt spillene sine før E3 enn under selve messa, når hundrevis av spill kjemper om oppmerksomheten. Men dette gjør igjen at mye av piffen og spenningen er borte fra E3.
Spillhøydepunkt: Borderlands, Spec Ops: The Line, Skylanders: Giants, Dishonored, The Elder Scrolls Online, Star Wars: 1313, Epic Mickey 2, Crysis 3, Dead Space 3, SimCity, Forza Horizon, Gears of War: Judgment, Halo 4, Ni No Kuni, Nintendo Land, New Super Mario Bros. U, New Super Mario Bros. 2, Pikmin 3, Paper Mario: Sticker Star, Beyond Two Souls, God of War: Ascension, Planetside 2, The Last of Us, Hitman: Absolution, Sleeping Dogs, Tomb Raider, Company of Heroes 2, South Park: The Stick of Truth, Assassin’s Creed III, Far Cry 3, ZombiU, Watch Dogs og Injustice.
2013: Fersk konsollkrig
Så fikk fansen endelig det de villa ha, en ny Xbox og en ny PlayStation. Men i motsetning til tidligere E3 der alle avsløringene har vært hemmelige frem til messa presenterte både Sony og Microsoft innmat og spesifikasjoner til konsollene lenge før E3-messa. Det skulle vise seg å være to svært viktige oppkjøringer mot selve messa. Sony, åpenbart ydmyk etter alle problemene med den sære PS3-maskinvaren og Xbox 360s dominans i forrige generasjon presenterte en langt mer strømlinjeformet og enkel spillboks enn før. De valgte også å fokusere utelukkende på spill og spillopplevelser, et åpenbart frieri for å vinne tilbake kjernefansen til sin konsoll.
Det fungerte utmerket, mye takket være en klønete presentasjon av Microsoft både før og under E3 der fokuset var på alt annet enn spillkonsollen Xbox One og i stedet på digitale kopisperrer, kompliserte programvareeierforhold, manglende støtte for bruktspill, onlinekrav, obligatorisk Kinect-tilkobling og en rekke TV-funksjoner ingen av spillerne brydde seg om.
Sony tok rett og slett innversvingen på Microsoft. Spillfansen var klar for nye og kraftige konsoller viet til neste generasjon med TV-spill og PlayStation 4 var det åpenbare førstevalget for mange etter E3. En ydmyk Sony inviterte indie-utviklere og storprodusenter på scenen og fokuserte på spill etter spill til sin nye konsoll. Prisen var i tillegg hundre dollar lavere enn Xbox One, og utviklere kunne fortelle at maskinen i tillegg presterte bedre enn Microsofts konsoll.
Nintendo, forvirret etter sviktende salg av Wii U etter lansering, droppet presseshow i år og satset i stedet på en egen Nintendo Direct-sending direkte til forbrukerne der de pøste på med spill både til 3DS og Wii U i et forsøk på å vekke interesse for sin nye konsoll.
I tillegg dukket en ny utfordrer opp på E3. Ikke en ny konsollprodusent, men en ny opplevelsesteknologi. Oculus Rift tok turen med den nyeste prototypen av virtual reality-brillene sine.
Spillhøydepunkt: Call of Duty: Ghosts, Destiny, The Evil Within, Wolfenstein, Dead Rising 3, The Witcher 3, Saints Row IV, Battlefield 4, Metal Gear Solid V, Ryse: Son of Rome, Sunset Overdrive, Dark Souls 2, Bayonetta 2, The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, Mario Kart 8, Pikmin 3, Pokemon X/Y, Super Smash Bros., Wii Fit U, The Wonderful 101, Total War: Rome 2, Driveclub, Gran Turismo 6, Infamous: Second Son, Killzone: Shadow Fall, The Order: 1886, Tearaway, Final Fantasy XV, Thief, Assassin’s Creed IV: Black Flag, The Crew, Rayman Legends, Tom Clancy’s The Division, Watch Dogs, Batman: Arkham Origins og Mad Max.
E3 2014 - ?
Om et par dager dukker neste brikke i det store E3-puslespillet opp. Klarer Microsoft å reise seg etter Sonys knockout i fjor? Klarer Nintendo å utnytte det positive momentumet i kjølvannet av Mario Kart 8-suksessen, og stemmer ryktene om at de har med seg ny maskinvare på messa? Og hvordan blir det med Oculus Rift og Sonys Project Morpheus på årets messe? Virtual Reality har stort sett vært ikke-eksisterende på E3 siden 1995, da Atari Jaguar gjorde et halvhjertet forsøk på å skape en VR-konsoll, kan 2014 bli det store VR-året på E3?
Neste uke får vi svaret.