– E3 er som julaften for oss gamere, sa en spillfan til meg nylig.
Det er sant. Electronic Entertainment Expo har, siden messa ble opprettet i 1995, vært spillbransjens Mekka. En årlig begivenhet fullstappet av annonseringer, nyheter og knallharde kamper direkte fra konsollkrigens frontlinjer. Det er en arena for overlegne seire og grusomme tap. E3 har vært et sted der firmaer fra hele verden har reist for å gjøre suksess eller bli latterliggjort. I løpet av fem dager på vårparten hvert år har spillbransjen definert seg selv og sin egen fremtid gjennom overdådige show, presentasjoner og fyllefester.
Jeg har vært på over halvparten av E3-messene, og Los Angeles og messa føles nesten som et ekstra hjem for meg. I løpet av mine år på messa har jeg sett den utvikle seg fra å være en intim forhandlermesse til å bli et gigantisk Hollywood-show. Dagens E3 er mer strømlinjeformet, velregissert og PR-styrt enn noen gang før. Der man før dro til E3 for å oppdage nye spill, finne eksklusive scoop og drikke seg fulle med utviklere, utgivere og forhandlere drar man nå til E3 for å oppleve showet og la seg geleide gjennom messa av et PR-apparat som styrer alt med jernhånd.
Game Developers Conference har blitt en viktigere årlig messe på mange områder, men E3 forblir et årlig høydepunkt for den mest kommersielle delen av spillbransjen. Det finnes ingen bedre arena for å flekse grafikkmuskler og avduke kommende storspill. Det finnes ingen tid på året der flere gamere følger intenst med på hva som skjer i spillverden.
La oss derfor, nå rett før det braker løs i Los Angeles, legge ut på en reise tilbake i tid, og se på hva E3 har vært, hvordan E3 har utviklet seg og høydepunkter fra tidligere års messer. La oss se nærmere på E3s 19 første år.
1995 - eksplosiv start
Konsollandskapet har sjelden sett mer spennende ut enn i 1995. Segas Saturn-konsoll var lansert i Japan og var på vei til resten av verden. Nintendos «Ultra 64» var rett rundt hjørnet. Nykommeren Sony hadde nylig lansert sin PlayStation i Japan og var i ferd med å filleriste den etablerte spillbransjen til grunnvollene. Konsoller som 3DO og Jaguar var også med å kjempe om spillernes gunst.
Det var et kaotisk landskap med mange aktører, og antagelig en av hovedgrunnene til at spillindustrien, som hittil hadde nøyd seg med et hjørne av den årlige forbrukerelektronikkmessa CES i USA, brøt ut og startet sin egen messe: Electronic Entertainment Exposition. Los Angeles ble valgt som arena, og 10. mai braket det løs med en av de mest minneverdige messene i E3s historie.
Allerede før messa åpnet var spetakkelet i gang. Sega, som opprinnelig hadde annonsert en lansering av Sega Saturn i USA i september, hadde i ukene før E3 i all hemmelighet produsert, pakket og sendt ut tusenvis av maskiner til amerikanske butikker. Noe slikt hadde vært umulig i dag, men i en tid før Internett var det mulig å holde slikt hemmelig.
Sega overrasket alle med å lansere Saturn samme uke som E3. Sony svarte på tiltalen med å annonsere en lanseringsdato for PlayStation i september, og fulgte opp med en særdeles frekk prisannonsering som skrev seg rett inn i E3-historien. Sjef for Sony Interactive Entertainment, Olaf Olufsson, annonserte under Sonys pressekonferanse at Steve Race, sjef for CEA, skulle innta scenen for en kort presentasjon. Race gikk opp på scenen, stirret ut i salen og sa «299» og forlot så scenen.
Det var et frontalangrep som slo Sega i bakken, og de klarte aldri å reise seg igjen. Segas konsoll, som kostet 399 dollar, var med ett helt uinteressant for mange spillere, som knapt kunne tro at en så kraftig konsoll som PlayStation kom til å koste 100 dollar mindre enn konkurrenten. Samtidig etablerte Sony seg som den oppstanasige nykommeren med glimt i øyet og kjappe replikker. Den trauste konsollkrigen mellom Nintendo og Sega fikk plutselig en ny dimensjon.
Sony brukte enorme ressurser på sin første messeopptreden med PlayStation. En gigantisk stand med masse spennende spill og gedigen markedsføring. De betalte til og med Michael Jackson for å dukke opp på Sonys egen E3-fest, bare for å skape enda mer blest om PlayStation.
Skuffende nok uteble Nintendo med sin Ultra 64 (senere omdøpt til Nintendo 64). Maskinen skulle egentlig være med til USA, men visningen ble avlyst i siste sekund. Dermed hadde Nintendos amerikanske avdeling en rimelig håpløs jobb med å skape entusiasme rundt Super Nintendo-, Game Boy- og Virtual Boy-spill. Sistnevnte var forøvrig ikke lansert ennå i USA, men var allerede dømt nord og nerd av spillpresse og analytikere.
Atari Jaguar forsøkte å hevde seg blant de store nykommerne til Sega og Sony, men imponerte få. Heller ikke 3DO, den ekstremt ambisiøse konsollen til Trip Hawkins, leverte varene. E3 i 1995 tilhørte Sony, fra start til slutt.
Spillhøydepunkter: Flashback, Heart of Darkness, Wipeout, Destruction Derby, Killer Instinct, Twisted Metal, Battle Arena Toshinden, Ridge Racer, Panzer Dragoon, Virtua Fighter, D.
1996 - Nintendo tar kontroll
Mens Sony dominerte E3 året før sørget Nintendo for å sette inn alt de hadde av ressurser på E3 i 1996. Etter flere forsinkelser var endelig utviklingen av Nintendo 64 (tidligere Ultra 64) klar, og dagen før E3 avduket de maskinen for første gang i USA. Super Mario 64 ble spillet som mer enn noe annet definerte E3 i 1996, å se spillet i aksjon for første gang overgikk alt konkurrentene hadde å by på. Nintendo dominerte på E3 i 1996.
Men full dominans hadde de ikke. Etter at Nintendo gikk ut og annonserte dato og pris på maskinen, 249 dollar i USA, gikk Sony ut og annonserte et priskutt ned til 200 dollar for PlayStation. Sega fulgte etter og kunngjorde at Saturn også skulle selges for 200 dollar. Dermed stod Nintendo, som opprinnelig hadde erklært at de hadde den billigste konsollen, igjen med den dyreste konsollen.
Til gjengjeld hadde Nintendo de mest spennende spillene. Både PlayStation og Saturn led av spilltørke i kjølvannet av konsollanseringene året før og hadde for mange middelmådige eller kjedelige spill på sine messeområder. Enkelte høydepunkter var det, både Crash Bandicoot og Resident Evil imponerte på PlayStation, mens Nights into Dreams fra Sonic-skaper Yuji Naka fikk mye oppmerksomhet på Saturn. En trailer for Final Fantasy VII pirret også nysgjerrigheten hos mange.
PC, som var marginal under E3 året før, fikk derimot nytt liv på 1996-messa. Takket være de første 3D-aksellerasjons-kortene ble det vist frem flere lovende PC-spill dette året. Unreal Engine fra Epic Megagames debuterte på E3 dette året, og Starcraft ble også avduket for første gang.
Spillhøydepunkter: Super Mario 64, Pilotwings 64, Wave Race 64, Blast Corps., Crash Bandicoot, Resident Evil, Nights into Dreams, Starcraft, Tomb Raider, Tekken 2, Tobal no. 1, Wipeout 2097.
1997 - Flyttemelding
Messedeltagere som syntes det var skummelt å bevege seg i downtown Los Angeles fikk regelrett sjokk i 1997 da E3 flyttet til et av de mest belastede strøkene i Atlanta, der lommetyver og ranere hang utenfor messedørene og ventet på enkle ofre.
På innsiden var det meste som før. Litt for likt, kanskje. Enkelte markedsbudsjetter var åpenbart brukt opp, Nintendo gjenbrukte blant annet mye av utstillingsområdet sitt fra fjoråret.
Det var to åpenbare trender å spore på årets messe: PC-spill og førstepersons skytespill. 3D-aksellerasjonskort var i ferd med å bli omfavnet bredt og det resulterte i at PC-spillene nå så bedre ut enn konsollspillene. En rekke ikoniske førstepersons skytespill ble vist frem for første gang på E3 i 1997, deriblant Half-Life, Unreal, Sin, Prey og Quake 2.
Nintendo fokuserte på Star Fox 64 og Banjo-Kazooie, mens Sony hadde med seg Crash Bandicoot 2 og Final Fantasy VII. Men det var et Konami-spill, som kun ble vist frem som et videoklipp på Konamis eget område, som fikk mest oppmerksomhet fra PlayStation-fansen. Metal Gear Solid vakte mye oppsikt.
For Segas del begynte de for alvor å merke at løpet var kjørt for Sega Saturn. Spillene de viste frem imponerte ikke - til tross for at fantastiske Panzer Dragoon Saga var utstilt - og det var åpenbart at Sega nå hadde øynene rettet mot neste generasjon med Sega-konsoller.
Spillhøydepunkter: Half-Life, Unreal, Sin, Daikatana, Prey, Quake 2, Dark Forces 2, Metal Gear Solid, Panzer Dragoon Saga, Star Fox 64, Final Fantasy VII, Crash Bandicoot 2, Goldeneye.
1998 - Pauseår
E3-deltakere måtte bite tenna sammen og djerve seg ut blant Atlantas kriminelle nok en gang i 1998. Årets E3 var dominert av Segas annonsering av sin nye konsoll, Dreamcast, som dessverre ikke ble vist frem i spillbar form på messa. Det var likevel en nødvendig annonsering, ettersom alle for lengst hadde innsett at Saturn aldri kunne hamle opp med PlayStation.
PlayStation hadde tatt innersvingen på både Nintendo og Sega og hadde nok en god messe. Etterlengtede fans fikk endelig sjansen til å prøvespille Metal Gear Solid og spill som Gran Turismo og Tekken 3 tynte nye grafiske effekter ut av Sonys konsoll.
Nintendo hadde også en god messe, med The Legend of Zelda: Ocarina of Time som det store høydepunktet. En etterlengtet fargeoppgradering av Game Boy – Game Boy Color – debuterte også på messa.
Til tross for annonseringen av Dreamcast ble E3 i 1998 et slags pauseår der de etablerte konsollene begynte å vise alvorlige tegn på alderdom ettersom PC-grafikken nå var gått langt forbi. Half-Life på PC imponerte mange på årets E3. 1998 var også året da Duke Nukem Forever ble vist frem for første – og langt fra siste – gang.
Spillhøydepunkt: Half-Life, Prey, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Banjo-Kazooie, Metal Gear Solid, Gran Turismo, Tekken 3.
1999 - Sega slår til
I 1999 vendte messa tilbake til Los Angeles, og foruten turistnæringen i Atlanta var det ingen som sørget over det.
Mange tørstet etter nye konsoller i 1999, men Sega var de eneste som innfridde med en imponerende utstilling av spillbare Dreamcast-konsoller og mange bra spill. Sony-fansen ble avspist med noen teknologidemoer fra PlayStation 2 og en spillbar PS2-variant av Gran Turismo, men selve konsollen var tydeligvis ennå ikke klar til å vises frem.
Heller ikke Nintendo var klar med sin Nintendo 64-arvtager, og fortsatte å fokusere på Nintendo 64-spill, men rakk å avsløre at Project Dolphin var kodenavnet på deres kommende konsoll.
Det er en tydelig tretthet over dekningen av E3 i 1999 i flere spillmedier. Pauseåret fra 1999 ser ikke ut til å ta slutt og spillene som vises frem domineres av forutsigbare oppfølgere og etablerte sjangervarianter.
Noen innovative høydepunkter var det å spore på messa. The Sims debuterte nemlig på E3 i 1999.
Spillhøydepunkt: Ready 2 Rumble Boxing, Ecco the Dolphin, Perfect Dark, Jet Force Gemini, Donkey Kong 64, Team Fortress 2, Messiah, The Sims, Gran Turismo 2, Final Fantasy VIII, Dino Crisis.
2000 - Snakes år
E3 i 2000 var min debut på E3, og for en debut det var. Bare det å komme seg inn på messa var utfordrende. Konamis video av Metal Gear Solid 2 på PlayStation 2 ved inngangen til den sørlige messehallen stoppet opp all trafikk. Alle stoppet for å stirre måpende opp på Solid Snake som hoppet fra broa ned mot tankbåten i Hudson River. Endelig var beviset på neste generasjon her. Beklager, Dreamcast med alle dine fargerike og strålende underholdende spill, Metal Gear Solid 2 var det spillfansen hadde ventet på.
Til tross for at den fantastiske Metal Gear Solid 2-videoen kuppet alle overskriftene fra messa var Sonys område lite imponerende. PlayStation 2 skulle vise seg å være en vanskelig konsoll å lage spill til, og kvaliteten på flere av de spillbare PS2-spillene på messa var sjokkerende dårlig.
Da imponerte Dreamcast langt mer, med strålende og originale spill som Jet Set Radio, Space Channel 5 og Shenmue hadde Sega et imponerende E3 med mange kvalitetsspill.
Det kunne ikke Nintendo skryte av. Project Dolphin var fortsatt ikke klar for avduking og arvtageren til Game Boy var heller ikke noe annet enn et rykte på denne messa. Nintendo 64-spillet Dinosaur Planet hadde hedersplassen hos Nintendo - et spill som senere ble gjort om til GameCube-spillet Star Fox Adventures.
Microsoft hadde annonsert sin intensjon om å kaste seg inn i konsollmarkedet, og hadde teknologidemoer fra sin Xbox-konsoll med seg på messa, men ikke noe spillbart eller konkret ennå. Det skulle gå et år til før de for alvor kastet seg inn i konsollkrigen.
Spillhøydepunkt: Metal Gear Solid 2, Time Splitters, Oddworld: Munch’s Odyssee, Ico, Spider-man, Tony Hawk’s Pro Skater 2, Outtrigger, Metropolis Street Racer, Republic: The Revolution, Sacrifice, Halo, Giants, Conker’s Bad Fur Day, Mario Tennis.
2001 - Et nytt trekløver
2001 skulle bli et merkeår i E3-historien. Konsollkrigen hadde aldri vært så potent og balansert siden 1995, da Sony kom inn i markedet og kuppet seierspallen. Ikke minst etablerte messa en form som den skulle følge i flere år senere, med faste pressekonferanser til faste tider i dagene før messeåpning.
Microsoft åpnet showet med å fyre av alle kanoner under sin avduking av Xbox. Lanseringsdato til høsten, 299 dollar og en rekke eksklusive spill deriblant Munch’s Odyssee, Amped, Project Gotham Racing, Halo, Dead or Alive 3 og Mad Dash Racing. På scenen dukket viktige aktører som Electronic Arts opp for å understreke hvor seriøst Microsoft tok denne lanseringen. Til og med Segas Peter Moore inntok scenen for å annonsere Sega-spill som Crazy Taxi Next og House of the Dead 3 eksklusivt til Xbox.
En time senere var det Nintendos tur til å avduke ny maskinvare. GameCube inntok scenen med spill som Luigi’s Mansion, Pikmin, Wave Race, Super Smash Bros. Melee, Super Monkey Ball, Star Fox Adventures og Eternal Darkness. Til tross for at Nintendo hadde avduket Game Boy Advance tidligere fokuserte de ikke noe særlig på den nye håndholdte konsollen på dette E3.
Etter Nintendos visning gikk turen rett til Sony som endelig så ut til å ha funnet ut av PS2-maskinvaren. Jak & Daxter imponerer alle og japanske selskaper står i kø for å vise nye PS2-spill som Final Fantasy X, Devil May Cry, Silent Hill 2 og Metal Gear Solid 2 får alle scenetid. I tillegg kaster Sony seg på onlinebølgen med eget modem til PS2 og annonseringen av egne onlinespill som SOCOM.
Disse presentasjonene før selve messa skulle vise seg å bli en slags standardformel for E3 i årene som følger. Ved å annonsere alt før messedørene åpnet ble messa nesten en liten nedtur etter pressevisningsdagen.
Nedtur var det og for Sega. 2001 ble siste året de stilte med egen konsoll på E3, Dreamcast fikk et kort liv.
Spillhøydepunkt: Super Smash Bros. Melee, Rogue Squadron 2, Star Fox Adventures, Pikmin, Kameo, Super Monkey Ball, Halo, Project Gotham Racing, Oddworld: Munch’s Oddysee, Amped, Unreal Championship, Jak & Daxter, Maximo, WRC, Grand Theft Auto 3, Max Payne.
2002 - Maktkamp
Med Xbox, GameCube og PlayStation 2 på markedet er det duket for full konsollkrig på årets E3. Pressekonferansene er mer overdådige enn noen gang, konsollprodusentene er mer svulstige og skrytende enn før, E3 er i ferd med å gire opp fra det mer amatørmessige entusiastpreget pressevisningene har hatt før til å bli helproffe show. Showene har blitt så omfattende at to hele dager nå er satt av til presentasjoner fra de ulike spillprodusentene.
Microsoft fyller en gigantisk sal for å vise frem spill som Brute Force, Blinx, Star Wars: Knights of the Old Republic, Fable, Panzer Dragoon Orta, Ninja Gaiden og Counter-Strike. De bruker også anledningen til å annonsere Xbox Live, en nettspillingstjeneste som krever bredbånd, noe som var relativt kontroversielt på dette tidspunktet da mange land i verden fortsatt hadde for dårlig internett til å bruke en slik tjeneste.
Sony benytter sin pressekonferanse til å etablere seg som den største på markedet med imponerende PlayStation 2-salgstall, og kunngjør arrogant at konsollkrigen allerede er over. Nye titler som Ratchet & Clank, The Mark of Kri og The Getaway annonseres, sammen med Sonys onlineplaner.
Nintendo bruker årets E3 til å fokusere på Game Boy Advance med en rekke spennende titler, i tillegg til Gamecube-spill som Resident Evil 0, Metroid Prime, Mario Party 4, Wario World, The Legend of Zelda: Wind Waker og Super Mario Sunshine. Wind Waker får en blandet mottakelse, mange føler seg lurt etter at Nintendo et par år tidligere viste en video av hvordan de så for seg at Zelda kunne se ut på deres neste konsoll. Den mer realistiske grafikken fra prototypetraileren stemmer ikke helt overens med tegneseriestilen i Wind Waker.
Etter noen tause år i skyggen av konsollene begynner PC-spill-utviklere å vise muskler igjen. Doom 3 vekker oppsikt på årets E3, sammen med Warcraft 3.
Spillhøydepunkt: Splinter Cell, Unreal Championship, Ninja Gaiden, B.C., Super Mario Sunshine, The Legend of Zelda: The Wind Waker, Metroid Prime, Star Fox Adventures, Resident Evil Zero, Ratchet & Clank, Sly Cooper and the Thievius Raccoonus, Red Dead Revolver, The Getaway, Kingdom Hearts, Doom 3, Age of Mythology og Warcraft 3.
2003 - Den første mobiltrusselen
Etter to spennende år med masse å bevise begynner konsollprodusentene å lene seg tilbake i 2003. Da benytter PC-spill-produsentene anledningen til å kuppe litt av æren.
Utemmet selvskryt fra scenen blir mer og mer vanlig på E3, og Microsoft åpner som vanlig E3 med å klappe seg på både bryst og rygg over alle sine prestasjoner i året som har gått. De har kuppet Doom 3 til Xbox og annonserer i tillegg en rekke forventede oppfølgere, deriblant Halo 2. Det er også på tide å vise hva oppkjøpet av Rare har ledet til, men Grabbed by the Ghoulies var vel ikke helt det Microsoft hadde i tankene da de gravde dypt ned i pengeboka.
Sony tramper også selvsikkert rundt på scenen med salgstall og statistikker og snakk om eksklusive spill som Grand Theft Auto, Metal Gear Solid 3, Rise to Honor og Gran Turismo 4. Et nytt tilbehør kalt EyeToy debuterer og på E3, og markerer på mange måter første steg fra konsollprodusentene mot et mindre gamer-fokusert publikum. PlayStation Portable annonseres også, men er foreløpig ikke noe mer enn et navn og en intensjon.
Nintendo har en av sine mer slitsomme E3, med få titler som får oppmerksomhet og mange frykter at lufta har gått ut av GameCube allerede. Nintendo dominerer fullstendig på det håndholdte markedet, men en ny trussel har ankommet Los Angeles og har tydeligvis gjort dem litt smånervøse: Nokia.
Med egen spillmobil i baklomma ankommer den finske mobilgiganten Los Angeles full av selvtillit. Diger stand på messa og svær pressekonferanse som går ned i historien som en av de mest pinlige på E3: bikinidamer med dollarpriser tegnet på bare mager, en godt betalt spillutviklerlegende med navn John Romero som har solgt sitt gode navn og rykte for å stå på scenen og omfavne et produkt han åpenbart ikke har tro på, pinlige forsøk på å rappe fra scenen og teknisk trøbbel.
Det beste man kan si om N-Gage-området på E3 i 2003 er at det var et fint sted å gå om man ville komme seg litt bort fra folkemengdene. Men selv om N-Gage og Nokia aldri lykkes var 2003 en prematur smak på en virkelighet som nærmet seg sakte men sikkert. Nokia ble kanskje ledd ut av E3, men mange satt igjen med latteren i halsen noen år senere når smarttelefonene klarte det N-Gage aldri lykkes med.
Pussig nok skulle det vise seg at den største snakkisen på messa ikke ble et konsollspill, men et PC-spill som skapte køtilstander som strakk seg gjennom en hel messesal. Half-Life 2 ble demonstrert bak lukkede dører og folk stod villig fire timer i kø for å få et glimt.
Spillhøydepunkt: Half-Life 2, Halo 2, Knights of the Old Republic, Vampire: The Masqurade, The Sims 2, Metal Gear Solid 3, Fable, Mario Kart: Double Dash, Jak 2: Renegade, Gran Turismo 4 og Ninja Gaiden.
På neste side ser vi på E3-messa fra 2004 til nå, en periode som bar preg av pengegalopp, katastrofal omorganisering og en revolusjon »