Førsteinntrykk

Oppdaterte inntrykk: Minecraft

Vi tar en ny titt på det svenske spillfenomenet.

1: Side 1
2: Side 2

En farligere verden

Det virker generelt som spillverdenen har blitt farligere gjennom de siste oppdateringene. Jeg opplever stadig at monstre dukker opp på belyste steder jeg aldri har møtt monstre tidligere, og det er ikke særlig moro å plutselig stå ansikt til ansikt med en eksplosiv creeper midt i et rom man har brukt mye tid på å dekorere. Disse elendige beistene virker også vanligere enn før, og det er et stadig større irritasjonsmoment at de ikke dør når solen kommer opp. Hver morgen møtes jeg av en håndfull av dem utenfor basene mine, og jeg må stadig bygge opp igjen ting som går i stykker når de eksploderer.

Nå er jeg selvsagt klar over at creeperne er kommet for å bli; de er jo nesten blitt et symbol på spillet. Problemet er at det er så mange av dem, og at de derfor preger spillet i større grad enn jeg synes de bør. Jeg ønsker selvsagt at spillet skal utfordre, og ikke bare være en ren Lego-simulator (det er tross alt derfor jeg ikke spiller i «peaceful»-modus), men et sted går grensen for hva som er moro og hva som ikke er det. Når det kryr av creepere med stort ødeleggelsespotensial synes jeg spillet er i ferd med å trå over denne grensen.

Nok zombier nå?

Etter som spillet hele tiden er under utvikling håper og tror jeg utviklerne gjør balanseendringer etter hvert. Det jeg håper er at de skal gi meg gode grunner til å oppsøke farer, og heller la meg få være sånn rimelig i fred i og rundt min egen, «trygge» base (uten at jeg tvinges til å «spamme» fakler overalt).

Flerspiller

Minecraft har som sagt fått en fullverdig flerspillermodus, og hvis du finner en god server å spille på tør jeg garantere at du vil ha utrolig mye moro. Folks skapertrang og kreativitet er enorm, og det er herlig å være med på store, kollektive byggeprosjekter. Det å skape sine egne byggverk, statuer og slott føles også mye mer tilfredsstillende når du vet at spillere fra hele verden kan se og oppleve tingene du lager. Dessuten er det å dra på utforskningsferd mye mer spennende når du hele tiden kan komme over ekstreme byggverk laget av andre spillere.

Det er imidlertid et sentralt poeng at du finner riktig server. Det er mye tull der ute, og mange servere sliter med «griefere». Dette er tapere som får sin underholdning av å ødelegge det andre har skapt, og jeg har sett slike folk gjøre svært mye skade. Personlig har jeg vanskelig for å forstå hva som driver spillere til å oppføre seg slik, men det finnes jo en spesiell type mennesker som rett og slett bare er drittsekker. Det er jo naivt å tro at de ikke finner veien til et spill som dette, hvor konsekvensene av handlingene deres kan være svært store.

Stupet er egentlig en «bug» i landskapsgeneratoren.

Dette har man heldigvis kunnet svare på, ved å kun dele ut «byggerettigheter» til folk man stoler på. Dette forhindrer fremmede fra å ødelegge ting man har laget, ved at de ikke får lov til å manipulere verden. Samtidig er dette et litt trist steg å ta, da det gjør terskelen for å delta på en server høyere. Det er ikke like lett å være ny på en server når ingen stoler på deg, og du må be pent om å få lov til å gjøre noe der.

Konklusjon

Minecraft har fått mye nytt siden sist, men med unntak av flerspillerdelen er det ikke så mange av nyhetene som virkelig betyr noe for opplevelsen. De ulike terrengtypene gjør verden mye mer variert, men er likevel kun overfladiske tillegg, og underverdenen er begrenset både når det gjelder hva den faktisk inneholder og hvilken nytteverdi den har. Samtidig later spillet til å ha blitt mye mer interessert i å proppe verden full av monstre, noe som i alle fall for min del ødelegger litt av den hyggelige byggestemningen.

Samtidig er det fortsatt et herlig spill. Jeg elsker følelsen av å temme omgivelsene og friheten jeg får til å lage akkurat det jeg vil, uansett nytteverdi eller størrelse. Jeg kan bruke flere timer på å grave etter mineraler og byggemateriale den ene dagen, skape et stort slott den andre dagen og bruke den tredje til å male de lokale sauene i forskjellige farger for moro skyld. Så kan jeg utforske et gigantisk og skummelt hulekompleks etter skatter, før jeg drar på ekspedisjon for å studere spillets mange ekstreme og sjarmerende landskap i detalj, og kanskje finne et nytt sted å lage base.

Ørkenlandskap.
Les også
Anmeldelse:

Spillet mangler fortsatt et konkret mål å jobbe mot, men det kommer. Inntil videre er det fortsatt de av oss som liker frihet og muligheten til å sette seg egne mål som har mest å glede oss over, men forhåpentligvis vil også de som trenger en slags utviklerstyrt mål og mening med spillopplevelsen få en god grunn til å spille Minecraft.

La meg også understreke hvor moro det er å spille Minecraft sammen med andre. Finner du en god server kan du regne med time etter time med samarbeidsbygging, og det er alltid herlig å logge på etter å ha vært borte en stund, og rett og slett bare utforske verden rundt deg for å se hva dine kreative medspillere har skapt siden sist. Samtidig gir det en ekstra motivasjon for egen bygging å vite at andre spillere kan kose seg med å utforske det du har laget.

Les også: Slik overlever du i Minecraft.

Minecraft er fortsatt i beta, men kan kjøpes direkte fra utviklerne.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden