Et nytt kapittel
Nå som den verste stormen har lagt seg, har tiden kommet for å se på hva Incarna faktisk har å by på. CCP har lenge utviklet et nytt verktøy til EVE Online, som også skal brukes i det kommende World of Darkness Online. Dette kalles CARBON. Her kan det programmeres inn naturlige bevegelser i ting som hår og klær, og det nye figurskapningsverktøyet spillerne bruker for å lage uhyre detaljerte rollefigurer benytter CARBON-teknologi.
Spillerne kan endelig gå rundt med rollefigurer inne på romstasjoner, i noe som kalles «Captain’s Quarters». Disse rommene erstatter den vanlige hangarinnrettningen. De byr også på ekstrafunksjoner i tillegg til den rent visuelle forbedringen, og det eneste gamle elementet de fjerner er spillernes mulighet til å spinne romskipene sine inne i stasjonen.
I «Captain’s Quarters» kan man når som helst gå inn og endre utseendet til rollefiguren, eller handle nye klær og kule ting i mikrotransaksjonsbutikken. De største fordelene med denne første delen av Incarna er nok for nye EVE-spillere. Inne på rommet ditt har du for eksempel en egen skjerm som viser informasjon om spillerskapte selskaper, samt en søkemotor som hjelper deg med å finne et slikt selskap som passer for deg.
Den nye agentfinner-funksjonen er også hendig, hvis du liker å gjøre oppdrag. Oppdrag er en av de beste måtene å lære om EVE på, og nå er det mye lettere å finne agenter som gir deg viktige og hjelpsomme oppdrag.
Lite innhold
Det er likevel umulig å ikke være litt skuffet over første del av Incarna. Det er kult å kunne gå rundt med din egen rollefigur i dine egne rom, men utover dette er det ikke spesielt mye å juble for, i hvert fall ikke for de mer erfarne spillerne.
Selv med grafikken skrudd opp på maks ser rollefigurene heller ikke i nærheten så kule ut som i skapelsesverktøyet og bevegelsene du gjør med dem inne i lugaren er foreløpig keitete, unaturlige, trege og klumsete.
Det virker også som vi må vente flere måneder før vi kan gå ut av våre egne rom, inn på stasjonen, og endelig møte de andre spillernes rollefigurer. Når denne delen av Incarna kommer vil også det meste av innholdet der være av det kosmetiske og sosiale slaget. Drikking ved baren og spilling av poker virker foreløpig å bli høydepunktene.
Selv om Incarna for øyeblikket ikke er spesielt imponerende, er det likevel et stort skritt i en ny retning for EVE Online. Utvikleren har muligheten til å legge til flere og flere typer innhold inne på romstasjonene, som spillerne kan holde på med i sin menneskelige form.
Incarna åpner også for flere muligheter for interaksjon med spillerne som vil befolke det kommende skytespillet Dust 514. I et spill som er så styrt av det sosiale og kommunikasjon som EVE Online, er det jo alltid kult å ha muligheten til å møte dine medspillere «ansikt til ansikt».
Det er likevel verdt å merke seg at for de som lever ute i de lovløse delene av verdensrommet i EVE, så kan mindre ukentlige oppdateringer ha mye større konsekvenser for spillingen enn selv en stor utvidelsespakke som Incarna.
Bare en liten justering på hvor mange piratleirer som finnes i hvert solsystem har hatt store følger for deler av befolkningen ute i de spillerkontrollerte områdene. Hyppigere og hyppigere bruk av såkalt «botting» (hvor ulovlige programmer blir brukt til å styre rollefigurer automatisk, så de kan tjene penger døgnet rundt) ødelegger også for mange og gir de som bruker slike juksemidler store fordeler.
Ingen utviklere i CCP har lov til å være såkalte «power players» i EVE, hvor de leder selskaper eller allianser. Dette er en god regel som forsøker å hindre at utviklere driver med juks eller innfører nye elementer eller regler som skal hjelpe deres side i en potensiell krig. Men regelen har også skapt en skillevegg mellom spillere og utviklere, og mange av de mest «hardcore» spillerne føler ofte at utviklerne ikke skjønner hva spillet egentlig trenger.
Vi får håpe det nye CSM kan få utvikleren til å rette opp flere av spillets eksisterende problemer og ubalanser, og ikke bruke like mange ressurser på «eye candy», slik som Incarna først og fremst er. Det er gode spillsystemer som har gjort EVE Online til en suksess. Disse kan alltid bli bedre.
Konklusjon
Incarna er endelig ute. Vi har sett PR-blundere av dimensjoner og en gigantisk krise har blitt avverget. Alt dette til tross, svært lite har egentlig endret seg i EVE Online. Dette er fortsatt et spill som styres av hvordan grupper av spillere klarer å utnytte kompliserte spillsystemer på best mulig måte, og så bruke fordelene det gir dem til å knuse andre spillergrupper.
Det er i hvert fall veldig positivt å se at vi har fått et soleklart svar på spørsmålene rundt mikrotransaksjoner. EVE Online kommer ikke til å bli et spill hvor du kan kjøpe deg fordeler gjennom den nye butikken.
Vi har også sett makten til det spillervalgte rådet vokse, og selv om denne trenden mot mer demokrati i EVE Online virker noe smertefull for CCP, så har de i tidligere samtaler fortalt at de ønsker å se enda mer demokrati i spillet, og at de også er åpne for et lignende demokrati i World of Darkness Online.
Hvis du som ny potensiell spiller har blitt mer interessert i EVE Online nå som du kan lage din egen rollefigur, kan jeg trygt si at spillet har blitt noe mer nybegynnervennlig gjennom Incarna og tidligere utvidelsespakker. Men det handler fortsatt om en nådeløs kamp i det kalde verdensrommet, hvor en eller annen slu jævel venter på å knuse deg.