Omfattende oppsigelser hos Hitman-skaperne

Danskene kansellerer alle prosjekter utenom Hitman.

Det danske spillstudioet IO Interactive har måttet si opp nesten halvparten av alle sine ansatte, og skal i tiden som kommer kun fokusere på Hitman-serien. Det vil etter alt å dømme si at det tredje spillet i Kane & Lynch-serien, som vi har hørt rykter om en stund, neppe ser dagens lys.

IO Interactive eies av japanske Square Enix, og den japanske giganten har kommet med følgende uttalelse om kuttene:

– Studioet vil resolutt fokusere på deres visjon for Hitman-seriens fremtid, og er i preproduksjon på et nytt Hitman-spill. Men vi har tatt den vanskelige avgjørelsen det er å kansellere andre studioprosjekter og initiativer hos IO, og redusere antall ansatte i studioet. Dette vil påvirke nesten halvparten av de ansatte, og er et resultat av interne justeringer vi gjør for å møte utfordringene i dagens marked, sier Chris Glover fra Square Enix i en uttalelse hos Gamesindustry.biz.

Fullt fokus på Agent 47.

Han fortsetter med å fortelle at utgiveren er svært takknemlig for arbeidet de som nå sies opp har gjort, og at de i de tilfellene hvor det er mulig vil forsøke å flytte folk til åpne posisjoner hos andre studioer internt i Square Enix-systemet. De skal også ha tatt kontakt med andre selskaper for å se om det er mulig å finne nye jobber. I alle tilfeller ønskes de som har mistet jobbene sine lykke til videre.

Et studio med lang historie

IO Interactive er et studio med lange røtter. De ble opprinnelig grunnlagt av veteraner fra de to spillstudioene Lemon og Zyrinx, i 1998. Deres første spill var Hitman, som ble lansert i år 2000 og nøt både kommersiell og kritisk suksess. I 2004 ble de kjøpt av Hitman-utgiver Eidos Interactive, som i 2009 ble en del av Square Enix.

Utenom Hitman-serien har studioet stått for Freedom Fighters, Mini Ninjas og Kane & Lynch-serien. Flere av de som opprinnelig startet studioet har forøvrig dannet et annet spillstudio, som jobber med «free to play»-spillet Heroes & Generals. Også det spillet skal gis ut av Square Enix.

Det forrige spillet fra IO Interactive var Hitman: Absolution. Det fikk en solid syver i vår anmeldelse, selv om det ifølge anmelder Øystein Furevik kan være svært frustrerende til tider.

Les også: Intervju om Hitman: Absolution
Les også: Ny Hitman-kontrovers

Ledige stillinger
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (10)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
GlennLimos
12 år siden

Håper de gjør Hitman mer Hitman, virker som flertallet ikke var helt fornøyd med det siste som et Hitman spill. Personlig synes jeg det er et bra spill, men et helt forferdelig Hitman spill.

 

Ellers syns jeg Square Enix er kjipe med akkurat dette, feilen tror jeg ikke ligger i noen av de vestlige studioene, men Square Enix selv som sender selskapet ned i det røde når det gjelder økonomien.

Rickenbacker
12 år siden

Håper de gjør Hitman mer Hitman, virker som flertallet ikke var helt fornøyd med det siste som et Hitman spill. Personlig synes jeg det er et bra spill, men et helt forferdelig Hitman spill.Ellers syns jeg Square Enix er kjipe med akkurat dette, feilen tror jeg ikke ligger i noen av de vestlige studioene, men Square Enix selv som sender selskapet ned i det røde når det gjelder økonomien.

 

Slutta å spille det når jeg drepte en vaskekjærring som plutselig gjennoppstod fra de døde i en cutscene. Og da spillet begynte å nærmest fortelle meg hvordan jeg skulle spille. Likte heller ikke når man gikk gjennom en dør som ledet til et annet område at alt man hadde gjort før ble glemt av fienden; f.eks hvis noen løp etter deg og du gikk gjennom den døra så fulgte de ikke etter deg.

Når jeg tenker meg om så var det ikke mye jeg likte med det nei.

Xmasbeer
12 år siden

Håper de gjør Hitman mer Hitman, virker som flertallet ikke var helt fornøyd med det siste som et Hitman spill. Personlig synes jeg det er et bra spill, men et helt forferdelig Hitman spill.

 

Jeg mener Blood Money er fortsatt den beste blant Hitman. Jeg husker at fra trailers så var jeg skeptisk til Absolutions pga x-ray vision og fordommer mot square enix. Etterpå fant ut at det er ikke relevant når man spiller på "hard", men jeg fant ut en ting som er helt feil og er en dealbreaker for meg i Absolution:

 

Hvorfor i helvete kan jeg oppgradere og pimpe opp mine våpen når jeg ikke kan velge dem før oppdrag? For meg var det veldig viktig at en leiemorder valgte sitt verktøy før hver jobb med omhu. Absolution er ikke en historie om en "hitman", det er en historie om en "ex-hitman rebel".

 

Som nevnt før, et bra spill, men "feil" i Hitman konseptet.

Licht
12 år siden

Absolution var altfor mange skritt i feil retning. Det grunnleggende gameplayet var perfeksjonert i Blood Money, alt de burde gjort var å utvide og iterere.

 

Tenk om Contracts-greien hadde vært en del av et skikkelig Hitman-spill, for eksempel.

Brawler
12 år siden

Enig. Det siste Hitman-spillet de gav ut var for å si det mildt: KRÅKEDRITT.

Siste fra forsiden