– Om to år kan piratkopiering av spill være forbi

Miljøet sliter med vanskelig beskyttelse.

LDDesign, Fernando Cortes, Shutterstock, montasje av Gamer.no

Det siste året har vært litt tungt for piratkopieringsmiljøet, alt på grunn av et nytt beskyttelsessystem kalt Denuvo Anti-Tamper. Å sno seg rundt beskyttelsen for å kunne tilby piratkopierte versjoner har vist seg å være vanskeligere enn før, og ingen vet helt hvordan krypteringen fungerer.

Dragon Age: Inquisition holdt stand lenge.
EA

I 2014 fikk beskyttelsen blant annet en del oppmerksomhet for å ha holdt Dragon Age: Inquisition unna piratenes klør i en måned, et hav av tid i crackingmiljøet som har vært vant med å ha løsninger nesten umiddelbart. Det var til slutt den kinesiske crackingruppen 3DM som greide å finne en åpning.

– Vi ga nesten opp

Nå er det et nytt fjell som må bestiges for gruppen. Helt siden lanseringen av Just Cause 3 i desember har de hatt mye hodebry, ettersom spillet bruker den nyeste varianten av Denuvo. Til nå har ennå ikke greid å finne en måte å komme seg rundt beskyttelsen. Dette melder TorrentFreak.com.

Just Cause 3 er en vanskelig nøtt å knekke.
Square Enix

– Det siste steget er for vanskelig, og Jun [gruppens cracker] har nesten gitt opp, men sist onsdag oppmuntret jeg ham til å fortsette, forteller 3DM-grunnlegger «Bird Sister».

Nå tror hun at den videre utviklingen av Denuvo og andre krypteringsteknologier vil gjøre cracking og piratkopiering av spill svært vanskelig.

– Jeg tror fremdeles at vi kan få løst dette spillet, men slik utviklingen er i krypteringsteknologi for tiden er jeg redd for at det ikke kommer til å være noen spill som kan skaffes gratis om to år, spår hun, og refererer da selvfølgelig til piratkopierte spill.

Den usynlige bieffekten

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot. Man sikrer seg tilgang på et verk som man ikke har betalt for.

Siden P.T. kun er digitalt, er det vanskelig å arkivere. Piratkopieringsmiljøet kan være til «hjelp» da.
Konami

Det som derimot kan gå tapt dersom piratkopiering og cracking etter hvert skulle vise seg å være for komplisert og tidkrevende, er potensialet for å bevare og arkivere spill i sin opprinnelige form. Per dags dato er det få organer som jobber aktivt for å sørge for at det skal være mulig å spille eldre spill i fremtiden, og det har derfor vært en snedig bieffekt at piratkopieringsmiljøet har gjort slikt arbeid lettere.

Men mer komplekse piratkopieringsbeskyttelser og nettbaserte autoriseringsløsninger kan stikke kjepper i hjulene for dette. Med tiden kan vi håpe at det finnes bedre løsninger for arkivering av spill, men slik det er nå har faktisk crackingmiljøet – om enn utilsiktet – en funksjon i dette.

Les også
Anmeldelse: Just Cause 3

Det har vært forskjellige måter å bekjempe pirater på.
Et indiestudio delte ut spillnøkler til pirater for noen år siden»

Siste fra forsiden