Du er også daglig leder i en organisasjon som heter Barnevakten. Dere har inngått et samarbeid med Spiderman om et eget "BarneVakten anbefaler"-klistremerke på dataspill. Kan du fortelle litt om dette?
Slik vil klistremerket se ut |
- Vi ser jo også at vi ikke har kapasitet til å merke alle de barnevennlige spillene som kommer på markedet, men vi håper at vi skal kunne fungere som en hjelper for både foreldre og de ansatte i spillbutikker. Det beste er om klistremerket kan fungere slik at hvis noen kommer og spør etter et spill til barna sine, vil butikkbetjeningen kunne komme med trygge anbefalinger på bakgrunn av merkingen.
- Spiderman-kjeden har også planer om å lage en egen "Barnevakten anbefaler"-hylle til flere av sine butikker, slik at en får profilert klistremerket mer. Flere andre butikker har også vist sin interesse for klistemerket, og vi er for tiden i samtaler med både Expert og Spaceworld, samtidig som Postens butikker vurderer å begynne å bruke klistremerket.
I siste nummer av Barnevaktens medlemsblad skriver dere om en undersøkelse som har tatt tak i ni forskjellige spill og sett på verdiene som blir formidlet i spillene. Her blir Grand Theft Auto og Manhunt, begge utviklet av Rockstar, trukket frem som spesielt farlige spill. Kan du fortelle litt om denne undersøkelsen?
- Rapporten heter "Overføring av verdier i dataspill", og er laget på oppdrag av Barne- og familiedepartementet. I rapporten konkluderer forskerne Daniel Senn og Simon Clatworthy med at dataspill påvirker barns verdier i større grad enn film siden de er interaktive og som oftest gjentas flere ganger. Daniel Senn mener blant annet at barn ikke skjønner humoren og samfunnssatiren som produsenten legger opp til i "Grand Theft Auto", og at "Manhunt" har et direkte samfunnsfiendtlig verdisyn.
- Tradisjonelt har det vært grove voldsspill som har blitt trukket frem i forskningen på hvordan spill påvirker barn. Er det ikke like farlig med bilspill hvor en lærer å bryte fartsgrenser og kjøre fra politiet? Terskelen er jo tross alt lavere for å kjøre for fort enn for å drepe noen med motorsag, selv om utfallet i mange tilfeller kan bli noenlunde det samme?
- Som du sier har det vært lite forskning på dette feltet, men jeg tror at når man setter seg bak rattet har man uansett flere timer med holdningsskapende undervisning på kjøreskole. Det jeg synes er mest skummelt med data- og videospill er hvordan menneskesynet kan bli påvirket. Ved å spille et rallyspill blir ikke menneskesynet forvridd, men ved å spille spill der en blir belønnet for å drepe mest mulig kreativt er det større sjanse for at menneskesynet blir korrumpert. Det er jo selvfølgelig ikke bare dataspill som påvirker et barns menneskesyn; både venner, foreldre og miljø er viktigere påvirkningsfaktorer. Men jeg tror også at å se filmer og spille spill med dårlige holdninger, kan bidra til å gi barn et dårligere menneskesyn og ødelegge empatien deres.
Vi takker Stig Ryland for oppmerksomheten, og ønsker han lykke til videre med arbeidet for Barnevakten og PEGI.