Sniktitt

Off-Road Drive

Dette er terrengkjøring for den tålmodige.

PRAHA (Gamer.no): Det finnes mange guttedrømmer i verden. Så vidt det er meg bekjent finnes det ingen opptelling eller statistikk over hva disse består i. I hvert fall ikke på verdensnivå. Jeg vil likevel prøve meg på en påstand: Terrengkjøring er et tema i svært mange av dem. Hvem har vel ikke drømt om å sette seg inn i et monster av en bil, og enkelt ta seg forbi et hvilket som helst hinder?

Off-Road Drive ønsker å gi oss muligheten til å oppleve dette. Men ett element i guttedrømmen vil få seg en korreksjon så fort du nærmer deg første skråning. Dette er nemlig ikke enkelt i det hele tatt.

Simulator

I motsetning til mange arkadespill i terrengstil er Off-Road Drive først og fremst en simulator. 1C har for anledningen lisensiert en rekke internasjonale konkurranser og reglene som gjelder i disse. Kjøretøyene er ment å være helt realistisk gjenkonstruert. Dette inkluderer ikke bare fysikk og kjørefølelse, vi får full kontroll over funksjoner som differensialsperre, regulering av lufttrykk i dekkene, lav- og høyserie gir, og så videre.

Også terrenget er svært nøyaktig simulert. Når bilen synker i gjørme, vil gjørmen feste seg til dekkene og karosseriet. Dette vil igjen påvirke hvordan bilen oppfører seg. Er du hard på gassen, vil eventuelle stener under dekkene bli slynget ut. Disse vil igjen kunne treffe og skade andre biler. Samspillet mellom kjøretøy og terreng vil avhenge av hva slags doning du kjører.

Puslespill

Med tanke på hvor stor kontroll vi får over bilene, er det heller ikke rart at kontrollsystemet blir komplisert. Første gangen jeg fikk prøve Off-Road Drive var jeg mildt sagt forvirret. Etter å ha røsket så hardt i ratt og girspak at begge ramlet av bordet, og det mer enn én gang, bestemte jeg meg for å ta en nærmere titt på tastatursnarveiene. Det hjalp betraktelig. Dette er definitivt ikke et spill du kan forvente å mestre umiddelbart.

Heldigvis får vi noe hjelp underveis i løypene. Det dukker til stadighet opp hint om hvilken teknikk du kan bruke for å komme deg frem. Likevel kan du forvente å bruke en del tid. Jeg satt konstant med en følelse av å prøve å løse et puslespill, like mye som å delta i et billøp. For eksempel er det å bruke vinsj langt mer komplisert enn man skulle tro. Et tau kan nemlig ryke. Fester du kjøretøyet til feil tre, eller bruker for mye trykk, er du tilbake til start.

Mestringsfølelse

Til tross for en åpenbar evne til å frustrere, er Off-Road Drive i sin foreløpige versjon merkelig underholdende. Etter hvert som jeg fikk litt mer kontroll, fikk jeg også en sjelden følelse av mestring. Heldigvis kan man alltid nullstille posisjonen hvis bilen har kjørt seg helt fast. Og med et arsenal av tekniske løsninger for å komme seg frem, handler det mye om å lære seg disse. Her vil erfaring fra det virkelige liv gjøre spillet mye enklere. Min slitte varebil med 1,4 liters motor gir dessverre ikke et veldig godt utgangspunkt.

Så fort du er over nybegynnerstadiet, kommer du naturligvis også til å ha mulighet til å konkurrere over lokalt nettverk eller Internett. Løpene er begrenset til fire spillere, men stort mer enn det vil heller ikke løypene ha plass til. Jeg har ikke fått prøve dette, men kan se for meg at det vil bli en nokså annerledes opplevelse. Med tanke på hvor lang tid det kan ta å komme seg videre noen steder, vil det fort kunne oppstå kø. Siden skader og omgivelsenes virkning på bilene er såpass realistisk simulert, vil dette gi strategiske muligheter. En godt plassert stensprut er aldri å forakte.

Selvfølgelig kan man ikke komme til en konkurranse i en hvilken som helst standardbil. Før du setter i gang, kan du selv velge hva slags utstyr du vil ha med. Og som forventet kan du tilpasse selve kjøretøyet etter alle kunstens regler. Som i alle andre aspekter av spillet loves det at detaljnivået kommer til å være betydelig. Foreløpig ser dette likevel ut til å tilsvare mulighetene man har i andre bilspill av den mer avanserte sorten. Unntaket er det store utvalget av utstyr og funksjoner. Hva du velger her, kan gi stor innvirkning på prestasjonene dine.

Les også
Dato klar for PSN-retur

Off-Road Drive er basert på Unreal Engine, og grafikken er både funksjonell og tiltalende. Det ser ut til å være mer vekt på å fremheve terrenget enn på ren fotorealisme, noe som fungerer godt. Uansett formidler spillet en nærmest gjennomgripende følelse av realisme på grunn av det tekniske detaljnivået. Kjøretøyene ser troverdige ut, og brukergrensesnittet er relativt enkelt og intuitivt. På sitt nåværende stadium mener jeg at det grafiske absolutt er godkjent. Dette særlig med tanke på at vi først og fremst snakker om en simulator.

Konklusjon

1C ønsker med Off-Road Drive å levere en troverdig og realistisk terrengbilsimulator, og per i dag ser det ut som at de holder det de lover. Spillet er ufattelig detaljert, komplekst og tålmodighetskrevende. Selv har jeg skiftet mellom å rive meg i håret og å smile tilfreds under utprøvingen. For å komme i mål er det helt nødvendig å bruke alle egenskapene kjøretøyet stiller til disposisjon. Dette krever en hel del tenking, og til tider kan løypene nesten føles som et slags puslespill.

Dette kommer kanskje til å bli et av tidenes minst fartsfylte bilspill. I stedet er teknikk, planlegging og kontroll i fokus. Her kommer man til å få mye å bryne seg på, og bare det å fullføre løypene føles som en prestasjon. Ikke minst vil kunnskap om og tilpasning av bilene spille en stor betydning.

Hvis sluttversjonen svarer til løftene, vil dette kunne bli en av de mer realistiske bilsimulatorene vi har sett.

Off-Road Drive er ventet i salg 2. september, for PC og Xbox 360. Opphold og reise til dette pressearrangementet ble dekket av 1C Company.

Siste fra forsiden