I det turbaserte strategispillet That Which Sleeps spiller du et eldgammelt, demonisk vesen som har sovet i flere tusenår. Nå har du imidlertid våknet igjen, og da er det på tide å ta over verden. Eller, kanskje aller helst, ødelegge den.
Trekk i trådene
Som en ekte Lovecraft-onding begynner du uten særlig mye makt, men må i stedet jobbe bak kulissene. Verden lever sitt eget liv, med ulike fraksjoner, riker og helter som forholder seg til hverandre på dynamisk vis, med krig, diplomati og handel.
Ved å korrumpere mektige ledere, sende agenter rundt for å skape splid og forgifte viktige avlinger kan du sørge for at verden blir mer og mer ustabil, men det er samtidig viktig at du ikke handler på en måte som får folk til å skjønne at verden deres er i ferd med å ødelegges av en eldgammel ondskap fra tidenes morgen.
Hvis verdens helter likevel skulle få nyss i sannheten, bør du ta knekken på dem eller få dem over på din side litt kjapt.
That Which Sleeps høres ut som et ambisiøst spillprosjekt, og det blir spennende å se om utviklerne klarer å bringe visjonen sin til live. De har i alle fall fått en god start, med en folkefinansieringskampanje som til nå har trukket inn godt over det dobbelte av hva de opprinnelig ba om.
Konseptet minner forøvrig litt om The Last Federation. I det spillet, som kom tidligere i år, er du imidlertid en trehodet romdrage, og ikke en eldgammel ondskap. Det er moro det og.