Obsidian Entertainment prøvde lenge å få lage flere spill satt i Bethesdas ulike spillunivers. Blant forslagene var oppfølgere til Fallout: New Vegas og lignende sidesprang basert på The Elder Scrolls-serien. Bethesda var imidlertid ikke interessert.
Les vår anmeldelse av Fallout: New Vegas »
Nye detaljer om forsøk på samarbeid mellom de to selskapene kom frem denne uka, fra Obsidian-grunnlegger Chris Avellone. På X (tidligere Twitter) sa utviklerveteranen blant annet at han selv la frem en plan om et Elder Scrolls-prosjekt som ville fylt samme rolle som New Vegas gjorde i Fallout-universet – en plan som ikke slo an hos Bethesda.
– Et av Elder Scrolls-forslagene (som jeg kom med) skulle ha samme funksjon som Fallout: New Vegas gjorde mellom Fallout 3 og Fallout 4, nemlig å gi spillere flere eventyr i den settingen for tiden før den neste Bethesda-lanseringen, forklarte Avellone og fortsatte:
– Jeg tenkte at det ikke ville skade å prøve noe likt som det Treyarch og Activision hadde med Call of Duty på den tiden (men forhåpentlig ikke hastet ut på samme måte). Bethesda kunne gi ut et hovedspill, så ville vi slippe et Elder Scrolls-spill i samme verden eller et alternativt univers før det neste store Bethesda-spillet.
Slik Avellone husker det var Bethesda imidlertid ikke spesielt interessert. Den tidligere Obsidian-toppen beskriver det som lite overraskende, ettersom han tror Bethesda var misfornøyde med mottakelsen av Fallout: New Vegas.
Nå som The Elder Scrolls Online er en greie tror utvikleren også at det ikke lenger er like aktuelt med en New Vegas-variant for serien. Obsidian – uten Avellone på laget – har riktignok ytret ønsker om å få puste nytt liv i Fallout: New Vegas, enten i form av en oppfølger eller oppussing.