Obsidian lager gjerne mer Fallout

Sysler med idéer om en New Vegas-oppfølger.

Under forrige ukes D.I.C.E.-tilstelning huket nettstedet Rock Paper Shotgun tak i Obsidian-sjefen og Black Isle-veteranen Feargus Urquhart. Ikke overraskende, omgivelsene tatt i betraktning, dreiet samtalen seg inn på studioets 2010-spill, Fallout: New Vegas. Litt mer spennende er det nok at Urquhart ikke var fremmed for å gjøre en oppfølger til spillet.

– Å, vi jobber gjerne med Fallout: New Vegas 2. Det ville være dødsfett, fortalte spillutvikleren.

Satt til Los Angeles?

Fallout: New Vegas bydde på en litt annen spillopplevelse enn Bethesdas Fallout 3.

På nittitallet jobbet Urquhart for Black Isle – det legendariske spillstudioet som sto bak blant annet Fallout 2 og Baldur's Gate. Obsidian Studios består også av en god andel Black Isle-kjenninger, og slik sett er det langt fra unaturlig for gjengen å jobbe på den post-apokalyptiske rollespillserien.

– Da vi gikk fra Fallout 1 til Fallout 2 prøvde vi å plassere de to spillområdene i relativ nærhet til hverandre. Det var ikke bare «Å, vi kommer til å gjøre dette 3200 kilometer unna». Så jeg tror at om vi skulle jobbe på Fallout: New Vegas 2 – eller et nytt Fallout-spill – så ville vi nok ha gjort noe annet enn det Bethesdas interne team gjør. Vi hadde holdt oss til vestkysten, fordi vi er vestkystfolk, forteller Urquhart.

Videre slår Fallout-veteranen fast at spillet uansett måtte ha tatt sted på et interessant avgrenset område. Som eksempel slenger han Los Angeles inn i samtalen, og trekker derfor inn Fallout-byen The Boneyard – en by bygd på ruinene av Los Angeles etter atomkrigen.

– Det kunne ha blitt ganske annerledes, nesten en slags Walking Dead møter Fallout-ting på grunn av strålingen.

Uheldig bonusavtale

Feargus Urquhart jobbet på det første Fallout-spillet.

De med god husk erindrer sikkert at Obsidian gikk glipp av en presentasjonsbonus fra utgiver Bethesda fordi Fallout: New Vegas scoret ett Metacritic-poeng mindre enn avtalt. Dette skal ha resultert i en slitsom stabreduksjon, samt kansellering av et prosjekt.

Det later likevel ikke til å være dårlig blod mellom Obsidian og Bethesda.

– Vi snakker med Bethesda hele tiden, vi, forteller Urquhart.

Faktisk greide Rock Paper Shotgun å kapre et par minutter med Bethesda-sjefen Todd Howard også, som ikke var fremmed for idéen om å la Obsidian jobbe på mer Fallout-ting i fremtiden.

Les også
Anmeldelse:

Akkurat nå sliter de to partene visstnok mer med utfordringer rundt neste konsollgenerasjon.

Bethesdas Fallout 3.

– Utfordringen i denne tidsperioden har vært overgangen til de nye konsollene. Det er merkelig at de fremdeles ikke har blitt annonsert. Samtidig skrider gratisspill og mobilspill stadig mer frem, og mange har havnet litt i ubalanse. Akkurat nå prøver vi og utviklerne å finne ut hvordan vi kommer oss tilbake til en normal – hva nå enn normalen kommer til å bli, sier Urquhart.

I forrige måned ertet en prominent Fallout 3-stemmeskuespiller med at han kanskje skulle få gjenta rollen sin igjen. Dermed ble rykter om alt fra Fallout 4 til en Fallout-tv-serie spunnet ut. Vi vet enda ikke om Bethesda pønsker på noe slikt, men at Fallout-serien fortsetter i en eller annen form burde ikke overraske noen.

Les også: Anmeldelse: Fallout: New Vegas Les også: Obsidian vil bekjempe bruktmarkedet

Siste fra forsiden