Tidligere i sommer viste Obsidian Entertainment endelig mer av Avowed, utviklerens neste store rollespill. Prosjektet blir et Skyrim-lignende enspillerspill, men skulle en gang i tiden være et samarbeidsfokusert flerspillereventyr.
De opprinnelige planene for Avowed ble avslørt denne uka, i det femte og siste kapittelet av en dokumentarserie om Obsidian. Der fortalte studiosjef Feargus Urquhart at han lenge var fast bestemt på at spillet skulle ha flerspillerelementer, noe han angrer på nå.
Ifølge Urguhart stammet ønsket om flerspiller fra tiden da Obsidian enda var en uavhengig utvikler. Han mente at Avowed ville være mer spennende for utgivere hvis det hadde nettspilling.
– Når du spør om 50, 60, 70, 80 millioner dollar, må du ha noe som er interessant å snakke om. Flerspiller gjorde det interessant. Det var en tanke om liksom peanøttsmør og sjokolade, å kombinere de to – da må de bli bra.
Da Obsidian ble kjøpt opp av Microsoft fikk teamet imidlertid tid til å virkelig sette seg ned å finne ut av prioriteringene sine. Til slutt fant studioet ut at prosjektet hadde for mye fokus på flerspiller og ikke nok på de tingene som Obsidian allerede er dyktig på.
– Etter at vi hadde jobbet med det en stund innså vi at vi ikke hadde fokus på de tingene vi er best på. Så vi gjorde en helomvending på spillet for å bytte fokus, rett og slett, og sørge for at spillet til syvende og sist var et Obsidian-spill og ikke noe annerledes, sa utviklingssjef Justin Britch.
Resultatet av Avowed-helomvendingen fikk vi altså en smakebit på under Microsofts store spillshow i juni. Spillet tar oss med til Eora, en svær fantasy-verden der man får utforske og bekjempe monstre om hverandre.
Avowed slippes i 2024 på Xbox Series X/S, Windows og Steam. Det blir også tilgjengelig på Xbox Game Pass og PC Game Pass ved slipp.
LES OGSÅ: Path of Exile 2 blir frittstående spill – skal likevel ikke erstatte originalspillet »