Om du venter i spenning på den Kickstarter-finansierte nyversjonen av System Shock må du nok smøre deg med tålmodighet, viser det seg. Utviklerne kunngjør nemlig i en fersk oppdatering at prosjektet er midlertidig lagt på is.
I oppdateringen skriver Nightdive Studios-grunnleggeren Stephen Kick at studioet rett og slett har mistet fokus underveis i arbeidet med spillet, og at de nå må revurdere hele prosjektet før de fortsetter utviklingen.
Mistet kontrollen
Paradoksalt nok peker Kick på den suksessfulle Kickstarter-kampanjen som årsaken til at det gikk galt. Suksessen gjorde nemlig at studioets ambisjoner og visjoner for spillet ble hevet, som igjen førte til at de beveget seg stadig lenger unna kjernekonseptet til System Shock og til at de mistet kontroll.
Kick understreker ettertrykkelig at prosjektet ikke er dødt, og lover at de skal komme sterkt tilbake, men enn så lenge snakker vi altså tilsynelatende om en lengre utsettelse. Hvor lenge det er snakk om er uvisst.
Nyversjonen av System Shock hadde dratt inn over 1,3 millioner dollar på Kickstarter, cirka 10 millioner kroner, da kampanjen ble avsluttet sommeren 2016. Spillet er laget helt på nytt fra grunnen av med spillmotoren Unreal Engine 4, som utviklerne byttet til i fjor, og skal inneholde mange endringer samtidig som det er trofast mot ånden til originalen.
System Shock ble lansert til PC i 1994 og er et action-eventyrspill i førstepersonsperspektiv som foregår i en romstasjon, hvor man både skal drepe fiender, utforske og løse gåter. Spillet ble godt mottatt av kritikere og regnes som en innflytelsesrik tittel som blant annet var inspirasjonen til BioShock-serien.
Et annet spill som nylig fikk en nyversjon var Shadow of the Colossus: Den gjør deg rett og slett målløs »