En av de viktigste endringene i den kommende, oppussede versjonen av Final Fantasy VII er det reviderte kampsystemet. Nå viser det seg imidlertid at utvikleren også ønsker å appellere til de som er skeptiske til denne endringen.
I forbindelse med Tokyo Game Show-messen kunngjorde nemlig Square Enix en ny spillmodus som gir spillere mulighet til å gjennomføre kampene på omtrent samme måte som i det originale spillet.
Den nye modusen heter «Classic Mode» og kommer i tillegg til de eksisterende «Easy»- og «Normal»-modusene som allerede er avslørt.
Mer menybasert
Som utvikleren forklarer i en annen Twitter-melding fungerer Classic Mode ved at spilleren ikke trenger å manuelt utføre angrep for å fylle opp den såkalte ATB-måleren (active time battle), men at dette skjer automatisk – som i originalen.
Med den nye modusen kan spilleren altså fokusere mindre på action-aspektet i kampene, og mer på å velge kommandoer, som bringer spillet nærmere et tur- og menybasert rollespill.
Final Fantasy VII Remake, som blir en en kraftig oppdatert utgave av det opprinnelige spillet fra 1997, byr på et kampsystem som skiller seg stort fra originalen. Blant nyhetene er Tactical Mode, som stopper tiden frem til man har valgt egenskapen man vil bruke etter at ATB-måleren er full.
Man kan fritt veksle mellom figurene i gruppa for å bruke angrep eller egenskaper som passer til kampsituasjonen. Om du heller vil kan du stoppe tiden og gi direkte ordre til de andre figurene, men de kan også guffe på med sine egne angrep automatisk.
Final Fantasy VII Remake lanseres 3. mars 2020 til PlayStation 4.
Les også: Ny Final Fantasy VII Remake-trailer viser en haug med kjente scener, og noe nytt »