The Chronicles of Spellborn foregår i en original fantasybasert verden. Utviklerne forteller at de har bygd opp spillet basert på tre ulike designprinsipper, nemlig at spillerne skal få rike muligheter til å samhandle og kjempe med og mot hverandre, enten i grupper eller individuelt, at spillerne skal få mulighet til å påvirke verden og faktisk kunne utgjøre en forskjell i den store sammenhengen, og at spillerne skal få oppleve et morsomt spill og se kule ut helt fra starten av.
Utviklerne forteller også at spillerens styrke ikke avgjøres av hva slags våpen han eller hun har, men hvilken med hvilken egenskap det brukes. Dette skal tillate spillerne å skape varierte men gjenkjennelige identiteter for karakterene deres. Selv på et tidlig stadium i spillet vil spillerne få mulighet til å oppleve store eventyr, finne hemmelige skatter og bli medlem av viktige klaner, og Khaeon hevder at selv relativt uerfarne spillere får mulighet til å spille en viktig rolle.
Spillet benytter seg av Unreal 2.5-motoren, og utviklerne forventer at betaversjonen vil komme ut i løpet av første kvartal neste år. Selve spillet skal etter planen lanseres i den første halvdelen av 2006. For mer informasjon om dette spillet kan du stikke innom det offisielle nettstedet.