Universal Combat og Battlecruiser-serien det bygger på har fått en svært blandet mottakelse av spillere og pressen, men de fleste ser ut til å mene at det kunne vært mye bedre enn det faktisk er. Nå har 3000AD kunngjort at de jobber med det neste spillet i serien, og det ser ut som om de lytter til mye av kritikken de har fått.
Spillet foregår i en mye mindre verden enn tidligere, og det er "bare" fire planeter tilgjengelig. Det tillater klassebasert kamp både i rommet og på planetenes overflate, og inneholder åtte marinesoldatklasser og to pilotklasser, samt en rekke ulike våpen, kjøretøy, fly, båter og romskip.
Universal Combat: Edge to Edge kommer med mulighet for at opp til 64 spillere kan kjempe om makten i flere forskjellige flerspillertyper (blant annet "deathmatch" og "base capture"). Dessuten kommer spillet med en stor enspillerkampanje hvor det terranske militæret kjemper mot opprørere.
Grafikkmotoren har fått en rekke forbedringer siden sist, og noen av disse inkluderer et avansert dynamisk lyssystem, "dot3 bump mapping", volumetiske skyer og nebulaer og et nytt partikkelsystem. Dessuten blir animasjonene forbedret ved hjelp av et nytt system for skjelettanimasjon. Den reduserte størrelsen på spillverdenen gjør at detaljnivået blir mye høyere enn det var i Universal Combat.
Universal Combat: Edge to Edge ser ut til å være langt mer actionbasert enn tidligere spill fra 3000AD. Planen, i følge Derek Smart (sjefen og hoveddesigneren i selskaet) er å utvikle Universal Combat-serien i en annen retning enn den langt mer komplekse Battlecruiser-serien, men han har også lovet at det skal komme et nytt Battlecruiser-spill med tiden.
Universal Combat: Edge to Edge skal etter planen komme til PC i november i år. 3000AD har ikke kunngjort hvem som skal utgi spillet.