I 2002 ble Microsoft og Sony saksøkt av det amerikanske firmaet Immersion, for brudd på patentlovgivningen i USA. Immersion hevdet at Sony og Microsoft ulovlig benyttet seg av en teknologi patentert av Immersion for å fremskaffe "force feedback" (risting i takt med gameplayet) i håndkontrollerne sine.
I 2003 valgte Microsoft å betale 26 millioner dollar til Immersion for en lisensavtale og en aksjeandel i selskapet. Dermed ble saken mot dem lagt bort. Sony har imidlertid ikke gjort noe slikt, og i fjor led de et sviende nederlag i distriktsretten i California.
Sony ble nemlig dømt til å betale 82 millioner dollar i erstatning til Immersion, samt betale 1,37 prosent av hver solgte PlayStation fra og med første juli i fjor. Uavhengige analytikere har sagt at dette sannsynligvis vil koste Sony cirka 27 millioner dollar årlig. Sony valgte imidlertid å protestere på dommen, noe som ser ut til å ha kostet flesk.
I løpet av påsken ble det nemlig klart at retten fortsatt var på Immersion sin side, og Sony ble dømt til å betale 90,7 millioner dollar (det vil si, det opprinnelige beløpet pluss 8,7 millioner i renter). I tillegg dømte retten dem til å slutte å selge PS2-maskiner (med medfølgende kontrollere), kontrollere og 47 ulike spill (inkludert Gran Turismo 3 og GTA: Vice City) som benytter seg av teknologien retten mener Immersion eier.
Sony har imidlertid anket denne avgjørelsen, og retten har gitt dem lov til fortsatt å selge disse produktene inntil anken er ferdigbehandlet. Hva som så skjer er et åpent spørsmål, men at det vil koste Sony dyrt ser det ut til å være liten tvil om. Heldigvis for Sony gjelder denne avgjørelsen kun USA, og her i Europa fortsetter salget som normalt.