For en tid tilbake droppet Microsoft to interessante Xbox-titler som det opprinnelig var meningen at de skulle gi ut. Den ene var Oddworld-spillet Stranger, som nylig har havnet hos Electronic Arts (og som nå får en PS2-versjon i tillegg), og det andre var Psychonauts fra Double Fine Productions. Nå har sistnevnte fått en utgiver, nemlig Majesco (kjent fra spill som Bloodrayne og det nå kansellerte Black 9).
For de som ikke er klar over hvorfor mange i spillmiljøet gleder seg til Psychonauts kan vi fortelle at designeren bak dette spillet, Tim Schafer, er mannen som i sin tid stod for LucasArts-klassikerne Full Throttle, Grim Fandango og (sammen med Dave Grossmann) Day of the Tentacle. Mannen bak Psychonauts har med andre ord designet tre av historiens mest elskede spill. Hvis du fremdeles ikke gleder deg bør du egentlig bare legge spillhobbyen på hylla og finne deg noe annet å bruke tiden på.
Hva er så Psychonauts, da? Vel, det beskrives som et surrealistisk actioneventyr i tredjeperson, hvor du kontrollerer en superhelt med evnen til å gå inn i andre menneskers hoder. Dette må du gjøre for å sørge for at verden er trygg, ved å gå inn i tankeverdenen til farlige kriminelle for å kjempe mot de tingene som plager dem, slik som mareritt, fæle minner og indre demoner. På den måten kan du ødelegge de onde planene deres innenfra.
Å gå inn i hodet til en gal kriminell er imidlertid ikke noe du bør ta for lett på - der inne er det mange fryktelige ting som venter, og som truer med å gjøre deg fullstendig sinnssyk hvis de får overtaket på deg. Etter hvert som du kjemper deg gjennom spillet får du heldigvis tilgang til nye psykiske evner, slik som telekinese, pyrokinese ("muahaha! flammer!"), klarsynthet og muligheten til å spre forvirring hos fiendene eller gjøre deg usynlig.
Spillet er et tredjepersons plattformeventyr som foregår over 13 unike spillområder. Tre av disse foregår i virkeligheten, mens de ti andre foregår inne i ulike folks tankeverdener, noe som gir både dem og spillet forøvrig et svært unikt preg. I tillegg får vi massevis av humor (selvfølgelig, med tanke på hvem som står bak spillet), et dypt og ikke-lineært gameplay og massevis av små hjernetrimsoppgaver.
Majesco skal etter planen lansere Psychonauts til neste år. Spillet kommer, som nevnt, til Xbox og PC. Hvis du vil ha mer informasjon om spillet (og Double Fine Productions) bør du besøke utviklerens morsomme og unike nettsted. Lenken finner du nederst på skjermen.