Spillet blir et førstepersons skytespill som kommer til å legge stor vekt på samarbeid og kunstig intelligens gjennom hele spillet. Elementer av taktikk, sniking og oppgaver som krever litt tenkearbeid blir sydd inn i spillet, og Perception, utvikleren av spillet, lover at du aldri skal behøve å være alene. Du kommer alltid til å ha resten av laget ditt med deg, og de passer på deg hvis du passer på dem.
Flerspiller kommer til å spille en stor rolle i spillet, og i tillegg til det vanlige utvalget av flerspillermodus, kan du spille historien i kooperativt modus sammen med en annen spiller. Utviklerne lover samtidig nye og innovativer former for flerspiller, men vil ikke fortelle mer om dem før spillet nærmer seg publisering.
Historien kommer til å være sterkt inspirert av TV-serien SG-1. Du spiller et av medlemmene i den militære gruppen i TV-serien, og skal redde jorden fra guden Anubis, som er på jakt etter en gjenstand som vil gi ham enorm makt. Du spiller forskjellige medlemmer av gruppen i hvert oppdrag, og får tilgang til en rekke forskjellige våpen og farkoster fra serien, i tillegg til noen helt nye.
Spillet kommer forhåpentligvis ut i løpet av tredje kvartal i år. Grafikkmotoren er en sterkt modifisert utgave av Unreal 2.5-motoren, og det kommer til å bli mulig for spillere å lage egne modifikasjoner av spillet. SG1: The Alliance blir tilgjengelig for PC og de største konsollene, og spillet utvikles parallelt til alle konsoller, for å unngå kvalitetstapet man ofte opplever ved overgangen fra PC til konsoll.
Her finner du linker til en ny trailer som ble offentliggjot på fredag: