Prince of Persia: Rival Swords er basert på det nyeste Prince of Persia-spillet til konsoller (The Two Thrones), og historien er den samme. Prinsen vender tilbake til Babylon med sitt livs kjærlighet, Kaileena. Her møtes han av et hjemland ødelagt av krig, og et folk som har vendt seg mot ham. Han blir fanget, og Kaileena blir drept. Hennes død gjør at tidens sand nok en gang slippes løs, og det er ikke bra.
Nå som han jages som en rømling finner han ut at tidligere kriger har gitt ham kraft til å slippe løs en dødelig, mørk versjon av seg selv, og at denne mørke personligheten gradvis er i ferd med å ta over kroppen hans. Dette gjør at du får spille som to ulike personligheter, hver med forskjellige våpen, kampteknikker, historier.
PSP-versjonen kommer med en ny flerspillermodus der to spillere får kontroll over hver sin personlighet, og må prøve å komme gjennom en serie brett før motstanderen. For å gjøre det vanskelig for den andre spilleren kan du blant annet aktivere feller ved å finne brytere rundt om på veien, men vær oppmerksom på at tiden du bruker på å gjøre det vanskelig for motstanderen kan være tid han bruker på å øke forspranget sitt.
Allers loves vi den vanlige blandingen av actionbasert kamp, akrobatisk plattformhopping og historiedrevne nøtter. Generelt ser det ut til at Rival Swords følger ganske tett i fotsporene til Two Thrones, uten at dette nødvendigvis er en dum ting. The Two Thrones fikk tross alt svært god kritikk da det ble lansert i fjor.
Prince of Persia: Rival Swords skal etter planen lanseres denne julen i Europa. Amerikanerne må, til en forandring, vente til neste år.