For en måned siden kunne vi meddele at Ubisoft hadde kunngjort det femte Rainbow Six-spillet; Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas. Som tittelen avslører foregår handlingen i gamblebyen Las Vegas, som vil bli utsatt for et voldsomt terroristangrep – med mindre du tar ansvar. Trusselen og frykten strekker seg langt utover USA sine landegrenser, og hele verdens fremtid og sikkerhet ligger i dine hender. Det er tid for Rainbow-styrken å innta de kaotiske gatene i den berømte spillebyen.
Nå har Ubisoft nettopp gitt oss litt mer kjøtt å tygge på, og de kan blant annet fortelle at spillet likevel ikke er under utvikling for alle konsoller. Pressemeldingen forteller at dette snarere blir et taktisk skytespill for neste generasjon, nærmere bestemt PlayStation 3, Xbox 360 og PC. PC-versjonen får samme historie som konsollversjonene, men gameplayet og designet vil være noe annerledes. Mer informasjon om PC-versjonen vil kommuniseres på et senere tidspunkt.
Med revolusjonerende teknologi, lover Ubisoft en gjengivelse av Las Vegas som du aldri før har opplevd, mens du kjemper mot klokken for å unngå fullstendig ødeleggelse av byen. Skal vi tro pressemeldingen i dag, blir dette det mest dramatiske spillet i franchisen.
Hver av de tre medlemmene på laget ditt, inkludert deg selv, stiller med spesielle ferdigheter, og på tradisjonelt vis er taktisk tekning essensielt for å oppnå suksess. Laglederen vil være er ekspert på rekognosering, mens andre spesialiserer seg innenfor områder som sprengning, tunge våpen, elektronikk eller snikskyting. Dine lagkameratene vil gi deg forslag til taktiske manøvre i sanntid, som for eksempel å sprenge en vegg eller bryte seg inn på en datamaskin. Til din disposisjon underveis i kappløpet har du en rekke høyteknologiske hjelpemidler, som et slangekamera – spesielt effektivt for se hva som skjer, og hvor fienden befinner seg, på andre siden av en lufteventil.
Det skrytes videre av avansert kunstig intelligens, og fienden vil bli stadig smartere etterhvert som du beveger deg nærmere roten til alt det onde. Fienden vil jobbe sammen, for å utmanøvrere deg i forhold til hver eneste bevegelse du foretar deg. Apropo bevegelser, mange ulike snike- og angrepsteknikkere er spilt ved hjelp fra en profesjonell animasjonsekspert fra Hollywood via ”motion-capture”-teknikk.
Flerspillerbiten vil kunne skreddersys, og du vil kunne designe din egen karakter, og låse opp utstyr og belønninger på nettet.
Vi forventer mer utfyllende informasjon om de enkelte elementene fremover, og ikke minst under den kommende E3-messen i Los Angeles. Lanseringsdatoen er foreløpig satt til "høsten 2006". Vi har lastet opp de første tre skjermbildene fra Xbox 360-versjonen i vårt bildegalleri.