I et intervju med nettstedet FiringSquad har John Hight, fra Sony Computer Entertainment Santa Monica, fortalt litt om Sonys planer for digital distribuering av PS3-spill. Blant annet sa han at nedlastbare PS3-spill kan være på opp til 500 MB. Til sammenligning er den øvre grensen på Xbox Live Arcade-spill på ca. 50 MB.
Dette vil blant annet tillate spillutviklere å gi oss spill med mer omfattende grafikk, samt gi dem mulighet til større bruk av ekte tale i spillene sine. Dette kan igjen lede til et mer variert spilltilbud enn vi finner på Xbox Live Arcade (etter som det blir praktisk mulig å tilby spill i sjangere som gjerne krever litt mer plass).
John Hight fortalte også at Sony selv aktivt leter etter nye utviklere og spill som de kan gi ut over nettet, og at de vil fokusere på å tilby gamere "kule opplevelser som de aldri har sett før". Samtidig gjorde han det klart at tredjepartsutgivere utvilsomt vil tilby oppdaterte versjoner av klassiske arkadespill, slik vi ser svært mye av på Xbox Live Arcade.
Hight var også ansvarlig for at flash-spillet fl0w ble utviklet til et fullverdig PS3-spill. Han fortalte at han hørte om spillet da han holdt en gjesteforelesning på University of Southern California og at det ikke tok lang tid før det ble arrangert et møte med studentene bak prosjektet, Kellee Santiago og Jenova Chen. Han oppdaget så at de hadde friske nye ideer i forhold til det å lage nyskapende interaktive opplevelser.